برای نخستین بار تصویربرداری از سیاره فراخورشیدی به عنوان سردترین نواحی کهکشان توسط جیمز وب انجام شد

ابزارهای تلسکوپ جیمز وب برای نخستین بار توانستند از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کنند. با توجه به اینکه این نوع سیارات غیر عادی بوده و از سردترین نواحی عالم محسوب می‌شوند تصویربرداری آنها می‌توانند بسیار شگفت انگیز باشد. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، استفاده از ابزارهای تلسکوپ جیمز وب باعث شد تا […]

ابزارهای تلسکوپ جیمز وب برای نخستین بار توانستند از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کنند. با توجه به اینکه این نوع سیارات غیر عادی بوده و از سردترین نواحی عالم محسوب می‌شوند تصویربرداری آنها می‌توانند بسیار شگفت انگیز باشد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، استفاده از ابزارهای تلسکوپ جیمز وب باعث شد تا اخترشناسان بتوانند برای نخستین بار از یک سیاره فراخورشیدی فوق سرد تصویربرداری کنند. این سیاره یکی از سردترین سیارات فراخورشیدی بوده که تاکنون کشف شده و می‌توان آن را یکی از سردترین نواحی در کهکشان‌ دانست.

سیاره فراخورشیدی مورد نظر در یک منظومه سه تایی قرار داشته و فاصله آن از زمین حدود ۱۲ سال نوری است. جرم این سیاره ۶ برابر جرم سیاره مشتری بوده و در حال چرخش به دور ستاره خود از نوع کوتوله قرمز است. این سیاره از ستاره‌اش فاصله‌ای معادل فاصله نپتون با خورشید دارد. چرخش کامل این سیاره به دور ستاره خود حدود ۲۰۰ سال زمینی طول می‌کشد.

ابزار MIRI تلسکوپ جیمز وب توانست تصویربرداری از این سیاره فراخورشیدی سرد را تکمیل کند. دانشمندان با بررسی اطلاعات مربوط به این سیاره فراخورشیدی می‌توانند تکامل سیارات غول پیکر گازی و سیستم‌های ستاره‌ای آنها را درک کرده و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنند. این نخستین بار است که جیمز وب با کمک ابزارهای منحصر به فرد خود توانسته تصویربرداری از یک سیاره فراخورشیدی را انجام دهد.

در این تصویر مشخص شد جرم این غول گازی بسیار زیاد بوده و مدار این سیاره بدون ستاره‌اش به شکل بیضی است. همچنین نزدیک‌ترین فاصله این سیاره با ستاره‌اش حدود ۲۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است.

ستاره منظومه مورد نظر یک کوتوله قرمز است که دو همدم از نوع گرانشی در کنار آن قرار دارند. این دو ستاره کوتوله قهوه‌ای هستند و به آنها ستاره شگفت خورده نیز می‌گویند. زیرا جرم کافی برای آغاز فرایندهای همجوشی هسته‌ای در مرکز خود را در زمان شکل‌گیری نداشتند.