زمین‌های کشاورزی مربوط به فاجعه چرنوبیل دیگر آلوده نیستند

زمین‌های کشاورزی بزرگی که از زمان وقوع فاجعه هسته‌ای چرنوبیل با عنوان زمین‌های آلوده طبقه‌بندی شده بودند اکنون دوباره می‌توانند برای کشت محصولات کشاورزی استفاده شوند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این زمین‌های اطراف مربوط به وقوع فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ به عنوان زمین‌های آلوده شناخته می‌شد. بررسی‌های اخیر […]

زمین‌های کشاورزی بزرگی که از زمان وقوع فاجعه هسته‌ای چرنوبیل با عنوان زمین‌های آلوده طبقه‌بندی شده بودند اکنون دوباره می‌توانند برای کشت محصولات کشاورزی استفاده شوند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پیش از این زمین‌های اطراف مربوط به وقوع فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ به عنوان زمین‌های آلوده شناخته می‌شد. بررسی‌های اخیر در این منطقه نشان می‌دهد اکنون سطح تشعشعات در این زمین‌ها و در نزدیکی محل فاجعه کاهش پیدا کرده و به زیر سطح ناامن رسیده است.

بدین ترتیب می‌توان از زمین‌های کشاورزی آلوده مربوط به فاجعه سال ۱۹۸۶ بار دیگر برای کشت محصولات زراعی استفاده کرد. این می‌تواند نیاز کشور اوکراین برای زمین‌های کشاورزی را برطرف کند.

فاجعه چرنوبیل در ۳۸ سال پیش در نیروگاه هسته‌ای با این نام رخ داده بود. در آن زمان تشکیل ابرهای سمی در بخش شوروی باعث شد تا حدود ۸.۴ میلیون نفر در معرض این تشعشعات قرار بگیرند. این حادثه هسته‌ای در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ برابر با سال ۱۳۶۵ خورشیدی در نیروگاه چرنوبیل و در رآکتور هسته‌ای شماره ۴ رخ داد. این فاجعه را می‌توان یکی از بدترین فجایع هسته‌ای در تاریخ در نظر گرفت که هم از نظر هزینه و از نظر تلفات بسیار بالا بوده است. پس از این واقعه طبق آمارهای به دست آمده حدود ۲۵۰ هزار نفر به سرطان مبتلا شده و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز کشته شدند. علت بروز این حادثه یک آزمایش ایمنی در رآکتور نوع آر بی ام کی در شوروی بوده است. این آزمایش با هدف توسعه روش ایمنی جدید برای تداوم گردش آب خنک کننده در زمان قطعی برق و پشتیبانی ژنراتورهای برق انجام شده بود.

یک تیم پژوهشی بیش از یک دهه به بررسی این منطقه پرداخته و سطوح تشعشعات را در این بخش مورد مطالعه قرار می‌دهد. اکنون والری الکساندروویچ از دانشگاه ملی علوم زیستی و محیطی در اوکراین در یک مقاله جدید اعلام کرد پس از بررسی ۸۰ درصد از این منطقه و در اطراف محل فاجعه آن را برای فعالیت‌های کشاورزی مناسب می‌داند.