کشف ستاره ی عجیبی که با توجه به کوتاهی عمر مسیر بسیار زیادی را از محل تولد دور شد

ستاره شناسان ستاره‌ای را با مشخصات عجیب کشف کردند که ممکن است مرده باشد. اما در طول عمر کوتاه خود توانسته فاصله زیادی از محل تولد خود بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته دانشمندان طول عمر ستاره های کلان جرم و جرم های بالا کمتر از ۱۰ میلیون سال است. […]

ستاره شناسان ستاره‌ای را با مشخصات عجیب کشف کردند که ممکن است مرده باشد. اما در طول عمر کوتاه خود توانسته فاصله زیادی از محل تولد خود بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته دانشمندان طول عمر ستاره های کلان جرم و جرم های بالا کمتر از ۱۰ میلیون سال است. به همین دلیل اغلب آنها در نزدیکی مناطق تولد خود حضور دارند. برخی از آنها نیز دور از دیسک کهکشانی و به صورت سرگردان دیده می شوند. به طوری که طول عمر سفر آنها از طول عمر آنها بیشتر است. به گفته داگلاس جیس ستاره شناس دانشگاه جورجیا این ستاره های کلان جرم از محل تولدشان فاصله گرفته و برخی از آنها در محلهایی پیدا می شوند که زمان لازم برای رسیدن به آن از عمر ستاره بیشتر است.

 اما چگونه ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. این مسئله مدت‌ها است که باعث بحث بین دانشمندان شده است. اما پژوهش جدید می تواند برخی از سوالات دانشمندان را پاسخ دهد. اخیراً دانشمندان ستاره ای به نام HD 93521 از نوع O را به عنوان یک ستاره کلان جرم زیر نظر گرفتند. این ستاره در فاصله ۳۶۰۰ سال نوری از دیسک کهکشانی قرار داشته و برای رسیدن به آن مسیر زیادی را طی کرده است. به طوری که جیس و همکارانش تلاش دارند تا این جا به جایی و مسیر زیاد را توجیه کنند. آنها در این پروژه راه شیری را به صورت ۳ بعدی نقشه برداری کردند تا بتوانند داده‌های مربوط به حرکت و سرعت این ستاره را در نظر بگیر.د و همچنین از طریق طیف نور سن جرم و چرخش آن نیز به دست آید.

 این داده ها نشان می‌دهد فاصله این ستاره از زمین ۴۰۶۴ سال نوری و از دیسک کهکشانی خود ۳۶۰۰ سال نوری است. با این وجود طبق داده های به دست آمده باید چنین ستاره ۵ میلیون سال حداکثر ۸.۳ میلیون سال عمر داشته باشد. با این وجود مسیر سفر نزدیک به ۳۹ میلیون سال طول کشیده است. اما تمرکز دانشمندان روی ماهیت ستاره است. آنها متوجه شد این ستاره با سرعت ۴۳۵ کیلومتر در ثانیه می چرخد. دلیل اصلی افزایش چرخش آن نیز می تواند ادغام ستاره باشد. این چرخه علاوه بر ادغام دو ستاره باعث ترکیب تکانه زاویه مداری آنها نیز خواهد شد. به طوری که در مورد این ستاره مورد پژوهش به شکل یک ستاره دوتایی با جرم متوسط برای تشکیل ستاره کنونی ادغام شدند.

ستاره بزرگتر عمر کمتری برای سفر و جابجایی خواهد داشت اما دانشمندان متوجه شدند در ادغام دو ستاره ممکن است ستاره کوچکتر جرم خود را به بزرگتر منتقل کند. آنها با توجه به ویژگی های ستاره ادغامی پیش‌بینی‌هایی را انجام دادند. آنها متوجه شدند این ستاره پس از مهاجرت به دلیل ادغام با ستاره جوان‌تر دیگر نسبت به زمان مهاجرتش جوان تر شده است. دانشمندان تلاش دارند با بررسی ویژگی های انتقال پساجرمی و منظومه‌های ادغامی سرنخ هایی را درباره ویژگی‌های آنها پیدا کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال