تراشه M4 اپل مجهز به قابلیت های هوش مصنوعی معرفی شد

اپل تراشه M4 را با قابلیت‌های هوش مصنوعی و یک موتور عصبی جدید رونمایی کرده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این شایعات مختلفی در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی در تراشه جدید آیپد منتشر شده بود. اکنون اپل در مراسم Let Loose از آیپد پرو جدید مجهز به تراشه M4 […]

اپل تراشه M4 را با قابلیت‌های هوش مصنوعی و یک موتور عصبی جدید رونمایی کرده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این شایعات مختلفی در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی در تراشه جدید آیپد منتشر شده بود. اکنون اپل در مراسم Let Loose از آیپد پرو جدید مجهز به تراشه M4 رونمایی کرده است. این دستگاه در حالی به تراشه جدید مجهز شده است که یک موتور عصبی جدید نیز قابلیت‌های هوش مصنوعی را به آن اضافه می‌کند. بدین ترتیب تراشه جدید اپل رقیبی جدی بین پردازنده‌های هوش مصنوعی شرکت‌هایی نظیر اینتل، کوالکام و AMD خواهد بود.

تراشه جدید M4 بر پایه نسل دوم فرایند ۳ نانومتری تولید شده و در آن علاوه بر ۴ هسته بزرگ ۶ هسته کوچک از نوع بهینه و یک پردازشگر گرافیکی ۱۰ هسته‌ای نیز قرار دارد.

اپل در معرفی این پردازنده اعلام کرده است تراشه جدید نسبت به نسل قبلی حدود ۵۰ درصد عملکرد بهتر و پردازشگر گرافیکی آن نیز حدود ۴ برابر سریع‌تر است. طبق ادعای اپل پهنای باند در پردازندهM4 با سرعت ۱۲۰ گیگابایت بر ثانیه بهینه سازی شده است. در این تراشه یک موتور نمایشگر جدید به کار رفته که می‌تواند ضمن فزایش روشنایی صفحه نمایش اولد در آیپد پرو ۲۰۲۴ رنگ‌ها را به شکلی دقیق و واضح نمایش دهد.

موتور عصبی قرار گرفته در تراشه M4 امکان پردازش ۳۸ تریلیون عملیات در ثانیه را خواهد داشت. بنابراین می‌توان دستگاه جدید را یک آیپد ایده‌آل برای کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در نظر گرفت. اپل در این رویداد به تعداد هسته‌های NPU در این تراشه اشاره‌ای نکرده است. تراشه‌های سری ام در اپل از زمان عرضه تاکنون دارای ۱۶ هسته NPU بوده است که در  M1 و M2 Ultra این تعداد متفاوت بود.

در حالی تراشه M4 اپل رونمایی شده است که دو هفته به رویداد ویژه مایکروسافت باقیست. مایکروسافت قصد دارد تراشه‌های مبتنی بر آرم سرفیس‌های خود را به بازار عرضه کرده و آنها را رقیبی برای لپ‌تاپ‌های مک بوک ایر M3 اپل در عملکرد و قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌داند.