ابر رایانه به ستاره شناسان در کشف سیاه‌چاله‌ای ۳۰ میلیارد برابر خورشید کمک کرد

ستاره شناسان با استفاده از یک ابر رایانه و شبیه سازی های انجام شده توانستند یک قول کیهانی با جرمی ۳۰ میلیارد برابر خورشید را کشف کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان برای کشف این سیاهچاله غول پیکر از همگرایی های گرانشی و شبیه سازی ها با کمک یک ابر […]

ستاره شناسان با استفاده از یک ابر رایانه و شبیه سازی های انجام شده توانستند یک قول کیهانی با جرمی ۳۰ میلیارد برابر خورشید را کشف کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسان برای کشف این سیاهچاله غول پیکر از همگرایی های گرانشی و شبیه سازی ها با کمک یک ابر رایانه استفاده کردند این بزرگترین سیاه چاله است که تاکنون توسط ستاره شناسان و با روش جدید کشف شده است کشف آن نیز توسط گروهی از محققان به رهبری دانشمندان دانشگاه دورهام در بریتانیا انجام گرفت. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای به دانشمندان در درک بینش های جدید در مورد این قول کیهانی کمک کرد در فاصله صدها میلیون سال نوری از زمین قرار دارد آنها در نهایت توانستند یک ابر سیاه چاله را کشف کنند.

این برای نخستین بار است که یک ابر سیاه چاله با روش ابر رایانه‌ای کشف می شود در این روش در یک شبیه سازی از صدها هزار بار نور استفاده می شود. هر کدام از آنها ایجاد یک شبیه سازی یک سیاهچاله با جرم متفاوت را نشان میدهد که در آن هر کدام از آنها باعث تغییر حرکت نور به سمت زمین میشوند. در این روش از تطابق نور مشاهده شده با تصویر واقعی که توسط هابل گرفته شده است، می توان به کشف واقعی رسید. این گروه پژوهشی برای تحقیقات خود از ابر رایانه دانشگاه دورهام استفاده کردند. دکتر جیمز نایتینگل از گروه فیزیک این دانشگاه و از نویسندگان این تحقیق می گوید: سیاه چاله کشف شده ۳۰ میلیارد برابر خورشید جرم دارد و از بزرگترین آنها محسوب می شود. به همین ترتیب این سیاهچاله یک کشف هیجان انگیز محسوب می شود.