مقایسه اندروید و iOS؛ چرا هنوز اندروید برتر است؟

در سال‌های گذشته نیز مقالاتی از این دست منتشر شده که ممکن است سابقه برخی از آن‌ها به اوایل ظهور و گسترش سیستم‌عامل iOS بازگردد. در طی این سال‌ها و با توجه به رشد سیستم‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند می‌توان گفت که بسیاری از کاستی‌ها جبران شده اما آنچه مسلم است این مسئله است که اندروید هم […]

در سال‌های گذشته نیز مقالاتی از این دست منتشر شده که ممکن است سابقه برخی از آن‌ها به اوایل ظهور و گسترش سیستم‌عامل iOS بازگردد. در طی این سال‌ها و با توجه به رشد سیستم‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند می‌توان گفت که بسیاری از کاستی‌ها جبران شده اما آنچه مسلم است این مسئله است که اندروید هم در میدان این رقابت به تماشا ننشسته و به فکر بهبود خویش بوده و به همین دلیل هم توانسته از این رقابت سربلند بیرون آمده و هنوز هم برتری خود را نسبت به iOS حفظ نماید.

چنین به نظر می‌رسد که اندروید سال خوبی را پشت گذاشته چرا که طبق آخرین گزارشات اندروید در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی توانسته سهم 84.7 درصدی بازار را به محصولات خود اختصاص دهد؛ بنابراین در ادامه به بررسی ده دلیل جدید برتری اندروید، خواهیم پرداخت. لطفاً در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

محصولات اندروید همه‌جا در دسترس!

بدیهی است که در صورت تمایل به استفاده از سیستم‌عامل iOS شما تنها یک انتخاب خواهید داشت: از آیفون در مجموعه گوشی‌های هوشمند گرفته تا آی‌پد برای علاقه‌مندان استفاده از تبلت. بسیاری از طرفداران این سیستم‌عامل در پاسخ به این مورد احتمالاً چنین خواهند گفت که اپل به طور معمول هر ساله دو گوشی آیفون و سه آی‌پد جدید عرضه می‌کند اما مشکل اینجا است که این محصولات در اندازه‌های مختلف ارائه می‌شوند. اگر کاربری قصد خریداری یک فبلت با سیستم‌عامل iOS را داشته باشد تنها گزینه پیش رو آیفون 6 اس پلاس خواهد بود. یکی دیگر از مشکلاتی که ناشی از عدم تنوع کافی وجود دارد این است که در صورت نارضایتی از طراحی آیفون و تمایل به محصولی با اندازه دیگر، باید قید برخی ویژگی‌ها همچون ضدآب بودن را بزنید. همچنین اگر به‌دنبال داشتن یک گوشی منحصربه‌فرد هستید در میان گوشی‌های iOS چنین گزینه‌هایی وجود ندارد.

1

این در شرایطی است که در مقابل محصولات اندرویدی تنوع بسیار زیادی را برای کاربران خود به ارمغان آورده‌اند. شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، ال‌جی، هواوی، اچ‌تی‌سی، سونی، موتورولا، ZTE و بسیاری از شرکت‌های دیگر محصولات متنوعی عرضه می‌کنند و هرکدام در از این شرکت‌ها توانسته است در زمینه‌ خاصی بازار را در دست بگیرد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که هر کدام از این شرکت‌های بنام و قدرتمند هر ساله چندین و چند محصول جدید وارد بازارهای فروش می‌کنند که به طبع موجب افزایش تنوع بسیار در محصولات خواهد شد. در انتخاب یک گوشی اندرویدی امکان پیدا کردن محصول مورد پسند شما بسیار بیشتر خواهد بود. از نمایشگر‌های جوع‌وجور و کمتر از 3 اینچ گرفته تا گوشی‌های مجهز به صفحه‌نمایش‌های لمسی بزرگ، قلم استایلوس، دوربین‌های قابل چرخش، نمایشگرهای خمیده، کیبوردهای فیزیکی معروف در بلک‌بری Priv، قابلیت استفاده از دو سیم‌کارت به‌صورت همزمان در بسیاری از مدل‌های گوشی‌های اندرویدی و همچنین بسیاری ویژگی‌های دیگر که در محصولات اپل به چشم نمی‌خورند مانند باتری قابل تعویض، پشتیبانی دستگاه از کارت حافظه جانبی و همچنین پشتیبانی از سرویس OTG منجر به این مسئله شده که گزینه‌های بسیاری برای انتخاب در اختیار شما قرار بگیرد. هرچند برخی از تولید کنندگان اندرویدی نیز این امکانات را از محصولات خود سلب نموده‌اند اما هنوز هم تولیدکنندگانی وجود دارند که این قابلیت‌ها را به کاربران خود ارائه دهند. نکته قابل توجه اینکه در یک رده قیمتی نیز از حق انتخاب بالایی برخوردار خواهید بود و اگر گوشی معرفی شده از هر نظر مورد پسند شما واقع نشد در میان محصولات دیگر برندها گوشی هم‌رده و مورد نظر خود را خواهید یافت.

2

داستان در دنیای تبلت‌های اندرویدی نیز تقریباً به همین صورت است. از تبلت‌های Pixel C گرفته تا نکسوس 9 گوگل، تبلت‌های شیائومی، هانر و تبلت‌های سری نوت سامسونگ و محصولات بسیاری از شرکت‌های دیگر همگی در معرض انتخاب علاقه‌مندان مخصوص خود هستند.

امکان استفاده از اندروید از سوی گوگل به تولیدکنندگان سبب شده تا شاهد قرارگیری سخت‌افزارهای متفاوتی در کنار اندروید باشیم اما در مقابل سیستم‌عامل iOS به شکل انحصاری در اختیاری اپل بوده و تنها راه استفاده از آن خرید یک آیفون یا آی‌پد است که به‌دلیل هزینه نسبتاً بالای آن ممکن است امکان خرید آن برای بسیاری از افراد وجود نداشته باشد.

قیمت متناسب با نیازهای کاربران!

برخلاف iOS تنوع قیمت در محصولات اندرویدی بسیار بالاست که بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل آن باز هم به تنوع و تعداد زیاد محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های مختلف باز می‌گردد. از ابتدای ورود اندروید به دنیای تلفن‌های همراه تا این لحظه که در سراسر جهان گسترش پیدا کرده و در دسترس است وضعیت تغییرات زیادی کرده است. دیگر شما می‌توانید متناسب با نیازهایتان و با پرداخت مبلغ معقولی گوشی هوشمندی مطابق با سلیقه خود خریداری نمایید.

3

در مقابل برای در دست داشتن یک گوشی آیفون که در حال حاضر حرف زیادی برای گفتن در بازارهای رقابتی ندارد نیز باید هزینه گزافی بپردازید. هواوی یکی از شرکت‌هایی است که گزینه‌های بسیار خوبی در میان گوشی‌های پایین‌رده و با قیمت مناسب به شما پیشنهاد خواهد کرد و همان‌طور که مسلم است برای خرید پرچمداران اندرویدی باید هزینه بیشتری را متقبل شوید. به هرحال نکته قابل توجه در خصوص اندروید این است که طعم استفاده از گوشی‌های هوشمند و مجهز به این سیستم‌عامل را به بسیاری از کاربران خود چشانده است در حالی که iOS این شانس را تنها برای کسانی که از تمکن مالی نسبتاً خوبی برخوردارند فراهم نموده است اما برخی از کاربران حتی از میان دو گزینه آیفون و یکی از پرچمداران اندرویدی همتراز از نظر قیمت نیز به سمت اندروید می‌روند و به همین دلیل هم نمی‌توان گفت که بودجه تنها عامل دخیل در انتخاب اندروید در برابر iOS در بازارهای جهانی است.

قابلیت شخصی‌سازی!

به احتمال زیاد این گزینه را می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین تفاوت میان اندروید و iOS در نظر گرفت. نصاویر پس‌زمینه متحرک و متنوع، تم‌های مختلف، تغییر فونت، تغییر صداهای مختلف گوشی، قابلیت ادغام چندین آیکون به عنوان یک پوشه، تغییر دکمه‌های نرم‌افزاری، تغییر در نحوه نمایش رنگ‌های نمایشگر، امکان قرارگیری آیکون‌ها در مکان دلخواه، نصب ‌قفل‌های صفحه متفاوت و حتی امکان نصب رام‌های سفارشی همه و همه تنها قسمتی از قابلیت‌های اندروید است که به منظور شخصی‌سازی‌های نرم‌افزاری برای کاربران خود در نظر گرفته است.

4

حتی همان‌طور که مطلع هستید محصولات اندرویدی تنها به شخصی‌سازی نرم‌افزاری بسنده نکرده‌اند و خلاصه نمی‌شود و شرکت‌های نظیر موتورولا و ال‌جی امکان تغییرات سخت‌افزاری را نیز برای کاربران خود فراهم نموده‌اند که مورد علاقه بسیاری از افراد قرار گرفته است. موتورولا در Moto Maker خود امکان تغییر رنگ تمامی بدنه گوشی و نیز تغییر جنس قاب پشت گوشی را برای کاربرانش فراهم کرده و ال‌جی نیز در جی 4 خود قابلیت تعویض قاب‌های پشتی پلاستیکی و چرمی را در رنگ‌های مختلفی برای کاربرانش در نظر گرفته است.

اپل نیز در چندسال اخیر به این نیاز کاربران واقف شده و در نسخه‌های جدید و به‌روزشده نرم‌افزاری خود قابلیت شخصی‌سازی بیشتری را به پلتفرم خود افزوده که همین امر سبب شده دست توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در اعمال تغییرات بیشتر از گذشته باز باشد. قابلیت نصب کیبوردهای مجازی مختلف، افزونه‌های حذف تبلیغات و امکان انتخاب ویجت‌های صفحه اعلان، برخی از نمونه‌هایی هستند که اپل برای شخصی‌سازی محصولات خود در نظر گرفته اما با این وجود نیز در این زمینه فاصله بسیار زیادی با اندروید دارد. از نظر سخت‌افزاری که هیچ قسمت از آیفون قابلیت تعویض نداشته و در iOS شما تنها می‌توانید از نظر ظاهری یکی از رنگ‌های خاکستری، طلایی، نقره‌ای و رزگلد را مطابق با سلیقه شخصی خود انتخاب کنید و برای تمایز با سایر کاربران باید دست به دامن قاب‌های مختلف شوید.

ویجت‌ها

از آن‌جا که استفاده از ویجت‌ها کار با یک گوشی هوشمند را ساده می‌کند، نیازمند توجه بیشتری هستند. در اندروید این امکان برای شما فراهم شده تا بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن خاصی موزیک در حال پخش را کنترل کنید، جستجو انجام دهید، ایمیل‌هایتان را مشاهده کنید، وضعیت آب و هوا را ببینید، لیست قرارهای آینده را داشته باشید و گزینه‌های بسیار دیگری که مطابق با نیازها و سلیقه خود می‌توانید آن‌ها را بر روی گوشی هوشمند خود داشته باشید. اگرچه iOS نیز در صفحه اعلان‌های خود توانسته تنوع محدودی از ویجت‌ها ارائه کند اما بیشتر به‌منظور اطلاع‌رسانی بوده و محدود هستند. ضمن اینکه نمایش اطلاعات مورد نظر کاربر به‌صورت شخصی‌سازی شده در صفحه اصلی گوشی و با اولویت‌بندی و چینش دلخواه به طور حتم بهتر از استفاده از ویجت‌های iOS است.

 

مالتی‌تسکینگ یا چند وظیفه‌ای

هرچند این ویژگی در اندروید خالص گوگل وجود ندارد اما از آن‌جا که تولیدکنندگان بسیاری در گوشی‌های هوشمند خود از این سیستم‌عامل بهره گرفته‌اند برخی از آن‌ها نظیر سامسونگ، ال‌جی و هواوی مدت زیادی است که این قابلیت را در گوشی‌ها و تبلت‌های خود دارند و علاوه بر این نیز اپلیکیشن‌های مختلفی به این منظور نیز تولید شده که توانسته عملکرد اندروید را در این زمینه از iOS بهتر نماید.

5

با این تفاسیر iOS سرانجام تسلیم این نیاز کاربران خود شد و برای جابجایی میان برنامه‌ها امکان نسبتاً خوبی را فراهم نمود اما استفاده همزمان از دو اپلیکیشن تنها به آی‌پد محدود شده است. همان‌گونه که مشخص است که به‌کارگیری حالت دوپنجره‌ای در تبلت‌ها توجیه بیشتری دارد اما به‌نظر می‌رسد که آیفون 6 اس پلاس اپل با داشتن صفحه‌نمایش 5.5 اینچی نیز فضای کافی برای بهره‌گیری از دو اپلیکیشن در کنار یکدیگر را دارد.

 

لانچرها!

با در دست داشتن یک آیفون و قرار دادن آن به منظور مقایسه در کنار آیفون شخص دیگری به سادگی متوجه این مسئله خواهید شد که رابط کاربری صفحه اصلی هر دو دقیقاً شبیه یکدیگر است. در یک گوشی آیفون تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید تغییر مکان آیکون‌ها و قرار دادن آن‌ها در پوشه‌های مختلف است. جالب است که لانچر آیفون حتی اجازه مخفی کردن برنامه‌های کم‌کاربرد را نیز به کاربران خود نداده و در صفحه اصلی شما با لیستی از آیکون‌های مشابه که در چند صفحه به صورت فهرست‌وار قرار گرفته‌اند سروکار خواهید داشت. این موضوع به خصوص در آی‌پد که صفحه‌نمایش بزرگ‌تر دارند بیشتر به چشم می‌آید.

6

اما اندروید درست در نقطه مقابل iOS در این داستان قرار گرفته است. با وجود این‌که لانچر تمامی گوشی‌های اندرویدی در مقایسه با iOS از امکانات بیشتری برخوردار است اما باز هم در صورتی که لانچر موجود باب میل شما نباشد با مراجعه به گوگل پلی‌استور امکان دانلود یک لانچر متفاوت به راحتی برای شما فراهم خواهد بود. همان طور که مستحضر هستید تغییر لانچر موارد زیادی را همچون انیمیشن‌ها، آیکون‌ها، میان‌برها و بسیاری چیزهای دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد حتی در صورت تمایل امکان استفاده از یک رابط کاربری دقیقاً مشابه آیفون نیز برای شما در اختیار خواهد بود.

 

کاستوم رام‌ها!

برای کاربران حرفه‌ای‌تر استفاده از اندروید لذت بیشتری خواهد داشت چرا که امکان تغییر کلی سیستم‌عامل گوشی برای آن‌ها فراهم خواهد بود. اگر از رابط کاربری که تولیدکننده بر روی اندروید قرار داده راضی نیستید و دوست دارید کار با اندروید خالص را تجربه کنید؛ این گزینه نیز برای شما در اختیار خواهد بود.

7

حتی امکان تغییر سیستم‌عامل گوشی را از اندروید به اوبونتو نیز در برخی از گوشی‌ها وجود دارد که این امر منجر به ایجاد یک فضای کاری جدید و کاملاً متنوع خواهد بود و روحیه تنوع طلبی بسیاری از کاربران را ارضا خواهد نمود. در کاستوم رام‌ها معمولاً اپلیکیشن‌های اضافه حذف شده اند و بهینه‌سازی‌های زیادی انجام شده تا سرعت و امکانات با حداکثر توان ارائه شود.

 

یکپارچگی گوگل!

یکی از مواردی که بحث‌های زیادی در خصوص آن شده این است که چرا گوگل و اندروید بر اپل و iOS غالب شده‌اند. ادغام و یکپارچه‌سازی سرویس‌های گوگل با دستگاه‌های اندرویدی هنوز هم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل برتری اندروید به شمار می‌رود. استفاده مردم از خدمات آنلاین تلفن‌های همراهشان به طرز چشمگیری افزایش یافته و نباید از یاد برد که گوگل پادشاه دنیای وب است. خدمات متنوع گوگل نظیر Google Docs،Gmail،Google Drive، Google Maps،Google Music،Google+، Google Chrome و بسیاری سرویس‌های دیگر امروزه کاربران زیادی را به خود اختصاص داده و امکان استفاده برخی از این سرویس‌ها به راحتی در محصولات اپل و سیستم‌عامل iOS امکان‌پذیر نیست.

8

اگرچه در حال حاضر iOS بسیاری از سرویس‌های گوگل را پشتیبانی می‌کند اما یکپارچه‌سازی آن در این سطح عمیق موجود در اندروید به چشم نمی‌خورد و به طبع این یک فاکتر مهم برای کاربران سرویس‌ها است. چراکه امروزه بسیاری از ما از یک، دو، سه و یا ده سرویس گوگل استفاده می‌کنیم و مطمئناً اگر به دنبال استفاده بدون دردسر از خدمات گوگل هستیم اندروید توانسته این خدمات را به شیوه بهتری ارائه دهد.

 

دستیار صوتی گوگل Now!

علی‌رغم وجود سرویس‌های متنوع و فراوان گوگل، شاید یکی از سرویس‌های قوی و پرکاربرد این شرکت برای اندروید، دستیار صوتی آن یعنی Google Now باشد که عرضه آن در قالب اپلیکیشن گوگل برای iOS خود نشان از اهمیت آن برای اهالی مانتین ویو دارد. عناصر زیادی در این سرویس وجود دارد که خود موجب می‌شود، کاربران در استفاده از پلتفرم اندروید لذت ببرند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و آمدن وسایل و سرویس‌های مختلف جهت آسان کردن زندگی بشر و افزایش رفاه زندگی وی، طبیعت پیش‌گویانه، پیش‌گیرانه و پیشرفته Google Now خواسته‌های شما را پیش از آن که حتی فکرش را بکنید، تحقق می‌بخشد که این در نوع خود یک انقلاب به شمار می‌رود.

9

این که دستیار صوتی گوگل بهتر است یا دستیار صوتی سیری اپل، هنوز یک مسئله ذهنی و البته سلیقه‌ای است، اما اگر بخواهیم نظر شخصی خودمان رو بیان کنیم، باید بگوییم که ار نظر ما دستیار صوتی گوگل کمی ساده‌تر بوده و در نشان دادن نتایج جستجو و خدمات خود، سر راست‌تر است و به طبع این همان چیزی است که کاربران از کار با یک دستیار صوتی خوب انتظار دارند. با عرضه نسخه 6 اندروید یعنی اندروید مارشملو، قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی به Google Now عرضه شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها Google Now on Tap بود.

 

اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایگان بیشتر!

اگرچه برخی بازی‌ها ابتدا تنها برای iOS عرضه می‌شوند اما توسعه‌دهندگان اندروید نشان داده‌اند که علاقه بیشتری به استفاده از اپلیکیشن‌های رایگان دارند و معمولاً به جای خرید یک اپلیکیشن برای iOS می‌توانید آن را به صورت رایگان بر روی پلتفرم اندروید خود داشته باشید.

10

در حقیقت این مسئله همانند یک شمشیر دولبه است. از یک سو امکان سوء استفاده افراد سودجو فراهم شده و از طرفی هم میزان بازدید بالاتر و به‌دنبال آن کسب درامد بیشتر را به همراه خواهد داشت. به طور کلی اگر اهل خرید برنامه‌‌ها نبوده و تمایلی یه هزینه کردن در این بخش ندارید اندروید گزینه‌های رایگان بیشتری را در مقایسه با iOS در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

صنعت به‌سرعت در حال پیشرفت است و اندروید به‌دنبال آن!

باگ‌ها، تاخیرها، رابط کاربری نازیبا، فقدان برنامه‌های کاربردی و … نقاط ضعف سیستماتیک اندروید بود که به لطف تیم توسعه‌دهنده به خوبی برطرف شد و به جرئت می‌توان گفت که امروز پلتفرم اندروید در مقایسه با نسخه اولیه تغییرات اساسی داشته و همچنان نیز به بهبود و تکامل خود ادامه می‌دهد.

11

این در شرایطی است که شعار اپل «اگر چیزی خراب شد آن‌گاه درستش کن» بوده و به همین دلیل در این زمینه بسیار عقب‌تر از سازندگان اندرویدی است که همواره به فکر نوآوری بوده و سعی داشته‌اند از آخرین فناوری‌های موجود در گوشی‌ها و تبلت‌های خود استفاده کنند. اولین گوشی‌های مجهز به NFC، حسگرهای اثر انگشت، اسکنرهای شبیکه چشم، سیستم پرداخت موبایلی، صفحه‌نمایش با کیفیت بالاتر از میان محصولات اندرویدی بوده‌اند و اگر از علاقه‌مندان استفاده از آخرین فناوری‌های روز هستید، اندروید پاسخ بهتری به نیازهای شما خواهد داد.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال