[IFA 2015] سونی از گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم رونمایی کرد

همانطور که باخبر هستید، رویداد بزرگ IFA 2015 در شهر برلین آلمان در حال برگزاری است و کمپانی‌های مشهور و مختلف دنیا در مراسم‌های گوناگون این نمایشگاه، از محصولات جدید خود رونمایی به عمل می‌آوردند. به دنبال آن؛ شرکت ژاپنی سونی نیز دست به کار شده و گوشی‌های پرچمدار جدید خود را معرفی نمود. همچنان […]

همانطور که باخبر هستید، رویداد بزرگ IFA 2015 در شهر برلین آلمان در حال برگزاری است و کمپانی‌های مشهور و مختلف دنیا در مراسم‌های گوناگون این نمایشگاه، از محصولات جدید خود رونمایی به عمل می‌آوردند. به دنبال آن؛ شرکت ژاپنی سونی نیز دست به کار شده و گوشی‌های پرچمدار جدید خود را معرفی نمود. همچنان که مشاهده کردید، این کمپانی از گوشی اکسپریا زد5 (Xperia Z5) رونمایی کرده و در کنار آن، دو گوشی دیگر را نیز به همگان معرفی نمود. گوشی‌های اکسپریا زد5 پریمیوم (Xperia Z5 Premium) و اکسپریا زد5 کامپکت (Xperia Z5 Compact) از این دسته‌اند.

در این بخش به معرفی کامل مشخصات گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم خواهیم پرداخت. پس با تک‌نیوز همراه باشید.

پس از گمانه‌زنی‌های مختلف، در نهایت کمپانی ژاپنی سونی از گوشی‌های جدید خود رونمایی کرد. سه گوشی جدید که بالاخره دارای طراحی نسبتا جدیدی بوده و این دقیقا همان چیزی است که کاربران و طرفداران این کمپانی ژاپنی از آن انتظار داشتند. گوشی اکسپریا زد5 پریمیوم، جزء یکی از آن سه گوشی معرفی شده است که در واقع، نسخه سطح بالای گوشی اکسپریا زد5 به حساب می‌آید. اما این تمام داستان نیست، زیرا این دستگاه اولین گوشی هوشمند دنیاست که با نمایشگری با دقت 4K به بازارهای فروش عرضه می‌شود. مسلما این نمایشگر برای بخش‌های مختلف گوشی مزایا و مشکلاتی را در بر خواهد داشت. برای مثال کاربران می‌توانند به راحتی از تماشای فیلم‌های ضبط شده توسط این گوشی با تنظیمات دقت 4K، لذت ببرند.  پس بهتر است به بررسی بخش‌های مختلف این گوشی جدید بپردازیم.

نمایشگر

ابتدا به صفحه نمایش گوشی اکسپریا زد5 پریمیوم سونی نگاهی می‌اندازیم، زیرا مسلما در آینده و در بازارهای فروش، بر روی این بخش از گوشی تبلیغات بسیار زیادی خواهد شد و اگر موفقیتی در راه باشد، مطمئنا نمایشگر 4K این گوشی، نقطه اتکا آن خواهد بود.

جالب است بدانید که اولین پنل نمایشی با دقت 4K دنیا با ابعاد 5.5 اینچ به منظور استفاده در گوشی‌های هوشمند، اواخر فروردین ماه امسال توسط کمپانی شارپ معرفی گشت.در آن روز کمپانی شارپ اعلام کرد که تولید این گونه پنل‌ها در سال 2016 عادی خواهد شد و این شرکت به تولید محصولاتی در این زمینه اقدام خواهد کرد. اما جالب است که این پروسه از سال 2015 شروع شده است. پنل تهیه شده توسط کمپانی شارپ، چگالی تصویر شگفت‌آور .و خیره کننده‌ای برابر 806 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌داد. لازم به ذکر است که پنل‌های نمایشی 4K یا همان Ultra HD با نمایشگر‌های QHD موجود بر روی گوشی‌هایی همانند گلکسی اس6 سامسونگ متفاوت است. نمایشگرهای 4K دارای دقت تصویری برابر 2160×3840 پیکسل هستند، اما پنل‌های QHD از دقت تصویر 2560×1440 پیکسل بهره می‌برند. از آنجایی که کمپانی سونی، شرکت بسیار بزرگی در زمینه تولید نمایشگر و پنل‌های نمایشی است و از جایی که این شرکت ژاپنی همکاری بسیار نزدیکی با کمپانی‌های هیتاچی و توشیبا دارد، این امکان وجود دارد که نمایشگر این گوشی از نوع JDI panel باشد. در هر حال طبق محاسبه‌های به عمل آمده، نمایشگر 5.5 اینچی گوشی اکسپریا زد5 پریمیوم سونی دارای چگالی تصویری برابر 801 پیکسل در هر اینچ بوده و از این نظر، رکورد جدیدی را در این عرصه به نام خود به ثبت رسانده است. رکورد قبلی مربوط به نمایشگر گوشی گلکسی اس6 سامسونگ با چگالی تصویر 577 پیکسل در هر اینچ بود.

علاوه بر آن، نمایشگر این گوشی قادر است تمامی محتویات به نمایش در آمده بر روی خود را به دقت 4K تبدیل کرده و آن را به نمایش بگذارد. تصاویر و فیلم‌های جانبی و هر برنامه‌ دیگر که با آن کار می‌کنید و در آن به تماشای تصاویر می‌نشینید (همانند وبسایت‌های نت‌فلیکس یا یوتیوب)، از این ویژگی بهره خواهند برد و در واقع کاربر می‌تواند تمامی آنها را با دقت 4K و بر روی نمایشگر 5.5 اینچی این گوشی به نظاره بنشیند.

Z5-Premium-4K-display

طراحی

کمپانی سونی همانند نسل‌های قبلی سری زد خود، در این گوشی نیز از شیشه و فلز به عنوان مواد اصلی در ساخت بدنه گوشی استفاده کرده است. اما با این تفاوت که در گوشی زد5 پریمیوم، پیچش و ظاهر آنها دگرگون شده است و برای مثال، کلید سخت افزاری دایره‌ای شکل پاور گوشی (در طراحی OmniBalance سونی)، به دلایلی که گفته خواهد شد، جای خود را به یک کلید بیضوی شکل داده است. در این بخش باید به این نکته نیز اعتراف کرد که کمپانی سونی در بخش ظاهر دستگاه نیز مبتکرانه عمل کرده است و برای اولین بار بر روی گوشی‌های هوشمند خود، از حسگر تشخیص اثر انگشت استفاده کرده است. اما موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید، کمپانی سونی تقریبا برای اولین بار در عرصه تولیدات گوشی‌های هوشمند، بجای قرار دادن حسگر اسکنر اثر انگشت در زیر نمایشگر یا پنل پشتی گوشی، آن را بر روی کناره سمت راست بدنه دستگاه قرار داده است (اولین تلفن هوشمند ساخته شده در این زمینه مربوط به گوشی هوشمند هانر 7i کمپانی هواوی می‌شود که البته سنسور اثر انگشت آن بر روی کناره سمت چپ بدنه گوشی قرار دارد) و به همین منظور، در طراحی خود دست برده و شکل و شمایل کلید پاور گوشی خود را تغییر داده است. اما مسلما این کمپانی جزو اولین شرکت‌هایی است که کلید پاور را بر روی کناره گوشی با سنسور اثر انگشت ترکیب کرده است و همین منظور می‌بایست از تلاش‌های این شرکت ژاپنی تشکر کنیم.

Z5-Prime-design

قدرت سخت افزاری

کمپانی سونی دوباره به تراشه نسل آخر سری اسنپدراگون شرکت کوالکام اعتماد کرده است و هم اینک گوشی هوشمند و سطح بالای اکسپریا زد5 پریمیوم از تراشه اسنپدراگون 810 شرکت کوالکام بهره می‌برد. مطمئنا تراشه موجود در این گوشی نیز دارای مشکلات مربوط به داغ شدن غیر طبیعی چیپ پردازشی بوده و کنجکاویم تا بدانیم، کمپانی سونی در این زمینه به چه راه کاری دست زده و این گوشی در عمل چگونه خواهد بود. مسلما پردازش اطلاعات برای نمایشگر 4K این گوشی، حرارت آن را به اوج خود خواهد رساند. در کنار این موارد، این گوشی از میزان سه گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR4 بهره می‌برد و البته به طور پیشفرض، این گوشی دارای حافظه داخلی 32 گیگابایت می‌باشد. علاوه بر آن این گوشی سطح بالا از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی به منظور افزایش حافظه گوشی نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین

گوشی هوشمند و سطح بالای اکسپریا زد 5 پریمیوم در بخش ماژول دوربین اصلی خود دارای حسگری از نوع Exmor RS ساخته شده توسط خود کمپانی سونی بوده و جالب است بدانید که دقت این حسگر به نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است و هم اکنون به 23 مگاپیکسل رسیده است. اما این تمام داستان نبوده و گوشی جدید این کمپانی از سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع تشخیص فاز استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که تعداد نقاط فوکوس در این حالت به 192 نقطه خواهد رسید. با بهره‌گیری از این سیستم، گوشی زد5 پریمیوم می‌تواند در عرض 0.03 ثانیه بر روی سوژه مورد نظر خود فوکوس انجام دهد که واقعا عملکرد بسیاری از سیستم فوکوس به حساب می‌آید. بنابراین این گوشی در این بخش نیز رکورددار بوده و از فناوری بسیار جدیدی بهره می‌برد.

دیگر ویژگی‌های گوشی زد 5 پریمیوم

اما با دیدن نمایشگر 5.5 اینچی 4K این گوشی حتما به این فکر خواهید افتاد که ابعاد بدنه این گوشی در چه حد خواهد بود. لازم به ذکر است که این گوشی دارای ابعاد دقیق 154.4 × 76.0 × 7.8 میلی متر بوده و البته با وزن 180 گرمی خود یک گوشی بسیار سنگین به حساب می‌آید. در کنار این ویژگی‌ها، گوشی مزبور دارای مجوز IP نیز بوده و به همین منظور این گوشی همانند نسل‌های قبلی خود در زیر آب نیز می‌تواند به فعالیت بپردازد. همچنین کمپانی سونی به منظور رفع نیازهای مصرف انرژی مربوط به نمایشگر 4K این گوشی، یک باطری با ظرفیت 3430 میلی آمپر ساعت را در درون بدنه آن قرار داده است. طبق ادعای سونی، این گوشی به کمک باتری قدرتمند خود می‌تواند با مصرف عادی کاربر به مدت دو روز دوام آورد. بنابراین هیچ نگرانی خاصی در این باره وجود نخواهد داشت.

هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت و تاریخ عرضه اولین گوشی هوشمند دنیا مجهز به نمایشگر 4K مشخص نگشته است اما بر طبق اطلاعات منتظر شده، کمپانی سونی از ماه نوامبر سال 2015، عرضه و فروش این گوشی هوشمند را شروع خواهد کرد. نظر شما چیست؟! مسلما این گوشی با قیمت نسبتا بالایی به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد، اما با این وجود در صورتی خریداری این گوشی به کدامیک از ویژگی‌های آن دل خواهید بست؟ به نمایشگر 4K این گوشی، حسگر اثر انگشت و یا به دوربین 23 مگاپیکسلی بسیار جدید آن؟

در نهایت در بخش پایانی به نظاره تعدادی از تصاویر رسمی منتشر شده از گوشی اکسپریا زد5 پریمیوم سونی خواهیم پرداخت:

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال