نقد و بررسی تخصصی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی ایمیل و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های ممو پد 7 نسخه ME572C […]

در قسمت دوم بررسی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این تبلت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های ممو پد 7

نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس با قیمت بسیار مناسب 200 یورویی خود و به دلیل قرار گرفتن در مقطع گوشی‌های هوشمند میان رده و تجهیز به سخت افزار‌هایی قدرتمند، جزو تبلت‌های موفق تولید شده تا به این روز به حساب می‌آید. همانطور که می‌دانید شرکت ایسوس در بیشتر مواقع از تراشه‌های سیلکون شرکت اینتل در دستگاه‌های خود استفاده می‌کند و این بار نیز ایسوس سنت شکنی نکرده است و در این تبلت از تراشه نسبتا قدرتمند اتم Z3560 اینتل استفاده کرده است. این تراشه از پردازنده‌ای با طراحی 22 نانومتری به منظور بهبود عملکرد پردازشی استفاده می‌کند و در عین حال این طراحی می‌تواند از نظر عملکردی با تراشه‌های ساخته شده توسط شرکت‌های تولید کننده کوآلکام و مدیاتک نیز رقابت کند. تراشه مزبور مجهز به چهار هسته با فرکانس کاری 1.83 مگاهرتز بوده و در عین حال به دلیل انعطاف ساختار معماری  پردازنده‌های ساخت اینتل به منظور عملکرد بهتر در فرکانس‌های مختلف، جالب است بدانید که این تراشه قابلیت رقابت با پردازنده اسنپدراگون 800 کوآلکام را دارد. در بخش واحد گرافیکی این تراشه یا همان GPU پردازنده، این تبلت از واحد PowerVR G6430 که در گوشی آیفون 5اس اپل در حال استفاده است، بهره می‌برد. مسلما عملکرد این بخش قابل تحسین خواهد بود.

طبق روال همیشگی بررسی دستگاه‌ها، تبلت ممو پد 7 ایسوس را در حالت اجرای انواع بنچمارک‌ها مورد بررسی قرار دادیم. بنچمارک Antutu 5.0، اولین تست انجام شده بر روی این تبلت بود و Geekbench 3 و Basemark OS II دیگر تست‌های مربوط به CPU و امتیازدهی کلی به عملکرد دستگاه بودند. امتیاز آنتوتو این دستگاه با نمره کسب شده توسط اکسپریا زد3 کامپکت تبلت سونی برابری می‌کرد و در واقع با اختلافی فاحش در پشت سر این تبلت قدرتمند قرار گرفت. جالب است بدانید که تبلت نماینده سونی دارای تراشه اسنپدراگون 801 کوآلکام به همراه سه گیگابایت حافظه RAM بوده و در بازارهای فروش با قیمت کاملا بیشتری نسبت به تبلت ممو پد 7 ایسوس عرضه می‌شود.

این دستگاه در زمینه اجرای تست گک بنچ 3.0 امتیازات نسبت خوبی را به خود اختصاص داد و با مشاهده آمار و امتیازات کسب شده توسط این نسخه، متوجه کسب امتیازاتی نزدیک توسط مدل پایینتر آن نیز می‌شویم. البته هر دو نسخه از تبلت‌های شرکت ایسوس توانستند با امتیازات بسیار خوب خود به راحتی تبلت جی پد 7.0 ال‌جی را پشت سر بگذارند. البته تبلت اخیر از تراشه ضعیفتر اسنپدراگون 400 کوآلکام استفاده می‌کند. البته دو تبلت قدرتمند بالای جدول نیز از تراشه سطح بالای تگرا K1 انویدیا استفاده می‌کنند که با این اوصاف، دسترسی به سطح امتیازات این گونه تبلت‌ها، دور از انتظار خواهد بود.

Untitled

Untitled

در بخش بعدی به سراغ بنچمارک گسترده‌تر Basemark OS II می‌رویم. در این تست نیز با عملکرد نسبتا مشابه این تبلت در بنچمارک‌های قبلی مواجه شدیم. تبلت ممو پد 7 ایسوس در زمینه امتیاز کلی این بنچمارک به دستگاه‌های هوشمند دوباره و مثل دفعات قبلی بوسیله تراشه قدرتمند تگرا شکست داده شد اما با این حال با اختلاف امتیازی بسیار کمی از تبلت آیپد مینی 2 اپل جلوتر بوده و همچنین از تبلت گلکسی تب 8.4 اس سامسونگ نیز فاصله زیادی داشته و آن را هم به راحتی پشت سر گذاشته است.

Untitled Untitled.pngs Untitled.pngs.pngs

 

سپس با اتمام ارزیابی بخش CPU این تبلت، وارد بخش بررسی واحد گرافیکی تراشه موجود در ممو پد 7 می‌شویم. در این بخش با توجه به امتیازات بدست آمده توسط تبلت نماینده ایسوس، از نظر کیفی و عملکردی، آمار بدست آمده به هیچ وجه ناامید کننده نبوده و این تبلت توانسته‌ است به راحتی بسیاری از رقیبان قدرتمند خود را در زمینه تست‌های صفحه روشن و صفحه خاموش مربوط به بنچمارک GFXBench با امتیازات بالای خود شکست دهد. ممو پد 7 در تمامی بخش‌های مربوط به این بنچمارک تقریبا نتیجه‌ و امتیازی مشابه را کسب کرده است و حتی در تست مربوط به صفحه خاموش 1080p این بنچمارک، امتیاز آن با نماینده سونی با تراشه اسنپدراگون 801 برابر بوده است.

با تمام این تفاسیر، با نگاهی به آمار تست مربوط به بنچمارک Basemark X، شاهد نتایج کاملا متفاوتی خواهیم بود. در طی این تست گرافیکی و فوق العاده سنگین، تبلت ممو پد 7 کاملا پشت سر رقبای سرسخت خود قرار می‌گیرید. هرچند با این حال نیز امتیازات بدست آمده توسط این تبلت به وسیله تراشه‌ای با معماری متفاوت قابل تحسین است (زیرا تمامی این بنچمارک‌ها بیشتر با تراشه‌هایی با معماری ARM سازگار شده‌اند و به دلیل استفاده از معماری Intel در تراشه موجود در تبلت ساخت ایسوس، امتیازات بدست آمده با واقعیت موجود فاصله خواهد داشت).

Untitled.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs

 

با مشاهده و بررسی تست‌های گرافیکی تراشه ممو پد 7 ایسوس، وارد بخش ارزیابی عملکرد وب گردی این تبلت می‌شویم. امتیاز این دستگاه در زمینه بنچمارک Kraken 1.1 بسیار رضایت بخش بوده و انجام این تست توسط مرورگر‌های کروم و برنامه پیشفرض اندرویدی این تبلت صورت گرفت و هر دو مرورگر عملکرد مشابهی داشتند. اما در زمینه تست  BrowserMark 2.1 که مرورگر کروم در آن عملکرد قابل توجهی دارد، تبلت ممو پد توانست امتیازات به مراتب بهتری را نسبت به تست قبلی کسب کند و در عین حال با به بدست آوردن امتیازی نزدیک به 1600 واحد، در مقایسه با نسخه پایینتر این تبلت با امتیاز حدودی 1200 واحد، به طور واضح نشان داد که در زمینه عملکردی در تست‌های مربوط به HTML 5 تبحر دارد. البته نسخه پایین رده این تبلت در تست کراکن که مربوط به عملکرد جاوا اسکریپت مرورگری اینترنت دستگاه می‌شود، توانسته بود با اختلاف امتیازی بسیار پایینی از مدل بالاتر خود پیشی بگیرد. بنابراین این طور نتیجه گیری می‌شود که تبلت مزبور در زمینه اجرا صفحات تحت کدهای جاوا اسکریپت خیلی قدرتمند عمل نمی‌کند.

Untitled.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs.pngs

 

در نهایت باید این طور نتیجه گیری کرد که نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس از نظر قدرت سخت افزاری عملکرد بسیار خوبی را از خود ارائه داد و توانست انتظاراتمان را با توجه به مشخصات فنی دستگاه به طور کامل برآورده کند. پردازنده Atom Z3560 قرار گرفته در درون این تبلت همواره در بالای جدول امتیازات دیده شد و تنها رقیب جدی و سرسخت این تراشه که رقابت پایاپایی با آن از این تراشه انتظار نمی‌رفت، چیپ تگرا K1 انویدیا بود. با این اوصاف نتایج به طور واضح و آشکار نشان داد که تبلت ممو پد 7 از تمامی آزمایشات سربلند بیرون آمده و دستگاه اندرویدی پیش رو از بهترین‌های تبلت‌های موجود در بازار است. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که فعلا در دنیا دستگاه‌های بسیار کمی هستند که در این زمینه اقدام به تطابق نرم افزاری با چیپ‌هایی با معماری اینتل کرده‌اند و این تبلت هوشمند یکی از آنها است که بهینه شدن نرم افزاری آن با توجه به امتیازات بالای آن بسیار قابل توجه است. جالب است بدانید که تبلت نکسوس 9 اچ‌تی‌سی در کنار بدست آوردن امتیازات بسیار بالا، قیمت آن به میزان تقریبی دو برابر از تبلت ممو پد 7 ایسوس بیشتر است و از طرفی تبلت Mi پد شیائومی نیز که در فروشگاه‌هایی جز فروشگاه مربوط به خود این شرکت چینی پیدا نخواهد شد دارای ارزش قیمتی پایینتری نسبت به تبلت نماینده ایسوس است.

اما جدا از بحث بنچمارک‌ها، تبلت مزبور در زمینه استفاده روزمره و جابه‌جایی بین منوها، طبق تجربیات ما از این تبلت بسیار روان و سریع بوده و هیچ اثری از تاخیر و مکث در آن دیده نمی‌شود و در واقع در هیچ برهه‌ای شما را منتظر نخواهد گذاشت. حرکت در بین قاب‌های صفحه اصلی و اپلیکیشن‌ها در کشوی برنامه‌ها بسیار روان و یکنواخت بوده و در هنگام بارگیری برنامه‌ها و اجرای آنها، هیچ گونه تاخیری وجود نخواهد داشت. علاوه بر آن به دلیل حافظه RAM بالای تبلت، بهره گیری از ویژگی مالتی تسکینگ بدون هیچگونه مشکلی انجام می‌شود.

برنامه‌های مربوط به ایمیل و صفحه کلید ممو پد 7

به دلیل عدم پشتیبانی این تبلت از سیم کارت، هیچ گونه برنامه پیام رسانی و یا شماره گیری در رابط کاربری این تبلت یافت نخواهد شد. اما با این حال می‌توانید از دو برنامه ایمیل قرار گرفته بر روی این تبلت بهره ببرید. برنامه اول در واقع اپلیکیشن ایمیل استاندارد سیستم عامل اندروید می‌باشد، دارای ظاهری سبک و خلوت بوده و رابط کاربری آن بسیار ساده و روان است. همچنین طراحی سفید رنگ آن بسیار قابل توجه بوده و پوشه ایمیل‌های کاربر در سمت چپ و لیست پیام‌ها در سمت راست واقع شده است. بهتر است بدانید که این برنامه از چندین اکانت مختلف کاربر پشتیبانی خواهد کرد و در صورت وارد  نمودن چندین حساب کاربری، کاربر می‌تواند تمامی ایمیل‌های مربوط به حساب‌های مختلف خود را در درون صندوق پیامی مشترک مشاهده کند. این برنامه که با نام Email در فضای تبلت شناخته می‌شود می‌تواند در بین انواع صندوق پیام‌هایی با محتوای POP یا IMAP جابه‌جا شود.

اپلیکیشن جیمیل این تبلت دارای آیکون میانبری کاربردی در قسمت پایین و در گوشه سمت راست خود بوده و این آیکون وظیفه دسترسی سریع و فوری کاربر به بخش نگارش ایمیل را دارد. در کنار آن این برنامه از قابلیت انتخاب چندین گزینه به منظور آرشیو کردن، برچسب زدن و همچنین حذف ایمیل‌ها بهره می‌برد. خوشبختانه برنامه جیمیل پیشفرض موجود در این تبلت از قابلیت پشتیبانی از چندین حساب کاربری بهره می‌برد اما متاسفانه امکان قرار گیری ایمیل‌ها در درون صندوق پیامی مشترک و ترکیبی وجود ندارد.

اپلیکیشن Hangouts گوگل از دیگر برنامه‌های پیام رسانی این تبلت به حساب می‌آید. این برنامه امکان ارسال پیام به تمامی مخاطبین دارای انواع حساب‌های مربوط به گوگل و جیمیل را از طریق رابط کاربری خود فراهم می‌آورد.

بخش بعدی مربوط به بررسی صفحه کلید تبلت ممو پد 7 می‌شود. در واقع این تبلت از صفحه کلید ارزشمند و کاربردی رابط کاربری ایسوس استفاده می‌کند. این کیبورد همانند رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ دارای ردیفی از اعداد به طور مجزا بوده و در پایین آن نیز کلیدی مجزا به منظور درج صورتک در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن می‌توان با استفاده از عمل انتخاب و نگه داشتن یک کلید و سُر دادن روی آیکون نمایش داده شده، حروف جدیدی را انتخاب و  وارد کرد. خوشبختانه به دلیل بزرگی صفحه نمایش، تمامی کلید‌های این کیبورد در هر دو حالت قرار گیری تبلت به اشکال افقی و عمودی، دارای ابعاد بزرگ و وسیعی بوده و کار با آن را بسیار راحت و آسان کرده است. گرچه به دلیل بزرگ بودن ابعاد تبلت، گاهی رسیدن به کلید‌های میانی صفحه کلید در هنگام قرار گیری تبلت در حالت افقی به کاری نسبتا سخت تبدیل می‌شود. اما مسلما یکی از معایب این بخش، نبود هیچ گونه بهینه سازی و طراحی جدید به منظور رفع اشکالات این چنینی بوده است. اما با این حال وجود قابلیت‌های سوییپ تایپ، نگارش با دستخط کاربر و نگارش توسط صدای کاربر، تا حدی این معایب را پوشانده است.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به بررسی قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس پرداختیم. در این بخش و با توجه به اختلاف طراحی معماری تراشه موجود در این تبلت با دیگر دستگاه‌های موجود در آزمایش، تست‌های مربوط به CPU و واحد گرافیکی و مرورگری تحت وب بر روی آن مورد ارزیابی قرار گرفت و امتیازاتی به دستگاه نسبت داده شد. تبلت مزبور در زمینه اجرای بنچمارک‌های مربوط به CPU، امتیازات برابر و نسبتا مشابهی را در مقایسه با نماینده سونی با تراشه اسنپدراگون 801 از خود نشان داد. همچنین در زمینه ارائه امتیازی کلی به دستگاه‌های هوشمند نیز تبلت مزبور دوباره امتیازی مشابه و کمی پایینتر از تبلت زد3 کامپکت سونی را به نفع خود به ثبت رساند. همچنین در بخش بعدی، واحد گرافیکی PowerVR G6430 این تراشه نیز مورد بررسی قرار گرفت و این تبلت عملکردی متفاوت را در دو بنچمارک از خود نشان داد. در تست‌های مربوط به بنچمارک GFXBench، عملکرد این دستگاه فوق العاده و درخشان بود اما این تبلت در زمینه تست مربوط به بنچمارک Basemark X نتوانست در مقایسه با رقبای خود امتیازات قابل توجهی را کسب کند. هرچند امتیازات بدست آمده نیز بسیار راضی کننده و مطلوب بودند. در بخش ارزیابی مرورگری صفحات وب نیز این تبلت در تست‌های مربوط به بنچمارک‌های کراکن و بروس مارک امتیازات نسبتا خوبی را از آن خود کرد و به طور واضح نشان داد که در زمینه اجرای و نمایش انواع صفحات وب نیز تواناست. با این اوصاف این طور نتیجه گیری می‌شود که این تبلت در زمینه اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین و گرافیکی، نسبتا موفق خواهد بود. البته نباید از این تبلت انتظارات فوق العاده بالایی را داشته باشید زیرا طراحی و معماری تراشه آن با اکثر تراشه‌های دستگاه‌های هوشمند موجود در بازار متفاوت بوده و ممکن است عملکردی مشابه را ارائه ندهد. با این حال حرکت و جابه‌جایی در میان منوها و رابط کاربری تبلت نیز بدون هیچ مشکلی و بصورت یکنواخت و روان انجام می‌شود. سپس در بخش بعدی، برنامه‌های مربوط به ایمیل و صفحه کلید ممو پد 7 مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش به این نکته اشاره شد که تبلت مزبور به دلیل عدم پشتیبانی از سیم کارت و ارتباطات مخابراتی، فاقد هرگونه برنامه ارسال پیامک و تماس تلفنی است. اما با این حال این تبلت از دو برنامه ایمیل جهت دریافت و ارسال پیام در این زمینه استفاده می‌کند. برنامه استاندارد اندرویدی و اپلیکیشن جیمیل از این دسته هستند. این دو برنامه دارای ویژگی‌های و امکانات پیشرفته‌ای بوده و هر دو از چندین حساب کاربری فرد بهره می‌یرند. البته در این میان تفاوت‌هایی نیز بین آن دو وجود دارد که به منظور دانستن جزئیات آن می‌توانید به متن اصلی همین مقاله مراجعه فرمایید. دیگر برنامه مورد توجهمان که در این مقاله از آن نام برده شد، اپلیکیشن Hangouts گوگل بود که در حیطه ارسال پیام برای مخاطبین گوگلی کاربر فعالیت دارد. در نهایت صفحه کلید رابط کاربری تبلت ممو پد 7 ایسوس مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. در این بخش دانستیم که صفحه کلید این تبلت هفت اینچی همانند رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ دارای ردیفی مجزا برای اعداد بوده و  بسیاری از جسجر‌های حرکتی را پشتیبانی می‌کند. حتی در قسمتی از صفحه کلید این تبلت به منظور وارد کردن شکلک نیز دکمه‌ای در نظر گرفته شده است. از دیگر مزایای این بخش، پشتیبانی آن از قابلیت سوییپ تایپ (نگارش و وارد کردن حروف بدون برداشتن انگشت از روی نمایشگر) بود. اما متاسفانه ایسوس در قرار دادن دیگر ویژگی‌های رابط کاربری خود بر روی این صفحه کلید اهمال و سستی کرده است و شاید بهتر بود که تعدادی از قابلیت‌های کار با یک دست نیز به این قسمت اضافه می‌شد. اما در هر حال امکانات قرار گرفته بر روی صفحه کلید ممو پد 7 در سطح یک تبلت کاملا استاندارد و کافی بود و از این نظر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس دسترسی داشته باشید:

قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی

قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری

قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی ایمیل و صفحه کلید

قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت

قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال