گورستان وایکینگ‌ها در دانمارک کشف شد

باستان‌شناسان در یک روستا در مرکز دانمارک، کشف مهمی انجام داده‌اند که می‌تواند سرنخ‌های مهمی درباره عصر وایکینگ‌ها ارائه دهد: یک گورستان حاوی حدود 50 اسکلت که به‌طور استثنایی خوب حفظ شده اند. به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، مایکل بور لووندو، باستان‌شناس که رهبری این کاوش شش ماهه را بر عهده داشت، […]

باستان‌شناسان در یک روستا در مرکز دانمارک، کشف مهمی انجام داده‌اند که می‌تواند سرنخ‌های مهمی درباره عصر وایکینگ‌ها ارائه دهد: یک گورستان حاوی حدود 50 اسکلت که به‌طور استثنایی خوب حفظ شده اند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، مایکل بور لووندو، باستان‌شناس که رهبری این کاوش شش ماهه را بر عهده داشت، گفت: «این کشف بسیار هیجان‌انگیز است زیرا اسکلت‌هایی را پیدا کردیم که بسیار، بسیار خوب حفظ شده‌اند. معمولاً خوشحال می‌شدیم اگر چند دندان در گورها پیدا می‌کردیم، اما در اینجا اسکلت‌های کاملی داریم. کارشناسان از موزه اودنسه نیز معنقدند که این اسکلت‌ها به دلیل شیمی مطلوب خاک، به‌ویژه گچ و سطح بالای آب، حفظ شده‌اند. این سایت سال گذشته در حین یک بررسی معمول، پیش از نوسازی خطوط برق در حومه روستای آاسم، 3 مایل شمال شرقی اودنسه، سومین شهر بزرگ دانمارک، کشف شد.

کارشناسان امیدوارند که تجزیه‌های DNA انجام دهند و احتمالاً تاریخچه‌های مفصلی را بازسازی کنند، و همچنین به بررسی الگوهای اجتماعی در عصر وایکینگ‌ها، مانند خویشاوندی، الگوهای مهاجرت و موارد دیگر بپردازند. بور لووندو در حالی که در محل کاوش گلی و بادخیز ایستاده بود، گفت: «این یک جعبه ابزار کاملاً جدید برای کشف علمی را می‌گشاید. امیدواریم بتوانیم تجزیه DNA روی تمام اسکلت‌ها انجام دهیم و ببینیم آیا آن‌ها با هم مرتبط هستند و حتی از کجا آمده‌اند.»

در عصر وایکینگ‌ها، که از سال 793 تا 1066 میلادی ادامه داشت، نوردها معروف به وایکینگ‌ها، غارت‌ها، استعمارگری، فتح و تجارت در سراسر اروپا و حتی رسیدن به آمریکای شمالی را انجام دادند. وایکینگ‌هایی که در آسم کشف شدند، احتمالاً جنگجو نبودند. بور لووندو معتقد است این سایت احتمالاً یک «شهرک استاندارد»، شاید یک جامعه کشاورزی، واقع در 3 مایلی یک قلعه و در آنچه اکنون مرکز اودنسه است، بوده. گورستان 21500 فوت مربعی حاوی بقایای مردان، زنان و کودکان است. علاوه بر اسکلت‌ها، چند جسد نیز وجود دارد که سوزانده شده‌اند.

 بور لووندو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت در یک گور، زنی در یک واگن دفن شده است – قسمت بالایی یک کالسکه وایکینگ به عنوان تابوت استفاده شده بود – که نشان می‌دهد او از «طبقه بالای جامعه» بوده است. باستان‌شناسان همچنین گیره‌ها، مهره‌های گردنبند، چاقوها و حتی یک قطعه کوچک شیشه که ممکن است به عنوان یک طلسم عمل کرده باشد، را کشف کردند.

بور لووندو گفت طراحی گیره‌ها نشان می‌دهد که مردگان بین 850 و 900 میلادی دفن شده‌اند. او توضیح داد: «سطوح مختلفی از دفن وجود دارد. برخی هیچ چیز با خود ندارند، برخی دیگر گیره‌ها و گردنبندهای مروارید دارند. باستان‌شناسان می‌گویند بسیاری از مصنوعات از خارج از مرزهای دانمارک آمده‌اند و نور جدیدی بر مسیرهای گسترده تجارت وایکینگ‌ها در قرن دهم می‌تابانند. بور لووندو ادامه داد: «تجارت و داد و ستد زیادی در جریان است. ما همچنین یک گیره پیدا کردیم که از جزیره گوتلند، در سمت شرقی سوئد، می‌آید، اما همچنین سنگ‌های تیز کردن چاقو… همه چیز به نروژ و سوئد اشاره دارد.»

سایت گورستان سال گذشته کشف شد و کاوش، که در ماه آوریل آغاز شد، روز جمعه پایان یافت. جعبه‌های حاوی مصنوعات برای تمیز کردن و تجزیه به آزمایشگاه‌های حفاظت موزه اودنسه ارسال شده‌اند. وی گفت: «ما واقعاً امیدواریم که تصویر بزرگ‌تر را به دست آوریم. چه کسانی آنجا زندگی می‌کردند؟ با چه کسانی تعامل داشتند؟ این کمی شبیه یک پازل است: تمام قسمت‌های مختلف پازل کنار هم قرار خواهند گرفت.»