11 مشکل شایع در سیستم‌عامل مک و راه‌های برطرف کردن آنها

تجربه‎ی کاربری با سیستم‎عامل مک‌‎ روان است ولی این پلت‎فرم 100 درصد عاری از مشکلات نیست. دیر یا زود شما با مشکلاتی نظیر مشکلات صدایی، مشکلاتی در زمینه‎ی بوت شدن، مشکلاتی در رابطه با انتقال فایل، مشکلاتی در رابطه با هم‎گام شدن با آی‎کلاد، بیش از حد داغ شدن و غیره روبرو می‎شوید. هدف ما […]

تجربه‎ی کاربری با سیستم‎عامل مک‌‎ روان است ولی این پلت‎فرم 100 درصد عاری از مشکلات نیست. دیر یا زود شما با مشکلاتی نظیر مشکلات صدایی، مشکلاتی در زمینه‎ی بوت شدن، مشکلاتی در رابطه با انتقال فایل، مشکلاتی در رابطه با هم‎گام شدن با آی‎کلاد، بیش از حد داغ شدن و غیره روبرو می‎شوید.

هدف ما در این مقاله‎ی آموزشی این است که بر تعدادی از این مشکلات متداول که کاربران، به خصوص افراد تازه آشنا شده با مک، را اذیت می‎کنند و آن‎ها این مسائل را گزارش داده‎اند، تمرکز کنیم و سعی بر رفع آن‎ها داشته باشیم. خبر خوب همین اول کار این است که شما می‎توانید آن‎ها را به سرعت تنها از یک مکان یعنی بخش  System Preferences رفع کنید. این قسمت را باز کنید تا آماده‎ی کار شوید.

توجه: شما اگر از کادر جستجو در گوشه‎ی بالا سمت راست در  System Preferences استفاده کنید صفحات مورد نظر ما را بهتر پیدا می‎کنید. ما کلمات کلیدی که باید جستجو کنید (هر زمان که می‎توان از آن‎ها استفاده کرد) را در اختیار شما قرار می‎دهیم.

sys-pref-search-1-640x480

قابلیت Split View کار نمی‎کند

عبارت set up spaces را جستجو کنید

قابلیت Split View در مک باید مفید به نظر آید، درست است؟ به شما اجازه می‎دهد دو اپلیکیشن را در کنار هم باز داشته باشید. تنها البته اگر بتوانید آن را به کار بگیرید.

بعضی از کاربران گزارش داده‎اند که 10 بار این قابلیت را در سیستم‎عامل El Capitan امتحان کرده‎اند، ولی کار نمی‎کند.

نحوه‎ی انجام کار درست است یعنی کلیک کردن و نگه‎داشتن دکمه‎ی سبز تمام صفحه در پنجره‎ی یک اپلیکیشن به منظور جابجایی این پنجره به یک طرف. ولی این پنجره منتقل نمی‎شود. تنها زمانی این کار صورت می‎گیرد که این راه‎حل را طی کنید: در صفحه‎ی Mission Control preference، کادر کنار Displays have separate Spaces را تیک بزنید، از حساب کاربری خود خارج و دوباره وارد شوید.

البته اپلیکیشن‎هایی هم وجود دارند که این قابلیت اصلا از آن‎ها پشتیبانی نمی‎کند که بارزترین آن‎ها وورد مایکروسافت است.

جهت اسکرول کردن “غیر طبیعی” به نظر می‎آید

به صورت پیش‎فرض، زمانی که شما دو انگشت را روی ترک‎پد مک‎بوک خود به سمت پایین می‎کشید، محتویات روی صفحه‎ی نمایش نیز به سمت پایین حرکت می‎کنند یعنی حرکت انگشت شما دنبال می‎شود. اپل این نوع جهت اسکرول کردن را “طبیعی” می‎نامد. ولی اگر به شیوه‎ای که در ویندوز است عادت کرده‎اید شاید خواسته باشید رفتار اسکرول کردن را تغییر دهید.

اگر می‎خواهید از شیوه‎ی دیگر اسکرول کردن استفاده کنید، در زیر بخش Trackpad > Scroll & Zoom تیک کادر کنار عبارت Scroll direction: natural را بردارید.

یکی از کاربران در این رابطه می‎گوید: در مک‎بوک خود “جهت طبیعی اسکرول” را غیر فعال کنید. چرا اپل فکر می‎کند این نوع اسکرول کردن طبیعی است برای من جای تعجب دارد.

اپلیکیشن‎های دانلود شده از اینترنت اجرا نمی‎شوند

عبارت security settings را جستجو کنید

سیستم‎عامل مک شما اپلیکیشن‎هایی که از اپ‎استور یا از یک منبع توسعه‎دهنده‎ی مشخص دانلود نمی‎شوند را مسدود می‎کند. زمانی که شما سعی در نصب چنین اپلیکیشنی را داشته باشید با پیامی نظیر پیام زیر روبرو می‎شوید:

royals-wont-run-yosemite

برای باز کردن اپلیکیشن مورد نظر، به مسیر Security & Privacy > General بروید و در آن‎جا روی عبارت Open Anyway در کنار اسم اپلیکیشنی که مسدود شده بوده است، کلیک کنید. به منظور رهایی از این پیام برای همیشه، به دنبال فیلد Allow apps downloaded from باشید و گزینه‎ی Anywhere را انتخاب کنید. اگر این گزینه خاکستری رنگ است، باید روی آیکون ساعت در انتهای این صفحه کلیک و این گزینه را با استفاده از پسورد ادمین خود از حالت قفل خارج کنید.

download-from-anywhere-615x500

باید بدانید که اجازه‎ی نصب دادن به اپلیکیشن‎هایی که از هر منبعی دانلود شوند سیستم‎عامل مک شما را در معرض خطر قرار می‎دهد یعنی زمانی که یک اپلیکیشن از یک منبع مشکوک نصب می‎کنید. درست است، این سیستم‎عامل نیز نسبت به بدافزارها ایمن نیست. هم‎چنین، منابع مشروع نیز گاهی اوقات دارای خطراتی هستند، بنابراین باید از منابع نرم‎افزاری خود اغلب اوقات مراقبت کنید.

اسپات‎لایت نتایج جستجوی بی‎ربطی را نشان می‎دهد

عبارت spotlight search categories را جستجو کنید

زمانی که از موتور جستجوی اسپات‎لایت استفاده می‎کنید، به نظر شما نیازی به باز کردن نتایج نشان داده شده در دسته‎ی فونت‎ها وجود دارد؟ اکثر اوقات خیر. در این صورت، چرا از مک نمی‎خواهید نتایج دسته‎ی فونت و سایر دسته‎های استفاده نشده و ناخواسته را نشان ندهد؟ شما می‎توانید برای این کار به مسیر Spotlight > Search Results بروید و تیک کادر دسته‎هایی که می‎خواهید در نتایج جستجو ظاهر نشوند را بردارید.

spotlight-categories-640x480

نتایج جستجوی اسپات‎لایت شامل پوشه‎های شخصی هم می‎شود

عبارت block search of private files را جستجو کنید

اگر می‎خواهید پوشه‎های خاصی را از دید افراد در امان نگه دارید، بهترین راه این است که به اسپات‎لایت بگویید که این پوشه‎های شخصی را مورد جستجو قرار ندهد. به منظور انجام این کار، به مسیر Spotlight > Privacy بروید و دکمه‎ی “+” را به منظور اضافه کردن پوشه‎های شخصی یا پارتیشن‎‎هایی که می‎خواهید اسپات‎لایت در نتایج جستجوی خود لحاظ نکند انتخاب کنید.

باز شدن گروهی از اپلیکیشن‎های ناخواسته در هنگام لاگین

عبارت login items را جستجو کنید

هرچه تعداد اپلیکیشن‎هایی که به هنگام لاگین کردن باز می‎شوند افزایش یابد، سرعت فرآیند ورود به سیستم‎عامل کندتر می‎شود. شما می‎توانید تعداد آیتم‎های موجود در استارت‎آپ را کاهش دهید و مانع این شوید که اپلیکیشن‎های ناخواسته در هنگام لاگین باز شوند. این کار از طریق بخش Users & Groups صورت می‎گیرد.

اکانت خود را از نوار کناری انتخاب و وارد زبانه‎ی Login Items شوید. از لیست اپلیکیشن‎هایی که به چشم می‎خورند اپلیکیشن‎هایی که دوست دارید در هنگام لاگین شدن باز نشوند را تیک بزنید و روی آیکون “-“زیر لیست کلیک کنید.

mac-login-items-640x300

اسپات‎لایت زیادی در مورد شما می‎داند

عبارت spotlight search categories را جستجو کنید

شاید شنیده باشید که اسپات‎لایت موارد جستجو شده توسط شما را به اپل ارسال می‎کند (یا شاید بر اساس پیشنهادتی که اسپات‎لایت می‎دهد این فرض را کرده باشید). این گفته حقیقت دارد. بعضی از جنبه‎های هوش اسپات‎لایت بهایی دارد که آن حریم خصوصی شما است.

زمانی‎ که شما به دنبال کلمات و اصطلاحات متداول می‎گردید، یکی از گزینه‎های پیشنهاد شده توسط اسپات‎لایت را انتخاب یا از قابلیت Look Up استفاده می‎کنید، موارد جستجو شده از سوی شما به سمت اپل فرستاده می‎شود و بعضی از آن‎ها سپس به موتور جستجوی بینگ مایکروسافت فوروارد می‎شود. موقعیت دقیق شما یا به عبارت صحیح‎تر موقعیت مک‎بوک شما اطلاعات دیگری است که در اختیار اپل قرار می‎گیرد.

یکی از کاربران در این رابطه در توئیتر می‎گوید: خوب است اشاره کنیم که اسپات‎لایت انواع مختلف داده‎‎ها را به اپل و شخص‎های ثالث به عنوان مثال زمان جستجوی مکان‎های مختلف، می‎فرستد.

اگر شما در عوض داشتن یک حریم خصوصی بهتر، وجود یک اسپات‎لایت نادان‎تر را ترجیح می‎دهید، می‎توانید جلوی این موتور را در ارسال چیزهای خاص به سفینه‎ی مادر بگیرید. به مسیر Spotlight > Search Results بروید و تیک گزینه‎های زیر را بردارید:

Bing Web Searches

Allow Spotlight Suggestions in Spotlight and Look up

شاید هم‎چنین خواسته باشید که سرویس‎های مربوط به موقعیت‎یابی را از مسیر زیر غیرفعال کنید

from Security & Privacy > Privacy > Location Services.

صفحات اولویت‎های اپلیکیشن‎های پاک شده حذف نمی‎شوند

یک صفحه‎ی مربوط به اولویت‎ها که به دنبال نصب یک اپلیکیشن شخص ثالث به بخش System Preferences اضافه می‎شود معمولا زمانی که آن اپلیکیشن را پاک می‎کنید، محو می‎شود. به دلایلی اگر این صفحه‎ که دیگر کاربرد ندارد حتی بعد از پاک کردن اپلیکیشن مورد نظر شما باقی ماند، روی آن صفحه به منظور پیدا کردن گزینه‎ی Remove کلیک راست کنید. بدون شک، برای صفحات اصلی خود مک این گزینه را پیدا نخواهید کرد.

defunct-pref-pane-640x200

به یاد داشته باشید که استفاده از این گزینه آخرین راه چاره بعد از این‎ است که اپلیکیشن مربوط به آن را به روش عادی یعنی حذف کردن آن از لانچ‎پد، کشیدن آن به سمت آشغال یا با استفاده از یک نرم‎افزار مخصوص پاک کردن اپلیکیشن‎ها، پاک کردید.

کلید کپس‎لاک همیشه مزاحم است

عبارت reset modifier keys را جستجو کنید

زمانی که انگشتان خود را روی صفحه‎کلید حرکت می‎دهید، برایتان آزاردهنده نیست که گاهی اوقات بدون این‎که عمدی در کار باشد کلید کپس‎لاک را فشار می‎دهید؟

با آن‎که این کلید را نمی‎شود از کیبورد حذف کرد ولی می‎توانید قابلیت آن را خاموش کنید. به منظور انجام آن به مسیر زیر Keyboard > Keyboard > Modifier Keys بروید و در کادر محاوره‎ای بعدی از منوی کشویی در کنار Caps Lock Key گزینه‎ی No Action را انتخاب کنید. شما هم‎چنان برای تایپ کلمات بزرگ می‎توانید کلید شیفت را پایین نگه دارید.

disable-caps-lock-640x330

اگر دوست دارید که یک کلید اختصاصی با عملکرد کپس‎لاک داشته باشید، می‎توانید کلید کنترل را که کمتر استفاده می‎شود برای این منظور دوباره نقشه‎نگاری کنید. به منظور انجام آن در کادر محاوره‎ای Modifier Keys باز شده در مسیر بالا، از منوی کشویی در کنار Control Key، گزینه‎ی Caps Lock را انتخاب کنید و سپس برای ذخیره‎سازی گزینه‎ی Ok را فشار دهید.

قابلیت “لرزاندن نشانگر موس” شما را عصبی می‎کند

عبارت shake mouse pointer to locate را جستجو کنید

از سیستم‎عامل El Capitan، اپل موقعیت‎یابی نشان‎گر موس را بر روی مک‎بوک شما به سادگی با جابجایی انگشتان به سمت جلو و عقب بر روی ترک‎پد یا توسط لرزاندن موس آسان‎تر کرده است. انجام این کار باعث می‎شود که نشان‎گر بزرگتر شود و در نتیجه دیدن موقعیت آن آسان‎تر. اگر از نظر شما این ویژگی آزاردهنده است تا مفید، می‎توانید از مسیر Accessibility > Display آن را غیرفعال کنید، برای این کار تیک کادری که در کنار عبارت Shake mouse pointer to locate است را بردارید.

کاربران در این رابطه گفته‎اند:

قابلیت Shake mouse pointer در سیستم‎عامل El Capitan یک ایده‎ی احمقانه بوده و من را دیوانه کرده است. فکر می‎کردم یک باگ باشد.

در همین بخش، شما می‎توانید ظاهر نشانگر را از حالت پیش‎فرض خود با کشیدن اسلایدر اندازه‎ی نشانگر به سمت راست، بزرگتر کنید.

اجبار به فشار دادن کلید Fn به منظور استفاده از کلیدهای تابع منزجرکننده است

عبارت keyboard sensitivity را جستجو کنید

اگر دوست ندارید از کلیدهای تابع به عنوان کلیدهای کنترل حجم صدا، میزان کنترل روشنایی صفحه نمایش، کلیدهای کنترل فایل‎های رسانه‎ای و موارد متعدد دیگر استفاده شود به مسیر Keyboard > Keyboard بروید و کادر کنار عبارت Use all F1, F2, etc. keys as standard function keys را تیک بزنید. حالا شما می‎توانید نظیر قبل بدون نیاز به فشار دادن کلید Fn از این کلیدها به صورت مستقیم استفاده کنید.

یکی از کاربران در توئیتر می‎گوید: سرانجام متوجه شدم که چطور از کلیدهای تابع استاندارد در سیستم‎عامل مک بدون نیاز به نگه‎داشتن کلید Fn استفاده کنم.

شما حتی می‎توانید کلیدهای تابع را به منظور انجام کارهای مختلف نظیر باز کردن اپلیکیشن تقویمتان، باز کردن مرکز نوتیفیکیشن و یا حتی باز کردن کیبورد اموجی، نقشه‎نگاری کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال