تحقیقات گسترده چین روی نمونه‌های اولیه سمت دوردست ماه آغاز شد

چین با هدف آغاز تحقیقات روی نمونه‌های اولیه سمت دوردست ماه درب محفظه حاوی این نمونه‌ها را باز کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، چین اخیراً در ماموریت جسورانه خود توانست حدود ۲ کیلوگرم نمونه از خاک و سنگ نیمه دوردست ماه را جمع آوری و طی یک برنامه‌ریزی دقیق به زمین […]

چین با هدف آغاز تحقیقات روی نمونه‌های اولیه سمت دوردست ماه درب محفظه حاوی این نمونه‌ها را باز کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، چین اخیراً در ماموریت جسورانه خود توانست حدود ۲ کیلوگرم نمونه از خاک و سنگ نیمه دوردست ماه را جمع آوری و طی یک برنامه‌ریزی دقیق به زمین برگرداند. این نخستین نمونه تاریخ بشر از منطقه دوردست ماه محسوب می‌شود که اکنون طی اعلام چین درب محفظه حاوی نمونه‌ها باز شده و محققان تحقیقات خود را روی این نمونه‌ها آغاز کرده‌اند.

طبق گزارش منتشر شده توسط رسانه چاینا دیلی فرودگر رباتیک چانگ ای ۶ هفته گذشته با فرود روی زمین حدود ۲ کیلوگرم از نمونه‌های مربوط به دو دست ماه را به زمین بازگردانده و این نمونه‌ها اکنون در مرحله بررسی قرار دارند. جی پینگ از مقامات ارشد فضایی و ناظر بر برنامه‌های ماه چین پس از مراسم رونمایی از نمونه‌ها در جمع خبرنگاران اعلام کرد به نظر می‌رسد نمونه‌های جمع آوری شده نسبت به نمونه‌های مربوط به سمت نزدیک ماه کمی ضخیم‌تر و چسبنده‌تر هستند. همچنین در این نمونه‌ها توده‌هایی نیز مشاهده می‌شود.

فرودگر چانگ ای ۶ توانست برای نخستین بار نمونه‌هایی را از سمت دوردست ماه جمع آوری و به زمین بیاورد. با توجه به اینکه سمت دیگر ماه به سمت زمین قرار نداشته و امکان مشاهده آن وجود ندارد نمونه برداری از سطح آن می‌تواند بسیار مهم باشد.

چین برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ با کمک مریخ نورد چانگ ای ۴ توانست در سمت پنهان ماه فرود آمده و به اولین کشور در جهان در این باره تبدیل شود. بازگشت نمونه‌ها نیز مجدداً این کشور را به اولین کشور در جهان تبدیل کرده است. بیانیه مطبوعاتی دیگری که معاون طراح ماموریت اداره ملی فضایی چین انجام داده نشان می‌دهد اگر چه نمونه‌ها توسط محققان بررسی نشده‌اند اما ممکن است ترکیبات شیمیایی معدنی آن نسبت به نمونه‌های قبلی بسیار متفاوت باشد.