محققین موفق به تولید پنلی شدند که می‌تواند کربن دی‌اکسید را به هیدروکربن تبدیل کند

هنگامی که به سلول خورشیدی فکر می‎کنید، یقینا فناوری را به ذهن می‎آورید که نور خورشید را به انرژی تبدیل می‎کند و حق هم می‎تواند با شما باشد. گرچه به نظر می‎رسد که محققان دانشگاه ایلینوی شیکاگو موفق به ایجاد سلول‎های خورشیدی شده‎اند که می‎توانند کاری بیشتر از این انجام دهند و قادر به این […]

هنگامی که به سلول خورشیدی فکر می‎کنید، یقینا فناوری را به ذهن می‎آورید که نور خورشید را به انرژی تبدیل می‎کند و حق هم می‎تواند با شما باشد. گرچه به نظر می‎رسد که محققان دانشگاه ایلینوی شیکاگو موفق به ایجاد سلول‎های خورشیدی شده‎اند که می‎توانند کاری بیشتر از این انجام دهند و قادر به این خواهند بود که دی‎اکسید‎کربن (CO2) را به سوخت هیدروکربنی تبدیل کنند.

تفکر پشت ساخت این سلول‎های خورشیدی تقلید عملکرد گیاهان است، تا نه تنها انرژی قابل حفظی ایجاد شود بلکه به دنبال آن از مقدار قابل توجهی از کربن جوی نیز کاسته می‎شود. طبق گفته‎ی امین صالحی دانشیار مهندسی صنعتی و مکانیکی در این دانشگاه “سلول خورشیدی جدید فتو ولتاییک نیست، بلکه فوتوسنتزی است. در عوض تولید انرژی از سوخت‎های فسیلی تا گاز گلخانه‎ای در یک مسیر یک طرفه‎ که امکان حفظ آن نیست، ما می‎توانیم حالا این فرآیند را برعکس کنیم و با استفاده از نورخورشید کربن جوی را به سوخت تبدیل کنیم.”

اعتقاد بر این است که با این سلول‎های جدید خورشیدی، هزینه‎ی تبدیل دی‎اکسید‎کربن به سوخت هزینه‎ی تقریبا مشابه‌ی با یک گالن بنزین خواهد داشت، یعنی تبدیل به انرژی قابل تجدید گرانقیمت‎تر نخواهد بود که می‎تواند باعث شود عدم نیاز به سوخت‎های فسیلی شکل گیرد. این محققان هم‎چنین اشاره به این دارند که استفاده از این فناوری در سیاره‎ی مریخ می‎تواند مفید باشد، از این نظر که جو آن سیاره اکثرا از CO2 تشکیل شده است.

باید صبر کرد و دید که چه زمان و کجا این فناوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ولی پیشنهاد استفاده‎ی آن در مزارع خورشیدی می‎شود، گرچه از آن می‎توان در کاربردهای مقیاس کوچکتر نیز استفاده کرد، ولی بدون شک این فناوری می‎تواند تحول عظیمی ایجاد کند.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال