هوش مصنوعی محققان دانشگاه استنفورد موقعیت مکانی عکس ها را تشخیص می دهد

هوش مصنوعی توسعه یافته توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد قادر است موقعیت مکانی افراد را با استفاده از یک عکس در گوگل استریت ویو تشخیص دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پروژه این محققان با نام پیش بینی موقعیت های جغرافیایی تصاویر یا همان PIGEON نام دارد و می تواند با استفاده از […]

هوش مصنوعی توسعه یافته توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد قادر است موقعیت مکانی افراد را با استفاده از یک عکس در گوگل استریت ویو تشخیص دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پروژه این محققان با نام پیش بینی موقعیت های جغرافیایی تصاویر یا همان PIGEON نام دارد و می تواند با استفاده از استریت ویوی مکان خاص موقعیت مکانی آن را شناسایی کند. طبق گزارش های منتشر شده دقت این هوش مصنوعی در تشخیص کشوری که تصاویر در آن به ثبت رسیده ۹۲ درصد بوده است. همچنین این فناوری با دقت بیش از ۴۰ درصد توانست مکان های مورد نظر را در محدوده ۲۵ کیلومتری آن مکان حدس بزند.

برای شناسایی میزان تأثیرگذاری این هوش مصنوعی آن را با بازیکنان بازی GeoGuesser آزمایش کردند که در نهایت این فناوری توانست یکی از برترین بازیکنان آن را در ۶ مسابقه شکست دهد. در توسعه این هوش مصنوعی از شبکه عصبی CLIP شرکت OpenAI استفاده شده است. این هوش مصنوعی قادر است ارتباط متن و تصاویر را درک کند‌. همچنین در آموزش آن نیز از تصاویر دیگر و داده های ۱۰۰ هزار مکان در GeoGuesser استفاده شد. البته در مقایسه با دیگر مدل ها، این هوش مصنوعی از داده های کمتری برای آموزش بهره برده است.

به عنوان مثال مدل هوش مصنوعی DALL-E 2 مربوط به شرکت OpenAI برای ایجاد تصویر از روی داده های متنی با صد میلیون تصویر آموزش دیده است. در حالی که PIGEON تنها از ۴۰۰ هزار تصویر برای آموزش استفاده کرده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال