دو اختر فیزیک دان ایرانی اولین سیاهچاله تنهای کهکشان راه شیری را کشف کردند

دکتر سهراب راهور و دکتر صدیقه سجادیان عضو گروه کیهان شناسی موفق به کشف اولین سیاهچاله تنها در کهکشان راه شیری شدند. این دو محقق با استفاده از روش اخطار سنجی و ریز همگرایی گرانشی توانستند جرم و فاصله این سیاهچاله تنها را در مرکز کهکشان راه شیری محاسبه کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری […]

دکتر سهراب راهور و دکتر صدیقه سجادیان عضو گروه کیهان شناسی موفق به کشف اولین سیاهچاله تنها در کهکشان راه شیری شدند. این دو محقق با استفاده از روش اخطار سنجی و ریز همگرایی گرانشی توانستند جرم و فاصله این سیاهچاله تنها را در مرکز کهکشان راه شیری محاسبه کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک تیم بین المللی پژوهشی از ۵۰ موسسه تحقیقاتی به همراه این دو اخترفیزیک دان ایرانی موفق شدند با کمک اثر اختلاف منظر در ریز همگرایی گرانشی سیاهچاله ای را در کهکشان راه شیری کشف کنند. به نظر می رسد نتیجه درخشان این پژوهش در روزهای آینده می تواند به کشف جدیدی در زمینه سیاه چاله های منفرد منجر شود. بسیاری از دیگر اختر فیزیک‌دانان نیز طی دهه های متوالی از انحراف نور و همگرایی گرانشی به عنوان ابزاری برای درک و فهم کیهان و همچنین مشاهده اعماق آسمان استفاده می کنند. این دو ابزار از پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام هستند.

ریز همگرایی گرانشی یا همان پدیده افزایش شدت نور یک منبع ستاره ای با هم راستا شدن و حرکت بین عدسی و منبع برای کشف ویژگیهای لنز گرانشی از پیشروترین تکنیک های رصدی محسوب می شود. این سیاهچاله مجزا حدود ۷ برابر جرم خورشید و بدون تابش پرتوهای ایکس است. از طرفی ازطریق اسرعت نسبی این سیاه چاله میتوان به ضربه انفجار ستاره ای در حال مرگ دست یافت که احتمالا حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش اتفاق افتاده بود. محققان معتقدند که این سیاهچاله تنها می‌تواند مسیر را برای کشف دیگر سیاه چاله ها در کهکشان راه شیری بگشاید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال