چطور با کرون یا کولیت روده زندگی کنیم؟ نکات زندگی در حین بیماری

بهترین راه برای درمان و کنترل کرون (Crohn’s disease) و کولیت روده یا کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis) مصرف داروهایی است که متخصص گوارش تجویز کرده است. قبل از هر چیز باید بدانید کرون با کولیت روده متفاوت است. این دو بیماری به عنوان بیماری‌های التهابی روده (IBD) معرفی می‌شوند. با مصرف داروهای کولیت روده نمی‌توانید […]

بهترین راه برای درمان و کنترل کرون (Crohn’s disease) و کولیت روده یا کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis) مصرف داروهایی است که متخصص گوارش تجویز کرده است. قبل از هر چیز باید بدانید کرون با کولیت روده متفاوت است. این دو بیماری به عنوان بیماری‌های التهابی روده (IBD) معرفی می‌شوند.

با مصرف داروهای کولیت روده نمی‌توانید از شر همه علائم بیماری به طور کامل خلاص شوید. اسهال، گرفتگی عضلات شکم، حالت تهوع و تب از علائم بیماری هستند که می‌توانند آزاردهنده باشند. درمان‌شدگان کولیت روده و کرون به این موضوع تاکید داشته‌اند که رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم، در کنار مصرف داروها در کاهش عوارض بیماری به آنها کمک کرده است. در این مقاله با پزشکان متخصص درمانکده همراه باشید تا با نکات کلیدی در مورد زندگی با کرون یا کولیت روده آشنا شوید.

رژیم غذایی مناسب برای کرون یا کولیت روده چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید رژیم غذایی جادویی برای درمان قطعی کولیت روده وجود ندارد. برنامه غذایی سالم برای این بیماران دو هدف اصلی را دنبال می‌کند:

  1. برآورده کردن مواد مغذی برای بدن
  2. جلوگیری از عود کردن علائم کرون

یکی از نکات مهم رژیم غذایی کولیت روده این است که هر فردی رژیم غذایی منحصربه‌فرد خود را دارد، یعنی اگر به این بیماری مبتلا هستید حتما باید تحت نظارت متخصص گوارش برنامه غذایی خاص خود را داشته باشید. اولین و مهمترین قدم برای مصرف مواد غذایی به خود شما برمی‌گردد. باید در طی روز غذاها و تاثیرات آنها بر سیستم گوارشی خود را به دقت پایش کنید. اگر احساس کردید با مصرف یک ماده غذایی، علائم بیماری تشدید می‌شوند؛ آن را حذف کنید و اگر فهمیدید مصرف غذایی به کاهش عوارض کولیت روده کمک می‌کند آن را به لیست خود اضافه کنید. بهتر است یک دفترچه یادداشت داشته باشید، ارائه اطلاعات این دفترچه به دکتر تغذیه و گوارش می‌تواند در تصمیم‌گیری آنها موثر باشد. متخصص با توجه به وضعیت شما رژیم‌ غذایی مناسب را پیشنهاد می‌دهد. این پیشنهادات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • رژیم غذایی کم نمک با هدف کاهش احتباس آب در بدن.
  • رژیم غذایی کم فیبر با هدف جلوگیری از انسداد روده.
  • رژیم غذای کم چرب برای پیشگیری از عود کردن علائم بیماری
  • رژیم غذایی بدون لاکتوز برای آن دسته از بیمارانی که نسبت به مصرف لبنیات حساسیت دارند. خوب است بدانید حساسیت به لاکتوز با آلرژی به مصرف شیر فرق دارد. حساسیت به لاکتوز یک مشکل گوارشی است در حالیکه آلرژی واکنش دستگاه دفاعی بدن است.
تصویر نشان‌دهنده فردی است که مواد غذایی مصرفی خود را برای داشتن یک رژیم غذایی سالم یادداشت می‌کند.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

در کنار برنامه غذایی ممکن است پزشک از مکمل‌ها نیز استفاده کند. برخی بیماران به دلیل تغذیه نامناسب با کمبود اسید فولیک، ویتامین b12، c ، D و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، منیزیم و روی مواجه هستند.

از مواد غذایی پروبیوتیک غافل نشوید

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید روده هستند که در هضم غذا به دستگاه گوارش کمک می‌کنند. کاهش سطح آنها باعث عود کردن علائم کرون و کولیت روده می‌شود. ماست به عنوان یکی از بهترین منابع پروبیوتیک معرفی شده است.

تعداد وعده‌های غذایی بیشتری در طول روز داشته باشید

سعی کنید در طی روز در بین وعده‌های اصلی غذا از میان‌وعده‌های سالم استفاده کنید. این تکنیک باعث می‌شود تا از پرخوری در وعده‌های اصلی جلوگیری شود، به این ترتیب به دستگاه گوارش فشار کمتری وارد خواهد شد.

اگر می‌خواهید در مورد برنامه غذایی بیماری‌های التهابی روده با پزشک متخصص مشورت داشته باشید، می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص این مجموعه به صورت متنی، صوتی و تصویری است. با مراجعه به سایت درمانکده امکان رزرو آنلاین نوبت از فوق تخصص ارتوپد، دکتر گوارش، متخصص تغذیه و دیگر تخصص‌های پزشکی در تهران را خواهید داشت.

استرس خود را کنترل کنید

استرس نمی‌تواند باعث بروز کولیت روده شود؛ اما به طور موثر می‌تواند علائم بیماری را تشدید کند. اضطراب باعث می‌شود تعادل مغز و سیستم گوارشی از بین برود. گاهی این تاثیر به صورت بیش فعالی روده‌ها خود را نشان می‌دهد و باعث اسهال و ورم معده می‌شود، گاهی اوقات نیز اضطراب حرکت روده‌ها را کند کرده و باعث یبوست می‌شود.

تصویر زن جوانی را نشان می‌دهد که دچار استرس و اضطراب شده است. استرس می‌تواند علائم بیماری‌های التهابی روده را تشدید کند.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

واقعیت این است که در زندگی مدرن امروزی نمی‌توان استرس را حذف کرد یا در معرض آن نبود. بهترین کار برای مقابله با آن انجام تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند تمرینات یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق است.

آیا درمان کولیت روده با ورزش امکان دارد؟

اگر به کرون یا کولیت روده مبتلا هستید و هنوز یک برنامه ورزشی منظم و مناسب را دنبال نمی‌کنید؛ زمان را از دست ندهید و همین حالا برای شروع ورزش اقدام کنید. لازم نیست به باشگاه بروید یا ورزش‌های سنگین و پر جنب و جوش را انجام دهید. کافی است روزانه چیزی حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشید. اگر همچنان به باشگاه رفتن علاقه دارید ورزش‌هایی مانند یوگا، تای‌چی، تمرینات هوازی با شدت متوسط می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. شنا و دوچرخه‌سوای را هم فراموش نکنید.

آب بنوشید

در طی روز سعی کنید ۸ لیوان آب را بنوشید. حواستان باشد به بهانه نوشیدن مایعات نباید به سراغ نوشیدنی‌های گازدار بروید. این نوشابه‌ها مقدار قابل توجهی گاز دارند که می‌توانند باعث نفخ و ورم معده شوند.

روده توانایی جذب مایعات مواد غذایی را دارد، بیماری کرون تاثیر منفی بر عملکرد روده می‌گذارد و زمینه را برای کم آبی فراهم می کند. با مصرف آب به خوبی می‌توانید از تشدید علائم بیماری‌های التهابی روده پیشگیری کنید.

سیگار را ترک کنید

سیگار و دود آن، هیچ جای سالمی در بدنتان باقی نمی‌گذارد. سیگار و مواد سمی آن باعث واکنش بدن می‌شود. در این حالت گلبول‌های سفید خاصی در ریه تولید می‌شوند که در ادامه از روده‌ها سر درمی‌آورند. پزشکان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که وجود این گلبول‌های سفید در روده می‌تواند باعث بیماری‌های التهابی روده مانند کرون و کولیت روده شود. همچنین باید بدانید سیگار علائم روده ناسالم مانند عدم تحمل مواد غذایی، رفلاکس و اسهال را افزایش می‌دهد. (منبع: نی نی سایت)

رزرو آنلاین نوبت از فوق تخصص گوارش در تهران

جهت رزرو آنلاین نوبت از بهترین فوق تخصص گوارش تهران انتخاب‌های متعددی دارید که درمانکده می‌تواند یک راه‌حل مطمئن باشد. این مجموعه مرکز درمانی نیست؛ بلکه با پزشکان متخصص باتجربه در سراسر استان تهران همکاری دارد. برای مشاهده لیست پزشکان گوارش در تهران و دریافت نوبت آنلاین همین حالا می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کنید.