ارز دیجیتال در کدام کشورها قانونی است؟

رشد ارزهای دیجیتال از سرمایه گذاری سوداگرانه به یک طبقه دارایی جدید، دولت های سراسر جهان را بر آن داشته تا راه‎هایی را برای تنظیم قوانین آن تعیین کنند. در این مقاله، ما چشم‌انداز نظارتی فعلی ارز دیجیتال و این که ارز دیجیتال در کدام کشورها قانونی است را مورد بررسی قرار می دهیم. ارز […]

رشد ارزهای دیجیتال از سرمایه گذاری سوداگرانه به یک طبقه دارایی جدید، دولت های سراسر جهان را بر آن داشته تا راه‎هایی را برای تنظیم قوانین آن تعیین کنند. در این مقاله، ما چشم‌انداز نظارتی فعلی ارز دیجیتال و این که ارز دیجیتال در کدام کشورها قانونی است را مورد بررسی قرار می دهیم.

ارز دیجیتال در کدام کشورها قانونی استارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا پول رمزنگاری شده، یک ارز و پول مبتنی بر فناوری است که از رمزنگاری دیجیتالی استفاده می‌کند تا ایجاد، ذخیره کردن و انتقال واحدهای پولی را کنترل کند. برخی از انواع اصلی ارز دیجیتال عبارتند از:

  • بیت کوین
  • اتریوم
  • لایت کوین
  • الکترونیوم

 به طور کلی دو دیدگاه اصلی در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد: قانونی و غیرقانونی. در ادامه به قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در ایران و برخی کشورها می پردازیم.

وضعیت ارز دیجیتال در ایران

با توجه به گزارش‌ها، ارزهای دیجیتال در حال حاضر در ایران به شکل قانونی طبقه‌بندی نمی‌شوند و خالی از هویت قانونی هستند. یعنی هیچ قانون خاصی در مورد آن‌ها وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر به طور رسمی نمی‌توان گفت که ارزهای دیجیتال در ایران قانونی هستند. اما در دسته غیرقانونی نیز طبقه‌بندی نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که دولت ایران در حال بررسی و تحقیق در مورد این موضوع است.  برخی آن را تهدیدی برای اقتصاد ایران می دانند ولی برخی دیگر پتانسیل آن را برای آینده اقتصاد ایران مثبت می دانند.

با این حال ایرانیان در زمینه ارزهای دیجیتال دارای فعالیت می باشند و دو صرافی قابل اعتماد در حوزه ارزهای دیجیتال که در حال حاضر به ایرانیان خدمات می دهند صرافی تاپ چنج و بروکر پاکت آپشن  می باشند. بانک مرکزی ایران تاکنون هیچ اظهارنظر علنی یا رسمی در مورد ارزهای دیجیتال ارائه نداده است. همچنین هیچ قانون یا مقرراتی هم در این زمینه تصویب نشده است. با این حال، برخی مقامات ایرانی نظرات متفاوتی درباره ارزهای دیجیتال دارند.

کشورهایی که ارز دیجیتال در آن ها قانونی است:

 ژاپن

کشور ژاپن ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی قانونی تحت قانون خدمات پرداخت (PSA) به رسمیت می‌شناسد. در همین حال، صرافی های رمزنگاری در این کشور باید در آژانس خدمات مالی (FSA) ثبت نام کرده و از تعهدات AML/CFT پیروی کنند. ژاپن تاکنون بیت کوین و اتریوم را قانونی اعلام کرده است.

کره جنوبی

صرافی های ارز دیجیتال و سایر ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی باید در واحد اطلاعات مالی کره KFIU))، بخشی از کمیسیون خدمات مالی FSC ثبت نام کنند. در سال 2021، پارلمان این کشور مالیات 20 درصدی بر دارایی های دیجیتال را تصویب کرد تا در سال 2022 اجرایی شود، اما اجرای آن تا سال 2025 به تعویق افتاد.

آمریکا

 قوانینش مشخص نیست ولی برخی ایالت‌ها (مانند نوادا) آن را قانونی کرده‌اند.

 کانادا

قوانین دقیقی وجود ندارد ولی ارزهای دیجیتال به طور غیرمستقیم قانونی هستند و در حالی که ارز دیجیتال در کانادا به عنوان پول قانونی در نظر گرفته نمی شود، این کشور نسبت به سایر کشورها در مورد مقررات رمزنگاری فعال تر عمل کرده است. کانادا اولین کشوری بود که صندوق معامله در بورس بیت کوین را با چندین معامله در بورس تورنتو تایید کرد. کانادا همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری رمزارز را به عنوان مشاغل خدمات پولی (MSB) طبقه‌بندی می‌کند و از آنها می‌خواهد که در مرکز تحلیل تراکنش‌های مالی و گزارش‌های کانادا (FINTRAC) ثبت نام کنند. از نظر مالیاتی، کانادا با ارزهای دیجیتال مانند سایر کالاها رفتار می کند. در مورد پلتفرم‌های معاملات کریپتو، مدیران اوراق بهادار کانادا و سازمان تنظیم مقررات صنعت سرمایه‌گذاری کانادا از پلتفرم‌ها و معامله‌گران معاملات کریپتو در کشور می‌خواهند که در رگولاتورهای استانی ثبت نام کنند.

بریتانیا

در حالی که در بریتانیا قوانین خاصی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، این کشور ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی (نه پول قانونی) در نظر می گیرد و صرافی های رمزنگاری باید در اداره رفتار مالی بریتانیا (FCA) ثبت نام کنند. در اکتبر 2022، مجلس پارلمان بریتانیا دارایی های رمزنگاری شده را به عنوان ابزارهای مالی تنظیم شده به رسمیت شناخت.

سنگاپور

مانند بریتانیا، این کشور ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی طبقه‌بندی می‌کند. سنگاپورتا حدی، شهرت خود را به عنوان یک پناهگاه امن ارزهای دیجیتال به دست آورده است، زیرا بر سرمایه بلندمدت مالیات تعلق نمی گیرد. با این حال، این کشور از شرکت‌هایی که به طور منظم با ارزهای دیجیتال معامله می‌کنند، مالیات می‌گیرد و سود آن را به عنوان درآمد در نظر می‌گیرد.

هند

 کشور هند در مورد مقررات رمزارزها همچنان محدود است و استفاده از آن را نه قانونی  می داند و نه جریمه می کند. در این کشور لایحه ای در گردش است که تمام ارزهای رمزنگاری شده خصوصی را ممنوع می کند، اما هنوز به آن رأی داده نشده است.

به طور کلی، هند همچنان در ممنوعیت کامل رمزارزها یا تنظیم آن تردید دارد. مقررات فعلی در بهترین حالت، نامشخص هستند و راهنمایی زیادی برای سرمایه گذاران ارائه نمی دهند این کشور روی نسخه دیجیتال روپیه کار کرده است و قرار بود آن را در 2022-2023 عرضه کند.

برزیل

 بیت کوین در برزیل یک ارز قانونی نیست، اما این کشور قانونی تصویب کرد که ارزهای دیجیتال را به عنوان روش های پرداخت در سراسر کشور، قانونی می کند و پذیرش ارزهای دیجیتال را تقویت می کند.

استرالیا

ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی قانونی طبقه بندی می کند و آنها را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می داند. صرافی ها برای فعالیت در کشور آزاد هستند، مشروط بر اینکه در مرکز تجزیه و تحلیل و گزارش تراکنش های استرالیا (AUSTRAC)  ثبت نام کرده و تعهدات (AML/CTF) خاصی را رعایت کنند.

خلاصه مطلب

در حالی که ارز دیجیتال از سال 2009 وجود داشته است، دولت‌ها و قانون‌گذاران هنوز در حال یافتن راه‌هایی برای کنترل استفاده از آن هستند. هر کشوری قوانین و محدودیت های خاص خود را در حوزه ارزهای دیجیتال دارد. مهمترین نکته در حوزه ارزهای دیجیتال این است که  تریدرها و کسب‌وکارها باید از فعالیت‌های کلاهبرداری محافظت شوند و اقدامات پیشگیرانه باید برای مبارزه با استفاده‌های غیرقانونی کریپتو اجرا شود.  بسیاری از کشورها در حال پیشرفت هستند، اما این روند کند و آهسته در حال انجام است.