خورشید مصنوعی در کره جنوبی به دمای صد میلیون درجه سانتیگراد رسید

محققان در کره‌جنوبی و در مرکز تحقیقات پیشرفته ابررسانا موفق شدند تا از طریق همجوشی هسته ای پلاسمای فوق داغ دمای یونی بالاتر از ۱۰۰ میلیون درجه تولید کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، مرکز تحقیقات توکامک (KSTAR) در کره جنوبی معروف به خورشید مصنوعی با همکاری دانشگاه ملی سئول و دانشگاه کلمبیا در […]

محققان در کره‌جنوبی و در مرکز تحقیقات پیشرفته ابررسانا موفق شدند تا از طریق همجوشی هسته ای پلاسمای فوق داغ دمای یونی بالاتر از ۱۰۰ میلیون درجه تولید کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، مرکز تحقیقات توکامک (KSTAR) در کره جنوبی معروف به خورشید مصنوعی با همکاری دانشگاه ملی سئول و دانشگاه کلمبیا در آمریکا برپا شده است. این مرکز با کمک محققان هر دو دانشگاه موفق شد در یک پروژه مشترک از طریق همجوشی هسته ای به دمای بالاتر از ۱۰۰ میلیون درجه برسد. این محققان توانستند این دما را برای مدت ۲۰ ثانیه حفظ کنند. طبق تخمین های انجام شده دمای هسته خورشید حدود ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد برآورد شده است.

در این روند ایزوتوپ های هیدروژن در یک محفظه خاص به دمای ۱۰۰ میلیون درجه رسیده و از طریق این دما انرژی لازم را برای شروع فرایند دریافت خواهند کرد. این پروژه در دستگاهی به نام توکامک انجام می گیرد که با توجه به دمای بالا و برای مهار واکنش به محصور کننده‌های مغناطیسی با دمای فوق سرد مجهز شده است.

Si-Woo Yoon از مرکز خورشید مصنوعی KSTAR درکره اعلام کرده این دما تا کنون بارها توسط محققان قابل دستیابی بوده اما هیچ کدام از پروژه های قبلی بیشتر از ۱۰ ثانیه نبوده است. دستیابی به رکورد ۲۰ ثانیه ای در نگهداری پلاسما یک موفقیت بزرگ در رقابت بر سر توسعه راکتورهای همجوشی هسته ای تجاری خواهد بود.


لینک مقاله : techna news

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال