رباتی برای کمک به ماهیچه‌های مری در بلع غذا

محققان نوعی ربات بسیار کوچک ابداع کرده‌اند که می‌توانند به ماهیچه‌های مری و روده کوچک از طریق شبیه سازی کمک کرده و بدین ترتیب غذا و مایعات چسبناک برای هضم راحت‌تر عبور کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گروهی از محققان دانشگاه وندر بیلت یک دستگاه کوچک ساخته‌اند که به صورت بی […]

محققان نوعی ربات بسیار کوچک ابداع کرده‌اند که می‌توانند به ماهیچه‌های مری و روده کوچک از طریق شبیه سازی کمک کرده و بدین ترتیب غذا و مایعات چسبناک برای هضم راحت‌تر عبور کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گروهی از محققان دانشگاه وندر بیلت یک دستگاه کوچک ساخته‌اند که به صورت بی سیم کار می‌کند و می‌تواند همانند یک ربات در بدن عملکرد ماهیچه‌های مری و روده کوچک را شبیه سازی کند. این نمونه اولیه نرم رباتیک پوشیدنی از طریق یک آهنربای قدرتمند در بیرون کنترل شده و می‌تواند برای بیماران مبتلا به انسدادهای مرتبط با تومور مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از حرکات مهم در بدن حرکات مایعات و جامدات است که با حرکت موج مانند در لوله گوارش صورت می‌گیرد. تومورهای موجود در این ناحیه می تواند با این حرکات تداخل داشته و بدین ترتیب باعث سخت تر شدن حرکت آنها شوند. در حال حاضر برای درمان این مشکل از استنت سیلیکونی و یا فلزی استفاده میشود تا بتوان مری را باز نگه داشت. البته این روش با خطراتی همراه است. زیرا ذرات غذا در اطراف این استنت جمع شده و باعث حرکت به سمت ریه میشوند. این مشکل در نهایت می تواند منجر به عوارض تنفسی و ذات الریه شود. در حالیکه دستگاه جدید محققان باعث بازیابی حرکات طبیعی بدن میشود.

در این ربات از یک صفحه نرم انعطاف پذیر به همراه آهنرباهای کوچک استفاده شده که به شکل موازی قرار گرفته اند. در هنگام فعال شدن این آهنرباها یک حرکت موجی شکل آغاز میشود که باعث ایجاد گشتاور مورد نیاز برای پمپاژ انواع مایع و جامد خواهد بود. در آزمایش های انجام شده با استفاده از این ربات مشخص شد به خوبی می تواند حرکات موجی شکل ایجاد کرده و به جای استنت مری مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین باعث ایجاد عوارض تنفسی نخواهد شد.