ماموریت اروپا کلیپر؛ جستجوی حیات در اقیانوس‌های یخی

فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا، با هدف کاوش قمر یخی اروپا، مشتری، آماده پرتاب است. این ماموریت جاه‌طلبانه، با هزینه ۵.۲ میلیارد دلار، قرار است به سوالات اساسی درباره پیدایش حیات در منظومه شمسی پاسخ دهد. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، اروپا، یکی از قمرهای مشتری، زیر پوسته یخی خود اقیانوسی وسیع از […]

فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا، با هدف کاوش قمر یخی اروپا، مشتری، آماده پرتاب است. این ماموریت جاه‌طلبانه، با هزینه ۵.۲ میلیارد دلار، قرار است به سوالات اساسی درباره پیدایش حیات در منظومه شمسی پاسخ دهد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، اروپا، یکی از قمرهای مشتری، زیر پوسته یخی خود اقیانوسی وسیع از آب مایع دارد. وجود آب مایع، ترکیبات آلی و منابع انرژی، اروپا را به یکی از امیدوارکننده‌ترین مکان‌ها برای یافتن حیات فرازمینی در منظومه شمسی تبدیل کرده است. دانشمندان معتقدند ممکن است در اعماق این اقیانوس، مشابه با منافذ حرارتی در اعماق اقیانوس‌های زمین، اشکالی از حیات میکروبی وجود داشته باشد.

فضاپیمای کلیپر با ابعاد بسیار بزرگ و مجهز به ۹ ابزار علمی پیشرفته، برای انجام ماموریت خود طراحی شده است. این ابزارها شامل رادار برای نفوذ به لایه‌های یخی، دوربین‌های قدرتمند برای تصویربرداری از سطح قمر و طیف‌سنج‌هایی برای تحلیل ترکیبات شیمیایی سطح و جو اروپا هستند.

سفر به مشتری سفری طولانی و پر چالش است. کلیپر پس از پرتاب، با استفاده از گرانش سیارات دیگر شتاب گرفته و در نهایت در سال ۲۰۳۰ به مشتری خواهد رسید. در طول این سفر، فضاپیما در معرض تشعشعات شدید قرار خواهد گرفت و برای محافظت از تجهیزات الکترونیکی، از پوشش‌های مخصوص استفاده شده است. هدف اصلی ماموریت اروپا کلیپر، بررسی قابلیت سکونت قمر اروپا است. دانشمندان امیدوارند با بررسی دقیق سطح و زیرسطح اروپا، به اطلاعاتی دست یابند که به آن‌ها در درک بهتر پیدایش حیات و احتمال وجود حیات فرازمینی کمک کند.

کشف حیات در اروپا می‌تواند یکی از بزرگترین کشفیات علمی تاریخ باشد و به ما کمک کند تا جایگاه خود را در کیهان بهتر درک کنیم. همچنین، این ماموریت می‌تواند به توسعه فناوری‌های جدید برای اکتشافات فضایی آینده کمک کند . با وجود تمام پیشرفت‌های تکنولوژیکی، ماموریت اروپا کلیپر با چالش‌های زیادی روبرو است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به مسافت طولانی، محیط پرتوزا اطراف مشتری و پیچیدگی‌های مهندسی فضاپیما اشاره کرد.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.