مدیاتک چیپست قدرتمند و 10-هسته‌ای Helio X30 را به صورت رسمی معرفی کرد

پس از انتشار گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال 2015 شرکت مدیاتک، مشخص شد که این کمپانی تایوانی درآمد خوبی نداشته و کمی در این سه ماهه، ضعیف عمل کرده است. با این حال تحقیق و معرفی چیپ‌های جدید، چیزی نیست که حتی در شرایط بد مالی نیز کنار گذاشته شود. البته مدیاتک با […]

پس از انتشار گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال 2015 شرکت مدیاتک، مشخص شد که این کمپانی تایوانی درآمد خوبی نداشته و کمی در این سه ماهه، ضعیف عمل کرده است. با این حال تحقیق و معرفی چیپ‌های جدید، چیزی نیست که حتی در شرایط بد مالی نیز کنار گذاشته شود. البته مدیاتک با معرفی چیپ‌های قبلی که معرفی کرده، به نتایج بسیار خوبی نیز رسیده که از جمله‌ی آنها می‌توان به کاهش قابل توجه مصرف برق در چیپ‌های جدید این شرکت اشاره نمود. حالا پرچم‌دار جدید مدیاتک پس از تحقیقات فراوان بر روی آن، با نام Heilo X30 معرفی شده که در ادامه قصد داریم آن را به صورت کامل معرفی نماییم.

همانند چیپ Helio X20، چیپ جدید Helio X30 نیز 10 هسته‌ی پردازشگر دارد اما مهم‌ترین تفاوت این چیپ با X20، به کارگیری چهار دسته از هسته‌های پرداشگر در آن به جای سه دسته است. مهندسین در ساختار این چیپ از دو هسته‌ی پردازشگر ARM Cortex-A53 با فرکانس 1.0 گیگاهرتز، دو هسته‌ی پردازشگر A53 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، دو هسته‌ی پردازشگر دیگر ARM Cortex-A53 با حداکثر فرکانس و نهایتا چهار هسته‌ی پردازشگر ARM Cortex A72 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز استفاده شده است.

ایده‌ای به کارگیری و چنین چیدمانی برای هسته‌های پردازشگر، از آنجایی آمده که کارها و وظایف مختلف در گوشی با انتخاب درست هسته‌ها، مصرف برق به بهترین شکل ممکن صورت گیرد و کارهای سبک در دستگاه، توسط هسته‌های قدرتمندتر انجام نگیرند. در این حالت، هم مصرف برق گوشی پایینتر آمده و هم گوشی گرمای کمتری تولید می‌کند. شاید کمی برایتان عجیب باشد اما این موضوع از سیستم جعبه‌دنده خودرو و عملکرد آن الهام گرفته شده و چیپست می‌تواند خود تشخیص دهد که کارهای مختلف به کدام پردازشگر نیاز دارد تا مصرف برق در پایینتر حد خود قرار گیرد.

تصور کنید هنگامی که صفحه‌نمایش گوشی شما خاموش است و ناگهان ایمیلی برای شما می‌آید، در این حالت منطقی است که هسته‌های A53 فرکانس 1.0 گیگاهرتز فعال باشند و زمانی که کارهای سنگینتر انجام گرفت، چیپست از هسته‌های پر قدرت‌تر همچون هسته‌های A53 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع را می‌توان اینگونه نیز تفسیر کرد که در معماری چیپ Helio X30، از دو مجموعه هسته‌های پردازشگر، یکی با معماری ضعیف و دیگری با معماری قدرتمند، برای انجام کارهای سبک و کارهای سنگینتر استفاده شده تا مصرف برق دستگاه به پایینتر حد خود برسد و در عین حال، گرمای کمتری را نیز تولید نمایید.

خب مسلم است که چهار هسته‌ی پردازشگر Cortex-A72 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز می‌توانند تمام وظایف سنگین دستگاه را به تنهایی به دوش بکشند و قدرت و سرعت بسیار بالایی را در اختیار کاربران قرار دهند. اما باید توجه داشت که هدف اصلی مدیاتک از عرضه‌ی چیپ Helio X30، بهینه کردن عملکرد چیپ و کاهش مصرف برق بوده و شاید تا حدی که به ایجاد تعادل در مصرف این چیپ توجه شده، سازندگان به عملکرد و قدرت آن توجه نداشته باشند.

چیپ‌های مدرن و امروزی به خاطر قدرت بالایی که دارند، قادر به تولید گرمای بیشتری هستند و اینجاست که طراحی بهتر بدنه‌ی دستگاه‌های مختلف باید به گونه‌ای طراحی گردد که گرما به خوبی از دستگاه خارج شود. هر چند، بسیاری از کاربران از گوشی خود برای کارهای سنگین استفاده نمی‌کنند و شاید تنها برای لحظاتی، باعث شوند دمای چیپ بالا رود که پس از آن نیز دما به سرعت پایین می‌آید. حتی بسیاری از بازی‌های سنگین نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمام هسته‌های پرداشگر در چیپ را به صورت همزمان درگیر نکرده و سبب می‌شوند تا دما در حالت متعادلی قرار گیرد.

چیپ Helio X30 یکی از مورد انتظارترین چیپ‌هایی است که واقعا قدرت بالایی داشته و می‌تواند رقیبی جدی برای چیپ‌هایی همچون Snapdragon 820 باشد. مدیاتک در سال‌های اخیر همواره با افزایش قدرت چیپ‌های خود، مصرف برق آنها را نیز کاهش داده و همین موضوع سبب شده از همین حالا، شرکت‌هایی همچون کوآلکام به خاطر این چیپ قدرتمند و مهندسی فوق‌العاده آن، به فکر راه حلی برای پایین آوردن هر چه بیشتر مصرف برق تراشه‌های خود باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال