فضاپیمای کاسینی راز طوفان‌های سیاره زحل را برملا می‌کند

داده‌های به دست آمده از فضاپیمای کاسینی متعلق به ناسا نشان می‌دهد گرمای فصلی عامل اصلی ایجاد طوفان‌های سیاره زحل هستند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، داده‌های فضاپیمای کاسینی و تحلیل‌های جدید آن نشان می‌دهد زحل همانند لامپ‌ها کم مصرف و پر مصرف حالت‌های مختلفی داشته و‌ بر اساس فصول خود مقادیر […]

داده‌های به دست آمده از فضاپیمای کاسینی متعلق به ناسا نشان می‌دهد گرمای فصلی عامل اصلی ایجاد طوفان‌های سیاره زحل هستند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، داده‌های فضاپیمای کاسینی و تحلیل‌های جدید آن نشان می‌دهد زحل همانند لامپ‌ها کم مصرف و پر مصرف حالت‌های مختلفی داشته و‌ بر اساس فصول خود مقادیر مختلفی از گرما را به فضا ارسال می‌کند.

دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند در پدیده مربوط به طوفان‌های سیاره زحل تلاطم در جو زحل وجود دارد. این تلاطم جوی باعث ایجاد طوفان‌هایی در نیمکره شمالی و جنوبی این سیاره شده که به قدری قوی هستند که می‌توانند این سیاره را به طور کامل احاطه کنند.

لیمینگ لی استاد فیزیک دانشگاه هیوستون و از پژوهشگران این پروژه که پیش از این به کشف عدم ساطع کردن یکنواخت انرژی در سیاره زحل پی برده بود در این مورد گفته است: تغییرات فصلی پیش از این هرگز در ایجاد گرمای ساطع شده از این سیاره و دیگر غول‌های گازی و مدل‌های آب و هوایی آنها مورد بررسی قرار نگرفته بود.

پیش از این ستاره شناسان می‌دانستند که زحل در حال انتقال دو برابر انرژی جذب شده از خورشید به فضا است. انرژی مورد نظر نیز از اعماق زحل خارج می‌شود. منظور از اعماق این سیاره جایی است که گرمای باقیمانده مربوط به تولد این سیاره باعث افزایش دما تا ۸۳۰۰ درجه سلسیوس می‌شود. به طوری که می‌تواند آن را از سطح خورشید نیز داغ‌تر کند. بخشی از این گرما به دلیل گرانش آن و محصول جانبی این سیاره است. بخش دیگر این گرما نیز به دلیل ایجاد اصطکاک در زمان فرو رفتن مقدار زیادی هلیوم به سمت هسته سیاره یجاد می‌شود.

در زمان بررسی این سیاره توسط کاسینی در سال ۲۰۰۴ نیمکره جنوبی این غول گازی در فواصل تابستان قرار داشته و قطب جنوب آن رو به خورشید بوده است. در حالی که نیمکره شمالی در تاریکی زمستان قرار داشته است.