واکسن RSV و خطر احتمالی سندرم گیلن-باره

واکسن جدید RSV و سندروم گیلن باره: باید نگران باشید؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که ممکن است بین واکسن های جدید RSV که برای بزرگسالان تایید شده اند و افزایش کمی در خطر ابتلا به سندرم گیلن-باره، یک اختلال عصبی نادر، ارتباط وجود داشته باشد. با این حال مقامات بهداشتی همچنان توصیه می کنند که بزرگسالان بالای 60 سال در مشورت با پزشک خود […]

تحقیقات اخیر نشان داده است که ممکن است بین واکسن های جدید RSV که برای بزرگسالان تایید شده اند و افزایش کمی در خطر ابتلا به سندرم گیلن-باره، یک اختلال عصبی نادر، ارتباط وجود داشته باشد. با این حال مقامات بهداشتی همچنان توصیه می کنند که بزرگسالان بالای 60 سال در مشورت با پزشک خود واکسن RSV را دریافت کنند.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی آژانس فناوری تکنا، مزایای واکسیناسیون RSV به طور قابل توجهی از خطرات احتمالی آن بیشتر است. این واکسن به پیشگیری از عفونت های جدی تنفسی در بزرگسالان کمک می کند. در زمان تصمیم گیری برای دریافت واکسن، پزشکان می توانند با بیماران خود برای سنجیدن بهترین تصمیم بر اساس عوامل خطر فردی برای عوارض RSV همکاری کنند.

درباره سندرم گیلن-باره:

برخی گزارش ها از ابتلا به سندرم گیلن-باره در بزرگسالانی که واکسن RSV دریافت کرده اند وجود دارد. این سندرم یک اختلال عصبی نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب سالم حمله می کند. علائم آن شامل سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف عضلانی است و در موارد شدید می تواند منجر به فلج شود. خوشبختانه، اکثر افراد به طور کامل از این بیماری بهبود می یابند، اما این روند ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد.

چرا هنوز واکسن RSV توصیه می شود؟

خطر ابتلا به سندرم گیلن-باره پس از تزریق واکسن RSV بسیار کم است، در حالی که خطر ابتلا به عفونت RSV و عوارض جدی آن به مراتب بالاتر است. به خصوص برای بزرگسالان بالای 65 سال، عفونت RSV می تواند کشنده باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عوارض RSV هستند؟

  • افراد با ضعف سیستم ایمنی بدن
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی مزمن
  • افراد بالای 75 سال
  • ساکنان مراکز نگهداری طولانی مدت
  • افرادی که به طور مکرر با کودکان در تماس هستند (کودکان به راحتی ویروس را حمل و传播 می دهند)
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه

تصمیم نهایی برای دریافت واکسن RSV با پزشک شماست. در طی صحبت با پزشک، می توانید در مورد عوامل خطر شخصی خود برای عوارض RSV و منافع واکسن RSV بحث کنید. برای دیدن دیگر خبرهای مرتبط به صفحه اخبار علمی مراجعه کنید.