نمایشگاه ایران ساخت میزبان رونمایی از ۵۵ طرح نانو فناوری بود

حدود ۲۰۰ طرح فناورانه در نمایشگاه امسال ایران ساخت در تهران رونمایی خواهد شد که حدود ۵۵ طرح آن تا کنون رونمایی شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا،  نمایشگاه بین‌المللی ایران ساخت در تهران با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با حضور ۲۰۰ طرح […]

حدود ۲۰۰ طرح فناورانه در نمایشگاه امسال ایران ساخت در تهران رونمایی خواهد شد که حدود ۵۵ طرح آن تا کنون رونمایی شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا،  نمایشگاه بین‌المللی ایران ساخت در تهران با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با حضور ۲۰۰ طرح فناورانه مربوط به بخش نانو کار خود را آغاز کرد. این محصولات فناورانه مربوط به حوزه های دارویی، سلامت، ساختمان، عمران، خودرو، انرژی و محیط زیست و محصولات مرتبط با آن بوده اند.

محصولات نانو دارویی

برخی از محصولات رونمایی شده در حوزه دارویی نانو به شرح زیر بودند.

با توجه به هزینه داروهای ضد سرطان و واردات داروی شیمی درمانی کادسیلا توانمندسازی صنعت دارویی در تولید این گونه از داروها یک ضرورت در کشور محسوب می شود. به همین دلیل یک شرکت فعال در حوزه نانو داروی تراسـتوزوماب اِمتاسـین با نام پادینکس در حوزه نانو تولید کرده است.

در واقع این دارو کونژوگه آنتی بادی این دارو است و آنتی بادی منوکلونال انسانی از نوع  Anti-HER2 IgGI محسوب می شود. این دارو می تواند با اتصال به گیرنده HER2 به سلول‌های سرطانی متصل شده و با آزادسازی DM1 آنها را از بین ببرد. این دارو با استفاده از نانو فناوری توانسته دو روش ایمونوتراپی و شیمی‌درمانی را به طور یکجا به بیمار عرضه کند. پادینکس امکان تجویز به بیماران مبتلا به سرطان با دریافت قبلی تراسـتوزوماب و تاکسـان را خواهد داشت.

کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان و ضعف عضلانی، بیماری های خود ایمنی، پرفشاری خون و بسیاری از بیماری‌های دیگر شود. یک شرکت فناوری ایرانی توانسته با استفاده از فناوری نانو نوعی مکمل ویتامین دی تولید کند که به آن نانو مکمل ویتامین دی میگویند.

یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن کلسیم است که در بدن برخی افراد برای جذب با مشکلاتی همراه بوده و حتی ممکن است به ایجاد اختلال در سیستم گوارش منجر شود. از طرفی امکان تداخل دارویی با دیگر مکمل ها مانند آهن را داشته و امکان هضم همزمان این دو در برخی افراد وجود ندارد. برای رفع مشکل از لیپوزومها برای انتقال دارو استفاده کردند که نه تنها عوارضی به دنبال ندارد بلکه تداخل دارویی نیز ایجاد نمی‌کند.

 تولید داروهای مکمل با فناوری نانو و منشاء حیوانی

یکی از منابع طبیعی سرشار از فاکتورهای رشد آغوز یا همان کلستروم است که در پستانداران در ساعات اولیه پس از زایمان ترشح می شود. این ماده طبیعی علاوه بر فاکتورهای رشد، فاکتورهای ایمنی و مواد مغذی مانند کلسیم و پروتئین ها را نیز به همراه دارد. به همین دلیل می تواند بر بسیاری از بیماری ها موثر بوده و در بهبود و درمان آن تاثیر مثبت داشته باشد. یک شرکت فناوری برای اولین بار با جمع آوری این کلستروم ها و پاستوریزه کردن آن کپسول هایی تولید کرده که با استفاده از فناوری نانو می تواند به عنوان مکمل غذایی و  تقویت کننده سیستم ایمنی مورد استفاده قرار بگیرد

استفاده از فناوری نانو برای ساخت دستگاه‌های مخصوص نانوحامل ها

برای کنترل و نگهداری سیالات حاوی سلول از فناوری ریز سیال شناسی یا میکروفلوئیدیک استفاده میشود که اخیراً نیز بسیار توسعه داده شده است. این ابزار در واقع امکان حرکت و بررسی مقادیر کوچکی از سیالات را به وجود می آورد. این فناوری می‌تواند در تولید نانو حامل ها و بارگذاری دارو مورد استفاده قرار بگیرد. نانو حامل های لیپیدی، لیپوزومی و پلیمری وظیفه دارورسانی هدفمند را به خوبی انجام خواهند داد. یک شرکت فناوری توانسته دستگاه‌هایی با روش تک مرحله ای در تولید نانو دارو های لیپیدی و پلیمری ایجاد کند.

استفاده از فناوری نانو در ساخت کیت های تشخیص مواد مخدر

فناوری نانو می تواند در ساخت کیت های تشخیصی پودرهای مشکوک مورد استفاده قرار بگیرد. شناسایی ای محموله های مشکوک در بسیاری از مناطق مانند پایانه‌های فرودگاهی، گمرک ها و مناطق مرزی از مشکلات اساسی به شمار می رود. به همین دلیل برای شناسایی مواد مخدر کیت های تشخیصی نیز تولید و به بازار عرضه کرده اند. اما امکانات تشخیص نوع و میزان ناخالصی آن به این سادگی نبوده و تنها در فضای آزمایشگاه امکان پذیر است.

 با استفاده از فناوری نانو و بهره گیری از نانو ذرات فلزی مانند طلا، نقره و مس می توان کیت های تشخیص پودر های مشکوک تولید کرد. مولکولهای آپتامر نوعی رشته های DNA به صورت سنتزی هستند که در آزمایشگاه تولید می شوند. این مولکول ها در کیت های تشخیصی نقش آنتی بادی داشته و می توانند تنها به نوع خاصی از مواد مخدر متصل شوند. در صورت تشخیص یکی از انواع مخدر مانند هروئین، کوکائین، شیشه، مورفین و غیره این نانوذرات فلزی رنگ اختصاصی به خود خواهند داشت و این تغییر رنگ در نانوذره فلزی می تواند نوع مواد مخدر را تشخیص دهد. بدین ترتیب بدون آزمایشگاه مجهز به امکانات تشخیص و شناسایی پودر های مشکوک بدون نیاز به دستگاههای سنجشی وجود دارد.

بسیاری از افراد در مراکز رادیولوژی و تصویربرداری های هسته ای نیاز به البسه های محافظ در برابر امواج پرتوهای ایکس دارند تا از آسیب ها و خطرات آن در امان بمانند. در حال حاضر از سرب برای محافظت در برابر این امواج استفاده می شود. استفاده از آن به دلیل وزن زیاد و عدم انعطاف پذیری با مشکلات بسیاری همراه است. شرکت فناوری ایرانی نوعی لایه لاستیکی جاذب بدون سرب تولید کرده که می تواند این امواج را به خود جذب کند. درون لایه از نانوذرات فلزی غیر سربی و دیگر پلیمر ها استفاده شده و می‌تواند در این لباس ها مورد استفاده قرار بگیرد.

در سیستم حمل و نقل و زنجیره تامین محصولاتی وجود دارد که نیاز به شرایط دمایی ویژه در فرآیند حمل و نقل بوده تا خواص خود را از دست نداده و فاسد نشوند. این محصولات شامل داروها، فرآورده‌های خونی، سرم ها و واکسن ها هستند. برای حمل این محصولات نیاز به یک ابزار نظارتی است تا در فرایند حمل علاوه بر رعایت پروتکل ها  نظارت بر استانداردهای دمایی نیز داشته باشد.

یک شرکت فناوری نوعی قطعه حساس به دما تولید کرده که همانند برچسب الکترونیکی هوشمند گزارش کاملی از شرایط نظارتی به کاربر ارائه می دهد.

استفاده از محصولات فناورانه در بخش آب و محیط زیست

یک محصول پر مصرف در بخش گندزدایی عامل گندزدا است که می تواند علاوه بر از بین بردن باکتری های مضر از انسداد لوله های انتقال آب و رشد جلبک ها جلوگیری کند. در حال حاضر استفاده از کلر یکی از رایج ترین شیوه گندزدایی در آب های شهری محسوب می شود. البته ضرر و زیان های استفاده از آن باعث شده استفاده آن محدود شود. حتی در محیط های صنعتی نیز به دلیل انتشار این گاز و امکان ایجاد خطر کمتر از کپسول کلر استفاده میشود.

روش جدید الکترو کلریناسیون بر پایه پوشش های نانو فلزی جایگزین مناسبی برای استفاده از گاز کلر در گندزدایی آب است. در این روش از الکترولیزها و جریان الکتریسیته برای عملیات الکترولیزآسیون استفاده می‌شود و به این ترتیب نوعی گندزدا تولید شده که امکان استفاده از آن در تاسیسات آب شهری وجود دارد.

یکی دیگر از محصولات بخش نانوفناوری رونمایی شده در این نمایشگاه توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تصفیه آب توازن کشتی ها بوده است. کشتی های باری از سیستم آب توازن برای حفظ ثبات و قابلیت مانور در طول سفر استفاده می کنند. از طرفی این آب می‌تواند از طرق مختلف به وسیله ارگانیسم هایی مانند باکتریها و ویروسها آلوده شود و این گونه های جدید را به زیست بوم جدید وارد کند. این محصول جدید بر پایه نانو فناوری از این صدمات حاصل کشتی های قاره پیما جلوگیری کرده و می تواند آب توازن کشتی ها را تصفیه کند.

استفاده از سیستم الکترودیالیز خورشیدی در بخش نمک زدایی فناوری جدیدی است که به تازگی در این حوزه مورد استفاده گرفته است. یک شرکت فناور برپایه این فناوری شیوه جدیدی را در جدا کردن نمک ها و یون های مزاحم مانند فلزات سنگین ارائه کرد.

استفاده از فناوری نانو برای حذف فلزات سنگین

فناوری نانو می تواند در تصفیه آب آشامیدنی و حذف فلزات سنگین مانند آرسنیک مورد استفاده قرار بگیرد. تحقیقات اخیر در ایران و در برخی استان‌ها و مناطق شهری کشور نشان می دهد مشکل آلودگی با آرسنیک در حال افزایش است. یک شرکت فناوری نوعی راکتور خاص الکتروکواگولاسیون ساخته است که در ترکیب با روش الکتروشیمیایی امکان عملکرد پیوسته سیستم را به شکل غیر ورقه ای ایجاد می کند. این روش میتواند به عنوان یک فرآیند جدید در حذف آلودگی های آلی و غیرآلی در پساب های صنعتی و آب های آشامیدنی مورد استفاده قرار بگیرد.

در این نمایشگاه که تا ۳۰ دی ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه دارد از طرح‌های دیگری در زمینه انرژی و تصفیه آب توسط فناوری نانو، فیلترهای هوای مقاوم به حرارت و همچنین طرح هایی در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی، گروه حمل و نقل و همچنین بخش صنعت و عمران رونمایی شده است.

چهارمین "نمایشگاه کار" با حمایت انتخاب الکترونیک برگزار شد | تکنا

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال