بازگشت اینتل به میدان

اینتل با نوآوری‌های جدید در پی تصاحب بازار دیتاسنترها

در راستای کسب مجدد سهم بازار مراکز داده، شرکت اینتل روز سه شنبه از نسل جدید پردازنده های سرور Xeon خود رونمایی کرد. این شرکت همچنین اعلام نمود که قیمت تراشه های شتاب دهنده هوش مصنوعی گودی 3 به طور قابل توجهی پایین تر از محصولات رقبای خود خواهد بود. به گزارش سرویس زیرساخت رسانه […]

در راستای کسب مجدد سهم بازار مراکز داده، شرکت اینتل روز سه شنبه از نسل جدید پردازنده های سرور Xeon خود رونمایی کرد. این شرکت همچنین اعلام نمود که قیمت تراشه های شتاب دهنده هوش مصنوعی گودی 3 به طور قابل توجهی پایین تر از محصولات رقبای خود خواهد بود.

به گزارش سرویس زیرساخت رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نسل ششم Xeon برای اینتل که به طور مداوم شاهد کاهش سهم بازار مراکز داده در برابر شرکت Advanced Micro Devices (AMD) بوده است، از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. بر اساس داده های موسسه تحقیقاتی Mercury Research، سهم اینتل از بازار تراشه های x86 در مراکز داده طی یک سال گذشته با کاهش 5.6 واحد درصدی به 76.4 درصد رسیده است، در حالی که سهم AMD در همین مدت به 23.6 درصد افزایش یافته است.

مشکلات اینتل در فرآیند تولید، فرصت را برای تصاحب بازار توسط AMD فراهم آورده است. این در حالی است که AMD از شرکت Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC) به عنوان شریک تولید تراشه های خود بهره می برد.پردازنده های سرور Xeon 6 در دو مدل اصلی عرضه می شوند: یک نسخه قدرتمند با کارایی بالا و یک مدل بهینه که اینتل آن را جایگزینی برای تراشه های نسل گذشته معرفی کرده است.

مدل بهینه Xeon با هدف دستیابی به همان سطح توان محاسباتی نسل دوم این پردازنده ها، نیازمند تعداد رک سرور تقریبا 67 درصد کمتر است. این مدل برای کاربردهایی نظیر سرویس دهی رسانه ها، وب سایت ها و انجام محاسبات پایگاه داده طراحی شده است. پت گلسینگر مدیرعامل اینتل، در سخنرانی خود در نمایشگاه تجاری Computex تایپه که طی آن به معرفی این سرور پرداخت، اظهار داشت: “به بیان ساده، عملکرد بالاتر با مصرف پایین تر.”

مدل عملکردی قدرتمندتر اینتل برای اجرای محاسبات سنگین مورد نیاز در پاسخگویی مدل های پیچیده هوش مصنوعی و سایر وظایف با نیاز به توان پردازشی بالا طراحی شده است. تراشه Xeon بهینه از روز سه شنبه در دسترس خواهد بود و مدل “عملکردی” در سه ماهه سوم عرضه می شود. اینتل برنامه دارد تا سال آینده نسخه های دیگری از این پردازنده را نیز به بازار معرفی کند. نسل ششم Xeon به دلیل تمایل شرکت برای استفاده از فرآیند تولید جدید با یک سال تأخیر مواجه گردید.

اینتل در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرد که قیمت یک کیت شتاب دهنده گودی 3 شامل هشت عدد از تراشه های هوش مصنوعی، حدود 125 هزار دلار است. نسل قبلی این محصول یعنی گودی 2 با قیمت نهایی 65 هزار دلار به فروش می رسید. آقای گلسینگر در تایپه ضمن اشاره به جذابیت بالای قیمت گذاری اینتل در مقایسه با رقبا اظهار داشت: “به عبارت دیگر، این محصول برتری قاطعی نسبت به رقبای خود ارائه می دهد.”

شرکت های AMD و Nvidia جزئیاتی در خصوص قیمت گذاری تراشه های خود منتشر نمی کنند. با این حال، بر اساس گفته های Thinkmate، یک سیستم سرور HGX قابل مقایسه با هشت تراشه هوش مصنوعی Nvidia H100 می تواند بیش از 300 هزار دلار هزینه داشته باشد.