فیس‌بوک و اینستاگرام به دردسر افتادند

انتخابات اتحادیه اروپا؛ نبرد بین متا و ناظران حریم خصوصی!

سازمان نظارت بر داده‌های اسپانیا (AEPD) استفاده از دو ابزار مرتبط با انتخابات اتحادیه اروپا را که شرکت متا برای پلتفرم‌های اینستاگرام و فیسبوک توسعه داده بود، به طور موقت متوقف کرد. به گزارش سرویس سیاسی رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این ابزارها که “اطلاعات روز انتخابات” (EDI) و “واحد اطلاعات رأی‌دهندگان” (VIU) نام […]

سازمان نظارت بر داده‌های اسپانیا (AEPD) استفاده از دو ابزار مرتبط با انتخابات اتحادیه اروپا را که شرکت متا برای پلتفرم‌های اینستاگرام و فیسبوک توسعه داده بود، به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش سرویس سیاسی رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، این ابزارها که “اطلاعات روز انتخابات” (EDI) و “واحد اطلاعات رأی‌دهندگان” (VIU) نام داشتند، با هدف یادآوری رأی دادن به کاربران واجد شرایط در اتحادیه اروپا طراحی شده بودند اما AEPD نگرانی‌هایی را در خصوص انطباق این ابزارها با قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا (GDPR) مطرح کرده است. این سازمان معتقد است که روش انتخاب کاربران برای دریافت اعلان‌ها بر اساس اطلاعات پروفایل و موقعیت جغرافیایی (IP) مغایر با اصول قانونی بودن، به حداقل رساندن داده‌ها و محدودیت دوره نگهداری داده‌ها است.

متا با این ارزیابی مخالف است و می‌گوید که این ابزارها با احترام به حریم خصوصی کاربران و مطابق با GDPR طراحی شده‌اند. با این حال، این شرکت با درخواست تعلیق موقت این ابزارها همکاری کرده است.

AEPD همچنین ایراداتی را به جمع‌آوری اطلاعات سنی کاربران توسط متا وارد کرده است. این سازمان معتقد است که فقدان مکانیزم قابل اعتماد برای تایید صحت سن و عدم ارتباط این داده با هدف اصلیِ یادآوری رأی دادن، این اقدام را غیرضروری و نامتناسب می‌سازد. به طور کلی، AEPD روش پردازش اطلاعات توسط متا را «غیرضروری، نامتناسب و افراطی» می‌داند چرا که شهروندان اتحادیه اروپا خارج از کشور و شهروندان کشورهای غیرعضو در اروپا را در نظر نمی‌گیرد.

هنوز مشخص نیست که سرنوشت نهایی این ابزارها چه خواهد شد. متا در حال گفتگو با AEPD برای رفع نگرانی‌های این سازمان است. این اقدام نشان‌دهنده‌ی افزایش توجه به حریم خصوصی داده‌ها در دوران انتخابات است. مقامات در سراسر جهان به دنبال راه‌هایی برای اطمینان از اینکه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از اطلاعات کاربران به طور مسئولانه استفاده می‌کنند، هستند.