پاورشل، جدیدترین هدیه “متن باز” مایکروسافت به توسعه‌دهندگان می‌باشد

مایکروسافت پاورشِل را به صورت متن باز در اختیار هم کاربران لینوکس و هم مک قرار داد. این پلت‎فرم اسکریپت‎نویسی و پوسته‎ی خط فرمان آخرین نرم‎افزار متن باز مایکروسافت به شمار می‎رود. نرم‎افزار مایکروسافت در لینوکس تمامی گفته‎های مربوط به “مایکروسافت عاشق لینوکس است” می‎تواند اندکی گمراه‎کننده باشد. یقینا این شرکت به زودی نرم‎افزار آفیس […]

مایکروسافت پاورشِل را به صورت متن باز در اختیار هم کاربران لینوکس و هم مک قرار داد. این پلت‎فرم اسکریپت‎نویسی و پوسته‎ی خط فرمان آخرین نرم‎افزار متن باز مایکروسافت به شمار می‎رود.

نرم‎افزار مایکروسافت در لینوکس

تمامی گفته‎های مربوط به “مایکروسافت عاشق لینوکس است” می‎تواند اندکی گمراه‎کننده باشد. یقینا این شرکت به زودی نرم‎افزار آفیس مایکروسافت در قالب یک نسخه‎ی دسکتاپی لینوکس ارائه نخواهد داد یا نسخه‎ی بعدی بازی Halo را برای لینوکس و StreamOS پورت نخواهد کرد. عشق مایکروسافت برای لینوکس تنها متوجه‎ی توسعه‎دهندگان است. توسعه‎دهندگان حالا می‎توانند از پاورشل در لینوکس استفاده کنند و اسکریپت‎های پاورشل را بر روی سرورهای لینوکس اجرا کنند. مایکروسافت حتی سرورهای خاص خودش را برای لینوکس از طریق سرویس محاسبه‎ی ابری Azure فراهم کرده است.

ولی با این وجود توسعه‎دهندگان از این اقدام مایکروسافت استقبال می‎کنند. امکان استفاده از پاورشل به این دلیل فراهم شده است چون مایکروسافت در سال 2014 .NET Core را متن باز کرد. مجددا، مایکروسافت تنها هسته را متن باز کرد، نه هر کدام از اجزای آن را که می‎توانست باعث شود اجرای اپلیکیشن‎های گرافیکی .NET ، نظیر WinForms، در لینوکس ساده‎تر شود.

مایکروسافت هم‎چنین اخیرا ChakraCore را متن باز و آن را نیز برای لینوکس ارائه کرده است. ChakraCore بخش مرکزی موتور جاوا اسکریپتی است که در مرورگر وب اج مایکروسافت استفاده می‎شود. توسعه‎دهندگان می‎توانند موتور ChakraCore را در اپلیکیشن‎های خود قرار دهند یا از آن به عنوان یک موتور جاوا اسکریپت سمت سرور با Node.js استفاده کنند و تمامی این‎ها بر روی سرورهای لینوکس نیز کار می‎کند. حتی SQL Server نیز به لینوکس خواهد آمد.

در حال حاضر Visual Studio تا حدی، با متن باز کردن ادیتور Visual Studio Code، به لینوکس و مک راه یافته است. یک ادیتور کد گرافیکی که مایکروسافت به عنوان یک پروژه‎ی متن باز برای سایر پلت‎فرم‎ها ارائه کرد. مایکروسافت هم‎چنین در حال کار بر روی نسخه‎ی جدیدی از اسکایپ برای لینوکس است، امری که به شکل بارزی کاربران نه توسعه‎دهندگان را هدف قرار داده است. هم‎چنین باید اشاره داشت که آفیس مایکروسافت به نوعی بر روی لینوکس اجرا می‎شود، اجرای این کار از طریق اپلیکیشن وب Office Online در یک مرورگر انجام می‎گیرد. کاربران به طور کامل از نرم‎افزار مایکروسافت بر روی یک محیط دسکتاپی لینوکس محروم نشده‎اند، همان‎طور که در گذشته این‎چنین بوده است.

نرم‎افزار لینوکس در ویندوز

این قضیه تنها محدود به کاربران لینوکس نیست. آپدیت سالانه ویندوز 10 باعث شد که یک زیر سیستم ویندوزی کامل برای لایه‎ی لینوکس ارائه شود که پوسته‎ی Bash مبتنی بر اوبونتوی کاملی را بر روی ویندوز فعال کند. کاربران ویندوز می‎توانند به دنبال این آپدیت اپلیکیشن‎های لینوکس را به طور مستقیم بر روی ویندوز اجرا کنند. این قابلیت در اختیار همه، حتی کاربران نسخه‎ی خانگی ویندوز 10، قرار دارد گرچه به سادگی می‎توانست یک قابلیت گرانقیمت‎تر نسخه‎ی حرفه‎ای ویندوز 10 باشد.

مایکروسافت هم‎چنین در حال کار بر روی قابلیت‎های دیگری است که کاربران زیادی از قدیم منتظر آن‎ هستند، نظیر ساخت یک کلاینت SSH در پاورشل تا ادمین‎های ویندوز بتوانند به سادگی به سرورهای لینوکس بدون نصب ابزار اضافی نظیر PuTTY وصل شوند. توسعه‎دهندگان پاورشل در گذشته سعی در انجام این کار داشته‎اند، ولی در آن زمان جلوی آن‎ها توسط مدیران گرفته شد.

تمامی اقدامات مایکروسافت از بین رفتن مدل نرم‎افزاری متن بسته یا کامیابی لینوکس را نشان نمی‎دهد، بلکه نشان از تلاش مایکروسافت دارد تا همه چیز برای توسعه‎دهندگان آسان‎تر باشد. توسعه‎دهندگان لینوکس حالا می‎توانند تقریبا همان نرم‎افزارهای مشابه با یک نسخه‎ی دسکتاپی ویندوز را اجرا کنند و توسعه‎دهندگان ویندوزی می‎توانند از پاورشل برای اسکریپت نویسی برای سرورهای لینوکس استفاده کنند. ولی انتظار این را نداشته باشید ویندوز به همین زودی‎ها متن باز شود.

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال