نفوذ هوش مصنوعی در تمامی سطوح

گوگل موتور جستجوی خود را با محوریت هوش مصنوعی بازطراحی میکند

طی سال گذشته، گوگل با اعلام اعتقاد به آینده‌ی جستجو با هوش مصنوعی، گام‌هایی بلند در این زمینه برداشته است. به نظر می‌رسد این آینده اکنون فرا رسیده است. گوگل در حال راه‌اندازی «بررسی‌های هوش مصنوعی» (که پیش‌تر با عنوان «تجربه‌ی جستجوی تولیدی» یا SGE شناخته می‌شد) برای کاربران ایالات متحده است و به زودی […]

طی سال گذشته، گوگل با اعلام اعتقاد به آینده‌ی جستجو با هوش مصنوعی، گام‌هایی بلند در این زمینه برداشته است. به نظر می‌رسد این آینده اکنون فرا رسیده است. گوگل در حال راه‌اندازی «بررسی‌های هوش مصنوعی» (که پیش‌تر با عنوان «تجربه‌ی جستجوی تولیدی» یا SGE شناخته می‌شد) برای کاربران ایالات متحده است و به زودی در سراسر جهان عرضه خواهد کرد. به زودی میلیاردها کاربر گوگل خلاصه‌ای تولید‌شده توسط هوش مصنوعی را در بالای بسیاری از نتایج جستجوی خود مشاهده خواهند کرد. این تنها آغاز تغییر ماهیت جستجو با هوش مصنوعی است که میتواند دنیای سئو سایت ها را تغییر دهد.

خانم «لیز رید» (Liz Reid) مدیر جدید بخش جستجوی گوگل که چندین سال اخیر را صرف توسعه‌ی بخش‌های مرتبط با جستجوی هوش مصنوعی کرده است، می‌گوید: «با ظهور هوش مصنوعی تولیدی، گوگل قادر است بخش بیشتری از فرایند جستجو را برای کاربران برعهده بگیرد. این قابلیت می‌تواند بخش‌های دشوار جستجو را مدیریت کند و به کاربران امکان دهد روی بخش‌های مورد علاقه‌شان برای انجام کارها یا کاوش‌های هیجان‌انگیز تمرکز کنند.»

به گزارش سرویس تجارت الکترونیک آژانس خبر فناوری تکنا، خانم رید فهرستی از ویژگی‌های جدید را ارائه می‌دهد که برای تحقق این هدف در نظر گرفته شده‌اند. این ویژگی‌ها روز سه‌شنبه در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O به صورت عمومی اعلام شدند.

یکی از این قابلیت‌های کلیدی، «بررسی‌های هوش مصنوعی» است که هدفش ارائه‌ی برداشتی کلی از پاسخ به پرسش کاربر به همراه لینک‌هایی به منابع برای اطلاعات بیشتر است. همچنین، قابلیت جدیدی در ابزار Lens گوگل برای جستجو با ضبط ویدیو وجود دارد. ابزاری جدید برای برنامه‌ریزی سفر یا برنامه‌ی غذایی بر اساس یک پرسش واحد طراحی شده است. یک روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برای سازماندهی خود صفحه نتایج وجود دارد. این روش به گونه‌ای عمل می‌کند که در هنگام جستجوی رستوران‌های یک شهر جدید، بدون نیاز به درخواست مجدد، لیستی از رستوران‌های مناسب برای قرار شبانه و رستوران‌های مناسب برای جلسات کاری به کاربر ارائه ‌دهد.

این رویکرد گوگل را می‌توان به عنوان «هوش مصنوعی‌سازی» کامل جستجو توصیف کرد. گوگل از هوش مصنوعی قدرتمند خود با نام «جمینی» برای درک موضوع جستجوی کاربران، صرف نظر از نوع آن (تایپ، صحبت، عکس یا فیلم) استفاده می‌کند. این هوش مصنوعی از یک مدل تخصصی جدید برای خلاصه‌سازی وب و نمایش پاسخ به کاربر بهره می‌برد. جالب توجه است که جمینی حتی در طراحی و پر کردن صفحه نتایج نیز نقش دارد.

با این حال،  خانم رید تأکید می‌کند که هر جستجویی به این اندازه به هوش مصنوعی نیاز ندارد و هر جستجویی آن را دریافت نخواهد کرد. «اگر فقط می‌خواهید به یک URL خاص بروید، مثلاً «والمارت» را جستجو می‌کنید و می‌خواهید به walmart.com برسید. در این نوع جستجوها، افزودن هوش مصنوعی واقعاً مفید نیست.» به عقیده‌ی خانم رید، جمینی در شرایط پیچیده‌تری که معمولاً نیازمند انجام چندین جستجو هستند یا اصلاً به گوگل ارجاع داده نمی‌شوند، بسیار مفیدتر خواهد بود.

یکی از نمونه‌های مورد علاقه‌ی خانم رید، جستجوی محلی است. (این مورد در هوش مصنوعی بسیار رایج است، زیرا بررسی حجم زیادی از لیست‌ها و نظرات مشابه برای یافتن گزینه‌ی واقعاً خوب می‌تواند دشوار باشد.) او می‌گوید با جمینی، «می‌توانیم کارهایی مانند «بهترین استودیوی یوگا یا پیلاتس در بوستون با امتیاز بالای چهار ستاره و حداکثر نیم ساعت پیاده‌روی از بیکن هیل پیدا کنید» را انجام دهیم.» وی ادامه می‌دهد که شاید کاربران به جزئیاتی در مورد بهترین پیشنهادها برای افراد مبتدی نیز نیاز داشته باشند. «بنابراین، می‌توانید اطلاعاتی را که از طریق Knowledge Graph و وب با هم ترکیب شده‌اند، به دست آورید و آن‌ها را گرد هم آورید.»

همانطور که گفتیم، ترکیب Knowledge Graph (گراف دانش) و هوش مصنوعی، ابزارهای جستجوی قدیمی و جدید گوگل، برای خانم رید و تیمش اهمیت ویژه‌ای دارد. برخی از جستجوها مانند نتایج ورزشی، مشکلی حل شده به حساب می‌آیند. خانم رید می‌گوید: «اگر واقعاً فقط به دنبال نتیجه هستید، این محصول به خوبی کار می‌کند.» در این مورد، کار هوش مصنوعی جمینی این است که اطمینان حاصل کند بدون توجه به اینکه چقدر عجیب به دنبال نتیجه می‌گردید، آن را دریافت کنید. او ادامه می‌دهد: «می‌توانیم به گسترش انواع سؤالاتی فکر کنیم که بتوانند نتایج ورزشی را به درستی نمایش دهند، اما همچنان به دنبال همان داده‌های ورزشی معتبر هستیم.»

بدست آوردن اطلاعات دقیق، کل ماجرای موتورهای جستجو مانند گوگل است. خانم رید می‌گوید بخشی از انگیزه برای ایجاد مدل جدید جمینی مخصوص جستجو، تمرکز بر صحت اطلاعات بوده است. او می‌گوید: «در هر مدل زبانی، تعادلی بین خلاقیت و واقعیت وجود دارد. ما واقعاً می‌خواهیم این تعادل را به سمت واقعیت سوق دهیم.» شاید «بررسی‌های هوش مصنوعی» سرگرم‌کننده یا جذاب نباشند، اما در نتیجه، ممکن است بتوانند پاسخ‌های دقیق‌تری ارائه دهند. (با این حال، هیچ مدلی بی‌نقص نیست و گوگل مطمئناً با مشکلات زیادی از «توهمات» و «بررسی‌های کاملاً غلط» مواجه خواهد شد.)

با ورود هوش مصنوعی به حوزه‌ی جستجو، محصولاتی مانند Perplexity و Arc مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، چرا که این محصولات وب را برای خلاصه‌سازی و دسته‌بندی محتوا بررسی می‌کنند، بدون اینکه کاربران را به منابع اصلی اطلاعات هدایت کنند. خانم رید می‌گوید این یک تعادل دشوار اما مهم است و یکی از راه‌هایی که گوگل سعی می‌کند کار درست را انجام دهد، این است که به سادگی برای برخی موضوعات خاص، «بررسی‌های هوش مصنوعی» را فعال نکند. اما او همچنین متقاعد شده است و می‌گوید داده‌های اولیه نشان می‌دهند که این روش جدید جستجو در واقع منجر به کلیک‌های بیشتر روی وب‌سایت‌های باز (Open Web) خواهد شد. او می‌گوید: «مطمئناً این روش ممکن است محتوای کم‌ارزش را تضعیف کند، اما اگر به لینک‌ها به عنوان عمیق‌تر شدن در موضوع نگاه کنید، وب‌سایت‌هایی که کار فوق‌العاده‌ای در ارائه دیدگاه، جزئیات، تجربه یا تخصص انجام می‌دهند، همچنان مورد توجه کاربران خواهند بود.» او اشاره می‌کند که به ویژه کاربران جوان همیشه به دنبال دیدگاه انسانی در مورد پرسش خود هستند و می‌گوید وظیفه گوگل همچنان ارائه این دیدگاه به آن‌ها است.

در طول بیشتر دهه گذشته، گوگل سعی کرده است روش جستجوی شما را تغییر دهد. این کار با یک کادر برای تایپ کردن کلمات کلیدی آغاز شد؛ اما حالا گوگل می‌خواهد به موجودی همه‌دان تبدیل شود که بتوانید به هر روشی که می‌خواهید از آن سوال بپرسید و پاسخ‌ها را به هر روشی که برای شما مفیدتر است، دریافت کنید. خانم رید می‌گوید: «شما غنا و ثروت اطلاعات را افزایش می‌دهید و به مردم اجازه می‌دهید سوالات طبیعی خود را بپرسند.» برای گوگل، این ترفند باعث می‌شود افراد بیشتری سوالات بیشتری بپرسند و این موضوع، درآمد گوگل را هم بیشتر می‌کند. برای کاربران، این می‌تواند به معنای یک روش کاملاً جدید برای تعامل با اینترنت باشد: تایپ کمتر، تب‌های کمتر و گپ زدن بسیار بیشتر با یک موتور جستجو.