حوضچه مرگ

حوضچه مرگ : تله شور و سمی در خلیج مکزیک

در عمق ۳,۳۰۰ متری خلیج مکزیک، حوضچه‌ای راکد از آب‌نمک کشف شده که به دلیل شرایط سمی، به «حوضچه مرگ» شهرت یافته است. این حوضچه که در سال ۲۰۱۵ توسط محققان در حال کاوش تراوش‌های سرد شناسایی شد، تنها میزبان باکتری‌ها و تعداد محدودی از موجودات خاص است. به گزارش سرویس محیط زیست اخبار علمی […]

در عمق ۳,۳۰۰ متری خلیج مکزیک، حوضچه‌ای راکد از آب‌نمک کشف شده که به دلیل شرایط سمی، به «حوضچه مرگ» شهرت یافته است. این حوضچه که در سال ۲۰۱۵ توسط محققان در حال کاوش تراوش‌های سرد شناسایی شد، تنها میزبان باکتری‌ها و تعداد محدودی از موجودات خاص است.

به گزارش سرویس محیط زیست اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، تراوش‌های سرد مناطقی در کف اقیانوس هستند که در آن‌ها هیدروکربن‌ها (مواد اصلی نفت و گاز) از پوسته زمین خارج شده و وارد ستون آب می‌شوند. در خلیج مکزیک، این هیدروکربن‌ها توسط حرکت لایه‌های نمکی زمین بیرون رانده می‌شوند. این لایه‌های نمکی بقایای دریای باستانی هستند که میلیون‌ها سال پیش با تبخیر آب شکل گرفته‌اند.

گروه اکتشاف نام «حوضچه مرگ» را پس از مشاهده‌ی لاشه خرچنگ‌ها و دیگر موجودات دریایی که به دام افتاده و در این حوضچه‌ کاسه‌ای شکل حفظ شده بودند، انتخاب کردند. بر اساس گزارش‌های موسسه‌ی Nautilus Live قطر این حوضچه حدود ۳۰.۵ متر و عمق آن ۳.۷ متر است.

طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله‌ی Oceanographic منتشر شد، آب‌نمک این حوضچه ناشی از نفوذ هیدروکربن‌ها از میان لایه‌های نمکی است. این آب‌نمک که تا چهار برابر شورتر از آبِ اطراف تراوش سرد است، به دلیل تراکم بالا با آب اقیانوس مخلوط نمی‌شود.

دمای آب درون حوضچه مرگ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که همراه با شوری بالا، محیطی مرگبار برای اکثر جانداران دریایی ایجاد می‌کند. آب‌نمک این حوضچه همچنین حاوی سطوح بالایی از سولفید هیدروژن و متان است که تنها گونه‌های خاصی مانند صدف‌ها قادر به تحمل آن هستند. مشاهدات نشان می‌دهد که دیواره‌های شیب‌دار این حوضچه با رسوبات معدنی به رنگ‌های قرمز، زرد و سفید و همچنین بسترهای صدف پوشیده شده است. محققان در ویدئویی که با استفاده از یک وسیله‌ی نقلیه کنترل از راه دور (ROV) تهیه شده است، به لبه‌ی تیز این دیواره‌ها و نقش صدف‌ها در حفظ آن‌ها اشاره می‌کنند.

ویدئوی مذکور سرریز شدن آب‌نمک از لبه‌ی حوضچه و همچنین بقایای جانوران دریایی «نگهداری‌شده» در آن را به تصویر می‌کشد. به گفته‌ی یکی از محققان حاضر در این اکتشاف، به نظر می‌رسد که این حوضچه به واسطه‌ی فعالیت‌های زیستی اولیه شکل گرفته باشد. وی توضیح می‌دهد که احتمالا با فوران سیال از کف دریا، جوامع زیستی خاصی از این محیط بهره‌مند شده و به مرور زمان این حوضچه را شکل داده‌اند.