[IFA 2015] سونی از گوشی اکسپریا زد 5 کامپکت رونمایی کرد (به همراه تصاویر رسمی)

همانطور که خبر‌ها را دنبال می‌کنید، رویداد بزرگ IFA 2015 در شهر برلین آلمان در حال برگزاری است و بزرگترین کمپانی‌های تولید کننده محصولات الکتریکی و دیجیتالی دنیا در طی مراسم‌هایی مشغول به معرفی محصولات و تولیدات جدید خود هستند. در این میان کمپانی‌های گوشی‌سازی مشهور و بزرگ دنیا نیز دست به کار شده و […]

همانطور که خبر‌ها را دنبال می‌کنید، رویداد بزرگ IFA 2015 در شهر برلین آلمان در حال برگزاری است و بزرگترین کمپانی‌های تولید کننده محصولات الکتریکی و دیجیتالی دنیا در طی مراسم‌هایی مشغول به معرفی محصولات و تولیدات جدید خود هستند. در این میان کمپانی‌های گوشی‌سازی مشهور و بزرگ دنیا نیز دست به کار شده و در حال معرفی و رونمایی از محصولات و همچنین گوشی‌های پرچمدار خود هستند. اگر خبرهای تک‌نیوز را دنبال کرده باشید، حتما متوجه خواهید شد که در طی مراسمی بزرگ، کمپانی سونی از گوشی‌های پرچمدار جدید خود رونمایی کرد. در حقیقت این کمپانی از گوشی پرچمدار خود با نام اکسپریا زد5 (Xperia Z5) رونمایی کرده و در کنار آن، دو گوشی دیگر را نیز به همگان معرفی نمود. گوشی‌های اکسپریا زد5 پریمیوم (Xperia Z5 Premium) و اکسپریا زد5 کامپکت (Xperia Z5 Compact) از این دسته‌اند. بعد از آشنایی با دو گوشی اول، اینبار و در این بخش به معرفی کامل گوشی اکسپریا زد5 کامپکت خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

همان گونه که اخیر در تصاویر رسمی منتشر شده از این سه گوشی معرفی شده توسط کمپانی سونی دیده می‌شود، هر سه گوشی همانند سه عضو یک خانواده بوده و از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و تنها از روی قد و قامت می‌توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد. اگر تا به امروز از خبرهای مربوط به مراسم کمپانی سونی اطلاع ندارید پس لازم است بدانید که شرکت ژاپنی سونی در طی مراسمی خاص در برلین، در کنار معرفی گوشی پرچمدار جدید خود یعنی گوشی اکسپریا زد5 (که دارای صفحه نمایش 5.2 اینچی است) و همچنین گوشی کوتاه قامت اکسپریا زد5 کامپکت (با در اختیار داشتن نمایشگر 4.6 اینچی) از یک گوشی فوق سطح بالا و حرفه‌ای دیگری با نام  اکسپریا زد5 پریمیوم (مجهز به اولین پنل نمایشگر 5.5 اینچی 4K دنیا) نیز رونمایی کرد.

همانند سال قبل، اینبار هم گوشی‌های جدید خانواده اکسپریای سونی دارای ظاهری یکسان و مشابه هستند. در حقیقت، سطح جلو و پشتی این سری از گوشی‌ها نیز همانند نسل قبلی، دارای طراحی و ظاهر شیشه‌ای بوده و گوشه‌های فریم فلزی بدنه گوشی نیز گِرد ساخته شده‌اند و البته همانند سپری در هنگام افتادن گوشی بر روی زمین از دستگاه و بخش‌های مختلف آن محافظت می‌کنند. همانند سری گوشی‌های زد نسل قبلی، این سری از گوشی‌های نیز در بخش پنل پشتی خود دارای ظاهری مات بوده و البته درخشش خود را نیز حفظ کرده‌اند. امیدواریم با وجود ظاهر نسبتا جدید و زیبای این گوشی، میزان فروش گوشی‌های این کمپانی ژاپنی افزایش یابد.

sony_xperia_z5_compact_7.0

گوشی اکسپریا زد 5 کامپکت سونی در رنگ‌های سفید، مشکی، زرد و قرمز روشن به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد

در مورد مشخصات فنی نیز باید گفت که هر سه گوشی معرفی شده توسط کمپانی سونی دارای ویژگی‌های یکسانی بوده و در واقع این سه گوشی تنها در بخش‌های ابعاد اصلی گوشی، جنس بدنه و همچنین ابعاد و دقت تصویر نمایشگر گوشی با یکدیگر متفاوت هستند. در حقیقت در هر سه گوشی شاهد قرار گیری تراشه 64 بیتی اسنپدراگون 810 شرکت کوالکام هستیم. در این بین دو گوشی حرفه‌ای‌تر اکسپریا زد5 و زد5 پریمیوم دارای میزان حافظه RAM سه گیگابایت هستند و گوشی اکسپریا زد5 کامپکت نیز از میزان حافظه RAM دو گیگابایت بهره می‌برد. هر سه گوشی معرفی شده در برابر نفوذ قطرات آب و گرد و غبار مقاوم هستند و البته همانند نسل پیش، بخشی پایینی گوشی که محل قرار گیری پورت میکرو USB دستگاه است، از جنس کروم ساخته شده است. همچنین هر سه گوشی دارای میزان حافظه داخلی 32 گیگابایت بوده و البته هر سه نیز از حافظه جانبی میکرو اس‌دی تا حداکثر میزان 200 گیگابایت پشتیبانی خواهند کرد. علاوه بر آن هر سه گوشی دارای باطری‌های مناسب با سخت افزاری و نمایشگر خود بوده و طبق ادعای کمپانی سونی، در صورت استفاده عادی و معمولی کاربر از این گوشی‌ها و ویژگی‌های آنها، باتری‌ این گوشی‌ها می‌توانند تا مدت دو روز دوام آورند.

sony_xperia_z5_compact_11.0اما موضوعی که در کنار قرار گیری دوربین 23 مگاپیکسلی بر روی این گوشی، اهمیت زیادی پیدا می‌کند، مربوط به قرار گیری سنسور اسکنر اثر انگشت بر روی بدنه این گوشی می‌شود. همانطور که در تصویر دیده می‌شود، کمپانی سونی، حسگر اثر انگشت این سه گوشی را در زیر کلید پاور آنها و بر روی کناره سمت راست گوشی قرار داده است. در واقع در هنگام استفاده از این گوشی و قرار گیری آن بر روی دست راست کاربر، انگشت شست فرد بر روی این حسگر قرار خواهد گرفت. البته طراحی جدید کمپانی سونی در این قسمت نیز دارای استدلال مخصوص به خود بوده و در واقع این کمپانی مدعیست که مکان قرار گیری این سنسور در پایین نمایشگر گوشی اصلا مناسب نبوده و در حقیقت در هنگام قرار گیری انگشت شست کاربر بر روی این سنسور، انگشت فرد با کناره گوشی فاصله کمتری داشته و این در حالی است که به منظور دسترسی به زیر نمایشگر، کاربر می‌بایست انگشت خود را بیشتر از حد معمول دراز کند. کمپانی سونی در ادامه این طور اضافه کرده است که در طی تست‌های و آزمایشات متعدد انجام شده بر روی گوشی‌های هوشمند، این مکان به عنوان محل قرارگیری سنسور اثر انگشت انتخاب گشته است و از این جهت، راحتی کاربران مد نظر بوده است.

دوربین

همانطور که گفته شد، هر سه گوشی معرفی شده در بخش پشتی گوشی و در بخش دوربین اصلی خود دارای حسگری با دقت 23 مگاپیکسل هستند. البته لازم به ذکر است که این افزایش در میزان دقت حسگر از گوشی اکسپریا زد1 این کمپانی (21 مگاپیکسل) تا به امروز یکسان و ثابت مانده بود. اما اینبار کمپانی سونی دوباره از حسگری جدید بر روی گوشی‌های پرچمدار خود استفاده کرده است. اما داستان به اینجا ختم نخواهد شد و بهتر است بدایند که هر سه گوشی معرفی شده دارای حسگر هیبریدی هستند که هر دو سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست و تشخیص فاز را ارائه می‌دهد. همچنین دوربین اصلی این سه گوشی با در اختیار داشتن این فناوری می‌تواند در طی مدت زمان 0.03 ثانیه بر روی سوژه فوکوس کند. مطمئنا این میزان، عدد بسیار مناسبی به حساب آمده و جای خوشحالی دارد. علاوه بر آن، دوربین این سه گوشی قابلیت بزرگنمایی پنج برابر را نیز ارائه می‌دهند. البته جالب است بدانید که کمپانی سونی در مورد ماژول دوربین اصلی موجود در این سه گوشی بسیار مطمئن بوده و مدعیست که کاربران می‌توانند از هر نظر، دوربین اصلی این سه گوشی را در تست‌های سخت و دشوار عکسبرداری (همانند عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت و سریع یا عکاسی در محیط‌های کم نور) قرار دهند و مطمئنا دوربین اصلی این سه گوشی از تمامی آنها سربلند بیرون خواهد آمد.

sony_xperia_z5_compact_12.0

نمایشگر

گوشی اکسپریا زد 5 کامپکت سونی از نمایشگر با دقت 720p (یا همان اچ‌دی) بهره می‌برد (و البته گوشی اکسپریا زد5 نیز دارای نمایشگر فول اچ‌دی بوده و در کنار آن، گوشی زد5 پریمیوم از نمایشگر 4K بهره‌مند است). مسلما در مورد نمایشگر 4K و فول‌ اچ‌دی گوشی‌های سونی می‌توانید مطالب زیادی را پیدا کنید و بخوانید. اما بهتر است بدانید که که در حقیقت پیروز این میدان، نمایشگر گوشی زد5 کامپکت است. در واقع باید گفت که نمایشگر 4.6 اینچی این گوشی دارای دقت تصویر بسیار مناسبی بوده و از وضوح تصویر بسیار خوبی بهره می‌برد. همچنین کیفیت ساخت این گوشی بسیار مناسب بوده و دارای نسخه‌هایی با رنگ‌های بسیار جذاب و زیبا می‌باشد. البته کمپانی سونی در تولید این گوشی بسیار هوشمندانه عمل کرده و ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی را بر روی آن قرار داده است. مسلما این گوشی با قابلیت‌های چشمگیری همچون وجود سنسور اسکنر اثر انگشت، قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب، باتری با مشخصه دوام تا  مدت زمان دو روز و دوربین باکیفیت و بسیار سریع، از جمله دستگاه‌های هوشمند سطح بالای بازار به حساب می‌آید. درواقع ویژگی‌های گفته شده، بسیار کاربردی و عالی هستند و مسلما قرار گیری آن بر روی یک گوشی نسبتا کوچک با نمایشگر بسیار مناسب، کافی و رضایت بخش، نظر هر کاربری را سمت خود جلب خواهد کرد.

مطمئنا کمپانی سونی نیز می‌داند که در این سطح از بازار، به تازگی گوشی‌های بسیار مقرون به صرفه‌ای از سوی  کمپانی‌های مختلف عرضه شده‌اند و رسیدن به پیروزی در این رده از گوشی‌ها نیاز به کمی هوشمندی در انتخاب قیمت نهایی فروش دستگاه دارد. در این میان گوشی‌های جدید کمپانی موتورولا می‌توانند از اصلی‌ترین رقیب‌‌های این گوشی به حساب آیند. در این بین، فقدان طراحی مناسب (همانند دیگر گوشی‌های این سری از کمپانی سونی) و همچنین مشخص نبودن قیمت فروش این گوشی، فعلا جزو معایب و نگرانی‌های موجود در مورد گوشی زد5 کامپکت به حساب می‌آید. بر اساس اطلاعات منتشر شده، انتظار می‌رود گوشی‌های زد5 و زد5 کامپکت سونی در ماه اکتبر و گوشی زد5 پریمیوم با کمی تاخیر در ماه نوامبر سال 2015 به بازارهای فروش عرضه شوند.

اما در نهایت موضوع مهم در این رابطه به این مسئله ختم خواهد شد که آیا کاربران و خریداران گوشی‌های میان‌رده، میلی به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید این گوشی پیشرفته‌تر پیدا می‌کنند یا نه و آیا کمپانی سونی بالاخره می‌تواند با عرضه این سری از گوشی‌ها از انتقادات پیش روی خود نجات یابد؟!

در پایان و در بخش زیر، نظر شما را به سری تصاویر رسمی منتشر شده توسط کمپانی سونی از گوشی زد5 کامپکت به همراه دو گوشی دیگر (اکسپریا زد5 و اکسپریا زد5 پریمیوم) جلب می‌نماییم:

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال