ضرورت تنظیم مقررات اخلاقی

لایحه هوش مصنوعی دادگاه کالیفرنیا و تعادل بین نوآوری و ایمنی

قانونگذاران کالیفرنیا لایحه‌ای را اصلاح کرده‌اند که محدودیت‌های جدیدی را برای هوش مصنوعی ایجاد می‌کند و راه را برای قوانین ایمنی بی‌سابقه هموار می‌کند که می‌تواند استانداردهای جدیدی را برای نحوه توسعه سیستم‌های خود توسط شرکت‌های فناوری تعیین کند. به گزارش سرویس اجتماعی رسانه اخبار فناوری تکنا، کمیته تخصیص بودجه مجلس ایالتی روز پنج‌شنبه موافقت […]

قانونگذاران کالیفرنیا لایحه‌ای را اصلاح کرده‌اند که محدودیت‌های جدیدی را برای هوش مصنوعی ایجاد می‌کند و راه را برای قوانین ایمنی بی‌سابقه هموار می‌کند که می‌تواند استانداردهای جدیدی را برای نحوه توسعه سیستم‌های خود توسط شرکت‌های فناوری تعیین کند.

به گزارش سرویس اجتماعی رسانه اخبار فناوری تکنا، کمیته تخصیص بودجه مجلس ایالتی روز پنج‌شنبه موافقت کرد که شرکت‌ها را ملزم می‌کند قبل از عرضه فناوری‌های قدرتمند هوش مصنوعی به عموم، ایمنی آن‌ها را آزمایش کنند. دادستان کل کالیفرنیا می‌تواند در صورتی که این فناوری‌ها باعث آسیب جدی مانند خسارات مالی گسترده یا تلفات انسانی شوند، علیه شرکت‌ها شکایت کند.

این لایحه مناقشات شدیدی را در صنعت فناوری برانگیخته است، به طوری که غول‌های سیلیکون ولی، دانشگاهیان و سرمایه‌گذاران در مورد اینکه آیا باید یک فناوری نوپا را که هم برای مزایا و هم خطرات آن تبلیغ شده است، تنظیم کرد، اختلاف نظر دارند.

سناتور اسکات وینر نویسنده این لایحه، برای آرام کردن منتقدان صنعت فناوری مانند OpenAI، متا و گوگل چندین امتیاز داد. این تغییرات همچنین برخی پیشنهادات یک استارت‌آپ برجسته دیگر به نام Anthropic را نیز منعکس می‌کند.

این لایحه دیگر یک آژانس جدید برای ایمنی هوش مصنوعی ایجاد نمی‌کند، بلکه وظایف نظارتی را به آژانس عملیات دولتی کالیفرنیا منتقل می‌کند. علاوه بر این، شرکت‌ها تنها در صورتی مسئول نقض قانون خواهند بود که فناوری‌های آن‌ها باعث آسیب واقعی یا خطرات قریب‌الوقوع برای ایمنی عمومی شود. پیش از این، این لایحه اجازه می‌داد شرکت‌ها حتی اگر آسیبی رخ نداده باشد، به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی مجازات شوند.

دان هندریکس بنیانگذار مرکز ایمنی هوش مصنوعی غیرانتفاعی در سانفرانسیسکو که در نگارش این لایحه مشارکت داشت، گفت: «اصلاحیه‌های جدید منعکس‌کننده ماه‌ها گفتگوی سازنده با ذینفعان صنعت، استارت‌آپ و دانشگاهی است.»

آقای وینر روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما می‌توانیم هم نوآوری و هم ایمنی را پیش ببریم؛ این دو با هم ناسازگار نیستند.» او گفت که معتقد است این اصلاحیه‌ها بسیاری از نگرانی‌های صنعت فناوری را برطرف کرده است.

در صورت امضای این لایحه، کالیفرنیا دوباره در زمینه تنظیم مقررات فناوری یک قدم جلوتر از دولت فدرال خواهد بود. مجلس قانونگذاری کالیفرنیا با قانون حریم خصوصی سال 2020 که جمع‌آوری داده‌های کاربر را محدود کرد و قانون ایمنی آنلاین کودکان در سال 2022 به شکل‌دهی حمایت‌های مصرف‌کننده فناوری ایالات متحده کمک کرده است.

مخالفان لایحه هوش مصنوعی استدلال کرده‌اند که این امر غول‌های فناوری را از اشتراک‌گذاری کد نرم‌افزاری زیربنایی هوش مصنوعی خود با سایر مشاغل و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار – که به آن منبع باز می‌گویند – منصرف می‌کند. آنها معتقدند این امر پیشرفت شرکت‌های کوچک هوش مصنوعی را خفه می‌کند.