آیا ماوس‌های بی‌سیم می‌توانند راهی برای نفوذ هکرها باشند؟

اگر بخواهیم به گذشته‌ی دنیای کامپیوتر و ویروس‌هایی که در سال‌های دور وارد سیستم کاربران میشدند برگردیم، می‌توانیم فلاپی‌دیسک‌ها را به یاد آوریم که کاربران با وارد کردن یکی از این فلاپی‌های آلوده به سیستم خود، مشکلات متعددی که شاید هیچ‌گاه به اندازه‌ی ویروس‌های امروزی نیز آزاردهنده نبودند، می‌شدند. اگر بخواهیم فضای مجازی و اینترنت […]

اگر بخواهیم به گذشته‌ی دنیای کامپیوتر و ویروس‌هایی که در سال‌های دور وارد سیستم کاربران میشدند برگردیم، می‌توانیم فلاپی‌دیسک‌ها را به یاد آوریم که کاربران با وارد کردن یکی از این فلاپی‌های آلوده به سیستم خود، مشکلات متعددی که شاید هیچ‌گاه به اندازه‌ی ویروس‌های امروزی نیز آزاردهنده نبودند، می‌شدند. اگر بخواهیم فضای مجازی و اینترنت را که اصلی‌ترین محل برای ورود ویروس‌ها به سیستم کاربران به حساب می‌آید را نیز کنار بگذاریم، باز هم احتمال ویروسی شدن سیستم کاربران از طریق فلش‌ها و سی‌دی‌ها وجود خواهد داشت.

اما اگر صحبت از فضای مجازی و اینترنت باشد، تنها آلوده شدن سیستم به ویروس نمی‌تواند موضوع ما باشد، بلکه این امکان وجود دارد که سیستم کاربران توسط هکرها مورد حمله قرار گرفته و اطلاعات آنها نیز به سرقت رود. یکی از بدترین مصداق‌های هک شدن سیستم کاربران نیز حملات کنترل‌شده می‌باشد، حملاتی که هکرها با انجام آنها می‌توانند هر کاری را که می‌خواهند در سیستم قربانیان انجام دهند. اما آیا تا کنون به دستگاه‌هایی که در اطراف شما وجود دارد توجه کرده‌اید؟ ماوس‌های بی‌سیم که این روزها مورد استفاده‌ی بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد، یکی از اصلی‌ترین راه‌های نفوذ هکرها به سیستم کاربران می‌باشد که باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید.

اما اینکه ماوس‌های بی‌سیم یکی از اصلی‌ترین راه‌های نفوذ هکرها می‌باشد، چیزی نیست که افراد ساده بخواهند آن را بیان کنند، بلکه این موضوع همراه با بسیاری از مراکز امنیتی، باز هم توسط مرکز امنیتی Bastille اعلام شده، مرکز امنیتی قدرتمندی که به تازگی راه‌اندازی شده و مهندسین این شرکت، مدعی شده‌اند که یک شکاف امنیتی بسیار خطرناک‌ در ماوس‌های بی‌سیم امروزی پیدا کرده‌اند. طبق اطلاعاتی که رویترز در این مورد منتشر کرده، بسیاری از ماوس‌های بی‌سیمی که امروزه توسط شرکت‌هایی همچون آمازون، دِل، اچ‌پی و لنوو تولید می‌شود، از امنیت کافی و سیستم رمز‌گذاری مناسب اطلاعات برخوردار نبوده و به سادگی می‌توانند مورد نفوذ هکرها قرار بگیرند.

دو تن از متخصصین حوزه امنیت، آقایان Newlin و Balint Sabeer که با مرکز Bastille همکاری دارند، سعی داشته‌اند تا از مسافتی دور، ماوس‌های بی‌سیم کاربران را هک کنند و اینطور که اعلام کرده‌اند، حداکثر فاصله‌ای که از آن امکان هک کردن سیستم کاربران وجود داشته، 180 متر بوده است. طبق گفته‌های آقای Newlin، هکرها می‌توانند اطلاعات خاصی را برای دانگل ماوس‌های بی‌سیم ارسال نموده تا عملیات هک کردن سیستم کاربران را آغاز نمایند. زمانی که این اطلاعات ارسال می‌شوند، هکر قادر است در هر دقیقه، بیش از 1000 کلمه را در این سیستم ارسال نموده و از طریق دانگل ماوس بی‌سیم که حالا به عنوان یک کیبورد برای هکر عمل می‌کند، تنها در عرض چند ثانیه، کنترل کامل سیستم را بر عهده گرفته و از تمامی فعالیت‌های فرد قربانی، جاسوس نماید.

البته محققین اشاره کرده‌اند که این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران ماوس بی‌سیم را از طریق دانگل USB به سیستم خود متصل کرده باشند و اگر ماوس از طریق بلوتوث متصل شده باشد، امکان هک کردن سیستم از این طریق وجود نخواهد داشت. مرکز امنیتی Bastille اشاره داشته که هم‌اکنون سازندگان در حال ارائه‌ی به‌روزسانی‌های سخت‌افزاری برای محصولات خود هستند تا بتوانند این مشکل را برطرف سازند. اما محققین این مرکز امنیتی معتقدند که به جای عرضه کردن این به‌روزرسانی‌ها، سازندگان باید به فکر پیدا کردن راهی برای تولید کردن ماوس‌های بی‌سیم با امنیت بالاتر بوده و سیستم رمزگذاری دستگاه‌های خود را به صورت کامل ویرایش نمایند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال