شکل‌های عجیب و درخشان در قسمت بالای جو سیاره مشتری توسط جیمز وب شکار شد

اخترشناسان در زمان بررسی جو سیاره مشتری وفق به کشف و شناسایی ویژگی‌های عجیب و درخشان جدیدی در بالای جو این سیاره شدند که در نزدیکی لکه سرخ بزرگ آن ایجاد شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق اطلاعات اخترشناسان جو این سیاره بسیار متلاطم بوده اکثر اوقات طوفان‌ها و سیستم‌های […]

اخترشناسان در زمان بررسی جو سیاره مشتری وفق به کشف و شناسایی ویژگی‌های عجیب و درخشان جدیدی در بالای جو این سیاره شدند که در نزدیکی لکه سرخ بزرگ آن ایجاد شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق اطلاعات اخترشناسان جو این سیاره بسیار متلاطم بوده اکثر اوقات طوفان‌ها و سیستم‌های آب و هوایی قدرتمند و شدید در آن روی می‌دهد. لکه سرخ بزرگ این سیاره نیز به عنوان بزرگترین طوفان در منظومه شمسی محسوب شده و عظمت آن به اندازه کل سیاره زمین است. اکنون تلسکوپ فضایی جیمز وب با استفاده از ابزار طیف نزدیک به مادون قرمز اطلاعات جدیدی را از جو به مشتری به دست آورده است. اخترشناسان می‌گویند در جو مشتری فرایندی همانند تابش نور خورشید وجود دارد که می‌تواند گاز هیدروژن را از طریق فرابنفش یونیزه کند. این فرایند در نهایت باعث ایجاد یون‌هایی با بار مثبت به نام کاتیون‌های تری هیدروژن خواهد شد. این یون ها باعث درخشش مادون قرمز می‌شوند که در مناطق میانی و پایینی جو این سیاره بسیار ضعیف بوده و در بخش‌های دیگر به دلیل ترکیب با دیگر مواد درخشان‌تر هستند.

دانشمندان می‌گویند هرچند این مکانیسم غالب مربوط به یونیزاسیون هیدروژن توسط نور خورشید است اما فرایند دیگری نیز در جریان است که باعث خواهد شد اشکال عجیبی در جو این سیاره ظاهر شود. هنریک ملین دانشمند سیاره شناس از دانشگاه لستر بریتانیا در این مورد می‌گوید: پیش از این تصور می‌شد این منطقه واقعاً خسته کننده باشد. اما به نظر می‌رسد اکنون به اندازه شفق شمالی جالب است. مشتری همواره به دنبال غافلگیر کردن ما بوده و دست از این کار برنمی‌دارد.

این اخترشناس می‌گوید ساختارهای تازه کشف شده در اتمسفر متلاطم پایینی سیاره مشتری امکان حرکت در ارتفاع را داشته و می‌توانند ساختار اتمسفر را در قسمت بالایی تغییر دهند. این موضوع نشان می‌دهد لایه‌های جو مشتری روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و به شکل پیچیده می‌توانند روی یکدیگر تاثیر بگذارند به طوری که تاکنون چنین پدیده‌ای مشاهده نشده است.