راهنمای جامع انتخاب نسخه ویندوز 11

من حدس می‌زنم بیشتر افرادی که این مقاله را می‌خوانند، قصد ارتقا به Windows 11 را دارند. اگر این‌طور است، یک سؤال در ذهن شما وجود دارد که آیا می‌توانید نسخه فعلی ویندوز خود را به ویندوز 11 ارتقا دهید یا خیر. این مقاله، تفاوت‌های کلیدی و راهنمای جامعی برای انتخاب بین نسخه‌های مختلف ویندوز […]

من حدس می‌زنم بیشتر افرادی که این مقاله را می‌خوانند، قصد ارتقا به Windows 11 را دارند. اگر این‌طور است، یک سؤال در ذهن شما وجود دارد که آیا می‌توانید نسخه فعلی ویندوز خود را به ویندوز 11 ارتقا دهید یا خیر. این مقاله، تفاوت‌های کلیدی و راهنمای جامعی برای انتخاب بین نسخه‌های مختلف ویندوز 11 را بیان می‌کند تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌ای برای خرید آن‌ها، بگیرید.

ویندوز 11، آخرین نسخه اصلی سیستم‌عامل ویندوز NT مایکروسافت است که در تاریخ 5 اکتبر 2021 منتشر شد. این سیستم عامل به‌صورت رایگان از نسخه قبلی خود یعنی ویندوز 10 (2015) به این نسخه جدید، ارتقا می‌یابد و این قابلیت برای هر دستگاه ویندوز 10 که با حداقل سیستم مورد نیاز برای ویندوز 11 جدید مطابقت دارد، در دسترس است. درحالی‌که نسخه‌ها یا «Editions» ویندوز 11 نشان‌دهنده «مدل‌های یک محصول» است، اما ورژن‌ها یا «Version» نشان‌دهنده «انتشار ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌ها» است. تفاوت اصلی بین نسخه‌ها در ویژگی‌هایی است که ارائه می‌دهند.

انواع نسخه‌های ویندوز 11 چیست؟

شرکت Microsoft، شش نسخه مختلف از سیستم عامل ویندوز 11 را برای کاربردهای مختلف، منتشر کرد که عبارت‌اند از:

  • ویندوز 11 هوم (Windows 11 Home)
  • ویندوز 11 پرو (Windows 11 Pro)
  • ویندوز 11 پرو ورک استیشن (Windows 11 Pro for Workstations)
  • ویندوز 11 پرو اجوکیشن (Windows 11 Pro Education)
  • ویندوز 11 اجوکیشن (Windows 11 Education)
  • ویندوز 11 اینترپرایز (Windows 11 Enterprise)
  • ویندوز 11 اس ای (Windows 11 SE)

اکثر مردم و شرکت‌ها از میان سه نسخه اصلی مایکروسافت یعنی نسخه‌های هوم، پرو و اینترپرایز انتخاب می‌کنند. همچنین نسخه پرو ویندوز 11، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین نسخه سیستم‌عامل Windows است.

بااین‌حال، این نسخه‌ها هیچ ارتباطی با ورژن‌های خود ندارند. یک ورژن با استفاده از یک سری اعداد صحیح یا یک شناسه الفبایی، نشان داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، در ویندوز 10، نسخه‌ای با پسوند «1903» یا «1909» در انتهای نام ویندوز، طبقه‌بندی شده است. سپس مایکروسافت، روش نشان دادن نسخه‌ها را با درنظرگرفتن حروف الفبا تغییر داد. برای مثال، نسخه‌های ویندوز ۱۰، به‌جای «۲۰۰۹» به «20H2 » تغییر یافتند. برای درک کامل این موضوع باید گفت که نام کامل یک سیستم‌عامل می‌تواند «ویندوز 11 پرو ورژن 22H2» باشد. هنگام فعال سازی سیستم عامل Windows، از یک لایسنس استفاده کنید. این لایسنس می‌تواند یک لایسنس والیوم یا یک لایسنس معمولی باشد که تعیین می‌کند آیا این یک سیستم‌عامل نسخه تجاری (Business Edition) است یا نسخه مصرف‌کننده (Consumer Edition).

حالا در ادامه به شرح مفصلی از هر یک از نسخه‌های Windows 11 بپردازیم.

ویندوز 11 هوم (Windows 11 Home)

نسخه Home، ابتدایی‌ترین نسخه در بین همه این نسخه‌ها می‌باشد؛ به همین دلیل است که نسخه هوم، کمترین میزان فضای ذخیره‌سازی را روی هارددیسک شما می‌گیرد. نسخه هوم ویندوز، معمولاً بر روی دستگاه‌های سازنده تجهیزات اصلی (OEM) یافت می‌شود. با این حال، می‌توان آن را به‌راحتی در تصاویر ISO نیز پیدا کرد.

بیشتر ویژگی‌ها و کارهایی که معمولاً به‌صورت روزمره به آنها نیاز داریم، در این نسخه وجود دارد. اما برخی از ویژگی‌هایی که ممکن است یک مدیر IT یا مدیر سیستم‌های کامپیوتری به آن احتیاج داشته باشد را ویندوز 11 هوم ندارد؛ ویژگی‌هایی مانند: رمزگذاری درایو بیت لاکر (BitLocker drive encryption)، اتصال از راه دور دسکتاپ یا همان ریموت دسکتاپ (RDC)، ویرایشگر خط مشی گروه (Group Policy editor)، امکان اتصال به یک دامنه و غیره.این نسخه، بیشتر برای کاربرانی طراحی شده است که دوست دارند کامپیوترهای خانگی آنها، دارای حداقل سیستم عامل باشد و از آن برای کارهای روزمره خودشان استفاده کنند.

Windows 11 Home دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. رمزگذاری دستگاه (Device encryption): اگر این ویژگی را فعال کنید، جلوی دسترسی افراد غیرمجاز به دستگاه و اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر شخصی خود را خواهید گرفت.
  2. پیدا کردن دستگاه (Find my device): اگر این ویژگی را فعال کنید، به مایکروسافت اجازه می‌دهید تا دستگاه شما را ردیابی کند. همچنین Find my device می‌تواند قلم دیجیتال شما را ردیابی کند.
  3. محافظت از فایروال، شبکه و مرورگر (Firewall, network and Browser protection): ویندوز 11 هوم دارای آنتی ویروس داخلی، حفاظت از فایروال (دیوار آتش) و شبکه و امنیت کلی دستگاه است.
    مایکروسافت، مجموعه این ویژگی‌های امنیتی را «Windows Security» می‌نامد. «ویندوز سکیوریتی» شامل امنیت «App & Browser» نیز هست که به محافظت از رایانه ویندوز 11 شما در برابر برنامه‌های بالقوه خطرناک، فایل‌های مخرب، وب‌سایت‌ها و دانلود فایل‌ها کمک می‌کند.
  4. کنترل و حفاظت والدین (Parental controls and protection): اگر والدین هستید و می‌خواهید کارهایی که فرزندانتان به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند را کنترل کنید، نسخه هوم ویندوز 11 به شما قابلیت مدیریت زمان صفحه‌نمایش و محدودکردن دسترسی به محتوای بزرگسالان را می‌دهد.
    علاوه بر این، شما می‌توانید خریدهای اینترنتی را هنگام وصل بودن اکانت‌های مایکروسافت خانواده خود، با استفاده از این قابلیت، کنترل کنید.
  5. بوت امن (Secure boot) و ویندوز هلو (Windows Hello):  علاوه بر ویژگی‌های امنیتی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، Windows Home ویژگی‌های امنیتی دیگری نیز ارائه می‌دهد.
    شما با خرید لایسنس ویندوز 11 هوم،  قابلیت‌های Secure Boot و Windows Hello را دریافت می‌کنید. سکیور بوت از بارگیری نرم‌افزارهای خطرناک در هنگام بوت شدن، جلوگیری می‌کند و ویندوز هلو به شما این امکان را می‌دهد تا از بین گزینه‌های تشخیص چهره، اثر انگشت و پین برای ورود به کامپیوتر خود، استفاده کنید.

 

ویندوز 11 پرو (Windows 11 Pro)

ویندوز 11 پرو را می‌توان به‌عنوان محبوب‌ترین نسخه ویندوز، اعلام کرد. این نسخه، دارای تمام ویژگی‌های نسخه Home است. همچنین دارای ویژگی‌ها و عملکردهای اضافی بیشتر مانند Windows Update for Business، رمزگذاری بیت لاکر، مجازی‌سازی Hyper-V و ریموت دسکتاپ است. این قابلیت‌های بیشتر برای افراد حرفه‌ای و شرکت‌ها، طراحی شده‌اند.

این نسخه به شما و مدیر دامنه سیستم (در صورت اتصال) این امکان را می‌دهد تا بر روی نحوه عملکرد دستگاهتان کنترل بیشتری داشته باشید که این کار، باعث می‌شود امنیت و یکپارچگی داده‌ها، افزایش پیدا کند.

Windows 11 Pro علاوه بر تمامی ویژگی‌های نسخه Home، دارای ویژگی‌های زیر نیز می‌باشد:

  1. رمزگذاری دستگاه بیت لاکر (BitLocker device encryption): اگر دستگاه خود را گم کنید یا کسی آن را بدزدد، با استفاده از این قابلیت، می‌توانید از دستگاه خود، محافظت کنید.
    اگر قابلیت رمزگذاری دستگاه بیت لاکر را در صورت مفقود یا دزدیده‌شدن رایانه شخصی خود، فعال کنید، این ویژگی امنیتی کامپیوتر شما را قفل می‌کند تا هیچ‌کس نتواند به کامپیوتر و داده‌ها، دسترسی داشته باشد.
    در واقع، رمزگذاری بیت لاکر یک اقدام امنیتی پیچیده است که کل هارد درایو شما را رمزگذاری می‌کند و دسترسی به اطلاعات داخل آن را برای هر کسی که کلید رمزگذاری را ندارد، دشوار می‌کند.
  2. حفاظت از اطلاعات ویندوز (Windows Information Protection): این قابلیت هم یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای است که Windows 11 Pro به شما ارائه می‌دهد.
    ویژگی WIP از برنامه‌ها در لپ‌تاپ‌های شخصی و شرکتی که اعضای تیم برای کار می‌آورند، محافظت می‌کند.
  3. دسترسی اختصاص‌داده‌شده (Assigned Access): اگر چند کاربر از یک کامپیوتر استفاده می‌کنند، می‌توانید از این ویژگی برای اجرای برنامه‌های مختلف بسته به کاربری که در حال کار با آن لپ‌تاپ است، استفاده کنید. این کار، کمک می‌کند تا اطلاعات شخصی هویتی هر فرد، جدا از هم و ایمن، باقی بماند.
  4. Dynamic Provisioning: شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ تمایل دارند که کامپیوترها را به‌سرعت برای کارمندان جدید خود، آماده کنند. ویندوز 11 پرو به شما این امکان را می‌دهد تا ویندوز سفارشی شده با برنامه‌های تجاری را بدون هیچ مشکلی و در سریع‌ترین زمان ممکن در کامپیوترهای جدید، به کار بگیرید.
  5. رومینگ دولتی سازمانی با آزور (Enterprise State Roaming with Azure):
    اگر کسب‌وکار شما دارای لایسنس Azure AD Premium یا Enterprise Mobility + Security (EMS) است، می‌توانید از مزایای Enterprise State Roaming با Azure استفاده کنید. این ویژگی، علاوه بر ارائه تجربه‌ای یکپارچه، زمان موردنیاز سازمان‌ها برای پیکربندی دستگاه جدید را کاهش می‌دهد.
  6. پشتیبانی از اکتیو دایرکتوری (Active Directory) و خط‌مشی گروه (Group Policy): نسخه پرو برخلاف نسخه هوم این امکان را به شما می‌دهد تا رایانه‌های شخصی ویندوز 11 متصل به دامنه را با استفاده از Group Policy مدیریت کنید.
    نسخه Pro علاوه بر کنترل رایانه‌های شخصی با Group Policy، قابلیتی با نام Local Security Policy نیز دارد. این ویژگی شبیه به Group Policy است، اما به‌جای اینکه ادمین شبکه، سیاست‌ها را اعمال کند، می‌توانید آنها را به‌صورت محلی پیکربندی کنید.
  7. تنظیم حالت کیوسک (Kiosk mode setup): این ویژگی یکی دیگر از ویژگی‌های خوب برای بهبود کسب‌وکار است. شما می‌توانید یک دستگاه دارای سیستم‌عامل Windows 11 Pro را به‌صورت محلی روی دستگاه، پیکربندی کنید. همچنین، می‌توانید دستگاه را از راه دور با استفاده از قابلیت مدیریت دستگاه تلفن همراه (Mobile Device Management)، پیکربندی کنید.
  8. مایکروسافت استور برای بیزینس (Microsoft Store for Business): اگر لایسنس ویندوز 11 پرو دارید، به یک مایکروسافت استور تخصصی دسترسی دارید که در آنجا می‌توانید برنامه‌ها را در مقیاس بزرگ‌تری پیدا، مدیریت و طبقه‌بندی کنید.
  9. پشتیبانی از آزور اکتیو دایرکتوری (Support for Azure Active Directory): همان‌طور که نمی‌توانید یک کامپیوتر خانگی دارای سیستم عامل  Windows 11 را به دامنه اکتیو دایرکتوری متصل کنید، نمی‌توانید آنها را به دامنه‌های Azure AD نیز ملحق کنید. بااین‌حال، می‌توانید از ویژگی‌های Azure AD با خرید لایسنس ویندوز 11 پرو، بهره ببرید.
  10. به روز رسانی ویندوز برای کسب و کار (Windows Update for Business): وقتی چند کامپیوتر دارید، باید بتوانید آنها را در نسبت‌های بزرگ آپدیت کنید. مدیر سیستم می‌تواند در نسخه‌های ویندوز 11 پرو، اینترپرایز، پرو ورک‌استیشن و اجوکیشن، نحوه نصب بروزرسانی‌های ویندوز روی رایانه‌هایی که مدیریت می‌کند را کنترل کنند.
  11. مجازی‌سازی هایپر-وی (Hyper-V virtualization): این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که رایانه‌های مجازی بسازند و آنها را مدیریت کنند؛ این امر می‌تواند برای آزمایش برنامه‌های جدید یا اجرای سیستم‌عامل‌های مختلف، مفید باشد.
  12. ریموت دسکتاپ: ویژگی Remote Desktop نیز در نسخه پرو گنجانده شده است که به کاربران اجازه می‌دهد از هر جایی از طریق اتصال به اینترنت به کامپیوترهای شخصی خود از راه دور، دسترسی داشته باشند. این ویژگی، برای کسب‌وکارهایی با کارمندان دورکار یا برای دسترسی به کامپیوتر از راه دور، مهم است.

خرید ویندوز 11 پرو برای شرکت‌های کوچک و متوسط که نیاز به افزایش امنیت، دسترسی از راه دور و مجازی سازی دارند، بسیار توصیه میشود.

ویندوز 11 پرو ورک استیشن (Windows 11 Pro for Workstations)

Windows 11 Professional for Workstation، تمامی ویژگی‌های نسخه معمولی Pro را دارد. تنها تفاوت بین این دو نسخه این است که نسخه پرو ورک استیشن برای عملکرد بهتر، بهینه شده است و دارای یک سیستم فایل ارتجاعی (ReFS) است. ReFS عملکردی است برای محافظت از داده‌های شما؛ به این صورت که یک کپی خراب را با یک کپی دست‌نخورده و سالم، مشابه‌سازی می‌کند. این نسخه از ویندوز برای سخت‌افزارهای سطح بالا و انجام وظایف محاسباتی فشرده، مناسب است.

ویندوز 11 پرو ورک‌استیشن، علاوه بر ویژگی‌های نسخه‌های Home و Pro ذکر شده در بالا، دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. حفاظت از داده‌ها و عملکرد در سطح سرور (Server-grade data protection and performance): نسخه Pro for Workstation از قابلیت‌های اضافی محافظت از داده‌ها، پشتیبانی می‌کند که این ویژگی در نسخه Pro وجود ندارد.
    به‌عنوان‌مثال، با Pro for Workstation، تعمیر خودکار خرابی داده‌ها را دریافت می‌کنید. این نسخه، قادر به پشتیبانی از تعمیر خودکار خرابی داده‌ها است؛ زیرا دارای قابلیت Resilient File System (ReFS) است.
    ویژگی ReFS، این قابلیت را دارد که تشخیص دهد چه زمانی داده‌ها در یکی از درایوهای mirrored، خراب می‌شوند. سپس از یک کپی سالم از داده‌های شما در درایوهای دیگر برای اصلاح داده‌های خراب، استفاده می‌کند و از اطلاعات شما در برابر ازدست‌رفتن محافظت می‌کند.
  2. پشتیبانی از 4 CPU و 6 ترابایت حافظه: این نسخه از Windows 11 به شما اجازه می‌دهد تا CPU و RAM بیشتری اضافه کنید. پردازنده‌ها و حافظه بیشتر، به معنای عملکرد سریع‌تر و مدیریت بارهای کاری سخت‌تر می‌باشد.
  3. پشتیبانی از دسترسی مستقیم به حافظه از راه دور (Supports Remote Direct Memory Access): Pro for Workstation به دلیل بهبود عملکرد حافظه، نیازهای بارهای کاری پیشرفته را برآورده می‌کند.

این نسخه از ویندوز 11 از قابلیتی به نام Remote Direct Memory Access (RDMA) پشتیبانی می‌کند. RDMA، یک نسخه بهبودیافته از فناوری دسترسی مستقیم به حافظه (DMA) است.

قابلیت DMA، امکان دسترسی مستقیم به حافظه کامپیوتر بدون عبور از CPU را فراهم می‌کند. حال قابلیت RDMA، یک گام فراتر می‌رود – اجازه دسترسی به داده‌های حافظه از یک میزبان به میزبان دیگر را می‌دهد.

به طور خلاصه، پشتیبانی Pro for Workstation از ویژگی Remote Direct Memory Access، منجر به بهبود عملکرد می‌شود.

ویندوز 11 پرو اجوکیشن (Windows 11 Pro Education)

دو نسخه Windows 11 Education و Windows 11 SE for Education، تمام ویژگی‌های Home و Pro را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، مایکروسافت ویژگی‌های دیگری را نیز در اختیار معلمان، قرار می‌دهد.

  1. همراه با Microsoft 365 Education می‌آید: مایکروسافت 365 اجوکیشن، یک سرویس اشتراکی است که ابزارهای مورد نیاز دانش‌آموزان برای همکاری و مطالعه از راه دور را در اختیار مدارس، قرار می‌دهد.
  2. دستگاه‌هایی که دارای ویندوز 11 اجوکیشن هستند با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه، عرضه می‌شوند:
  3. بخشی از قابلیت‌هایی که مایکروسافت در نسخه‌های اجوکیشن ارائه می‌دهد، مقرون‌به‌صرفه بودن است. همچنین، می‌توانید لایسنس Windows Pro Education را خریداری کنید.
  4. Windows 11 SE Education یک سیستم‌عامل ابری است: تفاوت اصلی بین Windows 11 Pro Education و Windows 11 SE for Education این است که SE for Education به مدیران فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را روی دستگاه‌های ویندوز نصب کنند.
    بااین‌حال، در دستگاه‌های Windows 11 Pro Education، دانش‌آموزان و سایر کاربران نهایی می‌توانند برنامه‌ها را روی دستگاه‌های Windows 11 خود، نصب کنند. مایکروسافت نسخه قفل شده Windows 11 SE for education را ارائه می‌دهد؛ زیرا هدف آن، K-8 را است. بنابراین امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
  5. راه‌اندازی برنامه تمام صفحه، فضای ذخیره سازی Cloud-first به‌علاوه 1 ترابایت و بهبود عمر باتری: اینها برخی از ویژگی‌های اضافی Windows 11 SE for Education هستند.

ویندوز 11 اجوکیشن (Windows 11 Education)

ویندوز 11 اجوکیشن، ویژگی‌های بهره‌وری و فراگیری جدید و همچنین قابلیت‎‌هایی را ارائه می‌کند که برای مقابله با چالش‌های دنیای ترکیبی طراحی شده‌اند؛ با ظاهر و احساس کاملاً تازه‌ای که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بیشتر و با استرس کمتر، یاد بگیرند.

Windows 11 Education و Windows 11 SE سیستم‌عامل‌هایی شبیه به هم هستند؛ اما از نظر نحوه عملکرد متفاوت هستند. اولی می‌تواند هدف خود را هم در محیط آنلاین و هم در محیط آفلاین، انجام دهد، درحالی‌که دومین مورد، رویکرد Cloud-First را اتخاذ می‌کند و به‌شدت به اتصال به اینترنت متکی است. با این تفاسیر خرید ویندوز 11 اجوکیشن برای دانش آموزان منطقی بنظر میرسد.

ویندوز 11 اینترپرایز (Windows 11 Enterprise)

نسخه Enterprise در درجه اول برای سازمان‌ها یا شرکت‌ها طراحی شده است. این نسخه فقط از طریق لایسنس والیوم (VL) در دسترس است و بیشتر از نسخه پرو، ارائه می‌شود.

این نسخه، تمام ویژگی‌های موجود در نسخه پرو به همراه برخی از ویژگی‌های اضافی که فقط مخصوص سازمان‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، طراحی شده است را دارد. این عملکردها و ویژگی‌های بیشتر مانند دسترسی مستقیم (Direct Access)، Windows To Go creator ، BranchCache، Start Screen Control و غیره می‌باشد.

ویندوز 11 اینترپرایز نیز در کانال خدمات بلندمدت (LTSC) موجود است؛ به این معنی که نسخه اینترپرایز نسبت به نسخه‌های معمولی برای مدت طولانی‌تری به‌روز نگه داشته می‌شوند و هر ۲ تا ۳ سال، یک نسخه جدید از آنها عرضه می‌شود.

با خرید ویندوز 11 اینترپرایز، علاوه بر ویژگی‌های نسخه هوم و پرو، ویژگی‌های زیر را نیز دریافت خواهید کرد:

نکته: برخی از ویژگی‌های موردبحث در این بخش برای ویندوز 11 پرو نیز موجود است. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید لایسنس Windows 11 Pro را به‌عنوان بخشی از اشتراک‌های «Windows Enterprise E3» یا «Windows Enterprise E3 in Microsoft 365 F3»، دریافت کنید. Windows 11 Enterprise لزوماً ویژگی سیستم‌عامل نیست؛ بلکه، ابزارها و منابع موردنیاز شرکت‌ها برای مدیریت ویندوز 11 را در مقیاس بزرگ، ارائه می‌دهد.

  1. مایکروسافت Windows 11 Enterprise را با درنظرگرفتن «hybrid work» ساخته است: این نسخه در برنامه‌های Windows 11 Enterprise (بخشی از Microsoft 365 Enterprise) موجود است. ازآنجایی‌که مایکروسافت Windows 11 Enterprise را با درنظرگرفتن «کار ترکیبی» طراحی کرده، تمام ویژگی‌هایی که افراد برای کار از دفتر، از راه دور و در حال حرکت به آن‌ها نیاز دارند را در بر می‌گیرد.
  2. گزینه‌های متعدد برای استقرار سیستم‌عامل (Multiple options for Operating System deployment): اشتراک «Windows Enterprise E5» (فقط برای Windows 11 Enterprise E3 موجود است)، راه‌های مختلفی را برای استقرار ویندوز 11 در دستگاه‌ها به شرکت‌ها، ارائه می‌دهد.
  3. Microsoft Defender for Endpoint فقط برای نسخه Enterprise در دسترس است: Microsoft Defender for Endpoint یک راه‌حل کامل امنیتی اندپوینت است.
  4. مدیریت چاپ بدون سرور با چاپ جهانی (Serverless print management with Universal Print):
  5. برنامه‌های Windows 11 Enterprise، این امکان را به شما می‌دهند تا پرینترهای خود را از طریق فضای ابری، مدیریت کنید و در نتیجه نیاز به سرورهای چاپ در محل را از بین ببرید؛ این یعنی شما می‌توانید از هر کجای دنیا به‌صورت امن، چاپ کنید.
  6. مدیریت دستگاه و برنامه (Device and app management):
  7. با استفاده از برنامه‌های Windows 11 Enterprise، شما می‌توانید دستگاه‌ها و برنامه‌های خود را از طریق فضای ابری، مدیریت کنید. این برنامه، قابلیت نصب دستگاه‌های ویندوز 11 با پیکربندی ابری را به شما ارائه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که به‌کارگیری دستگاه‌های جدید، آسان‌تر و سریع‌تر باشد.
  8. Windows Sandbox: یک منطقه امن است که کاربران می‌توانند برنامه‌ها یا فایل‌های بالقوه خطرناک را بدون آسیب رساندن به بقیه سیستم، در آنجا اجرا کنند.
  9. AppLocker: اپ لاکر یک ویژگی امنیتی پیچیده است که به مدیران اجازه می‌دهد تا مدیریت کنند که چه برنامه‌هایی ممکن است روی سیستم اجرا شوند. همچنین جلوگیری از نصب بدافزارهای خطرناک را ساده‌تر می‌کند.
  10. DirectAcces: قابلیتی است که به کارمندان دورکار این امکان را می‌دهد تا بدون استفاده از تغییر IP، با خیال راحت به شبکه سازمانی خود، دسترسی داشته باشند.

Windows 11 Enterprise برای شرکت‌های بزرگی طراحی شده است که خواهان امنیت قوی، دسترسی از راه دور و مجازی‌سازی هستند.

ویندوز 11 اس ای (Windows 11 SE)

همانند نسخه اجوکیشن، نسخه SE نیز برای بخش آموزش طراحی شده است. بااین‌حال، برخی از ویژگی‌های آن تا حدودی متفاوت است. Windows 11 SE، اولین نسخه ابری ویندوز 11 است و برای پاسخگویی به نیازهای ویژه آموزش K-8 طراحی شده است. Windows 11 SE for Education با یک سیستم عامل ابری، بهینه شده است تا تجربیات آموزشی عالی در دستگاه‌های ارزان‌قیمت ارائه دهد و حواس‌پرتی‌ها را از بین ببرد تا دانش‌آموزان متمرکز بمانند.

ازآنجایی‌که نسخه SE در دستگاه‌های سرفیس مایکروسافت برای بخش آموزش نصب می‌شود، برای به حداکثر رساندن بهره‌وری و کاهش حواس‌پرتی طراحی شده است؛ بنابراین، برنامه‌ها و بازی‌های سرگرمی زیادی ندارد.

مقایسه نسخه‌های مختلف ویندوز 11 در یک نگاه

ما تفاوت‌های اصلی بین این نسخه‌ها را بررسی کردیم، اما در اینجا خلاصه‌ای از ویژگی‌های آن‌ها آورده شده است:

توجه: همه ویژگی‌های Windows 11 SE به‌صورت عمومی در دسترس نیستند؛ بنابراین ممکن است اطلاعات نسخه SE، خیلی دقیق نباشد. با تایپ winver در کادر Run Command می‌توانید نسخه OS خود را بررسی کنید.

مزایا و معایب نسخه‌های ویندوز 11

تا اینجای مقاله، ما درباره نسخه‌های مختلف ویندوز 11 و ویژگی‌های آنها، صحبت کردیم. در این بخش، می‌خواهیم درباره نکات مثبت (مزایا و نقاط قوت) و نکات منفی (معایب و محدودیت‌ها) آنها، صحبت کنیم.

مزایای نسخه‌های ویندوز 11

در اینجا، برخی از نکات مثبت Windows 11، آورده شده است.

  • بهبود طراحی نسبت به ویندوز 10 که منجر به بهبود بهره‌وری می‌شود.
  • مایکروسافت دستگاه‌های Windows 11 Education را با تخفیف عرضه می‌کند. یکی از مزایای نسخه Windows 11 Education، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است.
    مایکروسافت، کامپیوترهای سرفیس مقرون به صرفه را به طور ویژه برای Windows 11 SE for education می‌سازد.
  • برای کامپیوترهای دارای Windows 10 سازگار با Windows 11، ارتقا و آپگرید، آسان است.
    ارتقاها، یکپارچه هستند و کاربران، اطلاعات و برنامه‌های خود را از دست نمی‌دهند. برای اینکه ببینید، رایانه شخص شما واجد شرایط این آپگرید هست یا نه، مسیر زیر را طی کنید.
    Settings -> Windows Update & Security
  • تمام نسخه‌های ویندوز 11، همراه با یک تجربه کاربری بهبودیافته هستند. کمپانی مایکروسافت دوست دارد بر روی بهبود مایکروسافت استور تأکید کند (جایی که می‌توانید اپلیکیشن‌ها را برای ویندوز خود، دانلود کنید). همچنین شما مایکروسافت تیمز و تجربه بازی پیشرفته را دریافت خواهید کرد.

معایب نسخه‌های ویندوز 11

در اینجا، برخی از نکات منفی Windows 11، آورده شده است.

  • ویندوز 11 هوم، فاقد برخی ویژگی‌های مهم است. Windows 11 Home، فاقد ویژگی‌هایی مانند بیت لاکر، Local Security Policy و قابلیت اتصال به Active Directory است. علاوه بر این محدودیت‌ها، شما نمی‌توانید کامپیوتر دارای ویندوز 10 هوم خود را به Azure Active Directory متصل کنید.
  • حداقل سخت‌افزار موردنیاز برای نصب ویندوز 11، بسیار زیاد است. مایکروسافت میزان سخت افزار مورد نیاز برای نصب Windows 11 را بیش از نیاز سخت افزاری هر ویندوز قبلی، افزایش داده است؛ بنابراین، اکثر رایانه‌های شخصی موجود، ممکن است نتوانند این سیستم عامل جدید را نصب کنند.
  • برای بهره‌مندی از مزایای Windows 11 Pro for Workstation به سخت‌افزار بسیار پیشرفته نیاز دارید. همان‌طور که در بالا اشاره شد، حداقل الزامات سخت‌افزاری برای نصب Windows 11 نسبتاً بالا است.
    به نظر من، این یک محدودیت جدی برای افرادی است که توان خرید کامپیوترهای گران‌قیمت را ندارند.
  • نسخه Windows 11 SE for Education، سخت‌افزارهای ارزان‌قیمت را به خطر می‌اندازد تا هزینه کمتری داشته باشد.
  • شما نمی‌توانید ویندوز 7 و ویندوز 8.1 را مستقیماً به ویندوز 11، ارتقا دهید. این یکی دیگر از مشکلات بزرگ برای کاربرانی است که هنوز ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 دارند.
    این کاربران برای دریافت Windows 11 باید یک ارتقا دومرحله‌ای را انجام دهند. ابتدا باید از ویندوز 7 یا 8.1 به ویندوز 10 ارتقا پیدا کنند. سپس، از ویندوز 10 به ویندوز 11 ارتقا دهند. این کار، با این فرض است که سخت‌افزار رایانه شخصی شما با نیازهای سخت‌افزاری ویندوز 11، سازگار است.

پس از بررسی هریک از نسخه های ویندوز 11 به همراه مزایا و معایب آنها، می‌توانید بهترین تصمیم را برای خرید ویندوز 11 اورجینال و نسخه های مختلف آن اتخاذ کنید.

هر کدام از نسخه‌های ویندوز 11 برای چه کسانی مناسب است؟

مایکروسافت نسخه‌های مختلفی از آخرین ویندوز خود عرضه می‌کند تا گزینه‌های مختلفی برای انتخاب کاربران خود، ارائه دهد.

نسخه اولیه Windows 11 Home است. طبق گفته مایکروسافت، هدف از طراحی Windows 11 Home «کاربران خانگی»، «دانش‌آموزان» و «گیمرها» است. مهم‌ترین چیزی که در مورد نسخه Home باید به آن توجه کرد این است که برای کسب‌وکار طراحی نشده است.

بنابراین، همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، ویژگی‌های لازم برای فعالیت در یک محیط تجاری را ندارد. در مقابل آن، اگر برای کسب  و کار خود به یک ویندوز 11 سطح پایه نیاز دارید، به سراغ Windows 11 Pro بروید. علاوه‌برآن، مایکروسافت اضافه می‌کند که «ویندوز 11 پرو، ویژگی‌های تجاری و مدیریتی لازم برای انجام کار مؤثرتر، یکپارچه و ایمن‌تر  در هر جایی را دارد.»

مایکروسافت نسخه Windows 11 Pro for Workstation را برای افرادی با حجم کاری بالا و حرفه‌ای و نیازهای داده‌ای، طراحی کرد. کاربران هدف Windows 11 Pro for Workstations به طور تخصصی، متخصصان CAD، طراحان گرافیک، تیم‌های تولید رسانه و انیماتورها هستند. این مطلب، لزوماً به این معنی نیست که شما نمی‌توانید از ویندوز 11 پرو برای این اهداف استفاده کنید. اما، نسخه Pro for Workstations عملکرد پیشرفته‌تری برای کارهای سخت‌تر، ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، تفاوت آشکاری بین نسخه‌های Pro و Enterprise ویندوز 11 وجود دارد. مایکروسافت ادعا می‌کند که Windows 11 Enterprise «ایمن‌ترین ویندوز» است و من نیز مخالف این ادعا نیستم.

همان‌طور که نسخه‌های Pro برخی از ویژگی‌های پیشرفته را به شما ارائه می‌دهند، نسخه Enterprise نیز، آن ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد؛ اما بیشتر بر روی امنیت، استقرار و مدیریت سازمانی تمرکز دارد؛ بنابراین، اگر کسب‌وکار بزرگی دارید، بهتر است از ویندوز 11 اینترپرایز استفاده کنید.

در نهایت، بیایید درباره سه نسخه اجوکیشن ویندوز  11 صحبت کنیم. مایکروسافت Windows 11 SE for Education، Windows 11 Pro Education و Windows 11 Education را عرضه می‌کند. هدف مایکروسافت از طراحی این سه نسخه، مدارس و دانشگاه‎ها هستند.

چگونه نسخه مناسب ویندوز 11 را انتخاب کنیم؟

بهترین نسخه ویندوز 11 برای شما، با توجه به نیازها و خواسته‌های خاص شما تعیین می‌شود. اگر در درجه اول، از کامپیوتر خود برای کارهای شخصی، مانند گشت‌وگذار آنلاین، سرگرمی و وظایف اولیه بهره‌وری استفاده می‌کنید، ویندوز 11 هوم، گزینه مناسبی برای شما است. اگر به ویژگی‌های امنیتی قوی مانند رمزگذاری BitLocker و مجازی سازی Hyper-V نیاز دارید، ویندوز 11 پرو، بهترین گزینه است. اگر برای یک شرکت بزرگ کار می‌کنید و به ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند Windows Sandbox و AppLocker نیاز دارید، بهتر است ویندوز 11 اینترپرایز را بخرید.

آیا می‌توانم کامپیوتر خود را از سیستم‌عامل‌های قبلی ویندوز به ویندوز 11، ارتقا دهم؟

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم تمام نسخه‌های ویندوز 11، این است که گاهی اوقات می‌توانید از سیستم‌عامل‌های سازگار قبلی ویندوز به‌صورت رایگان به این نسخه، ارتقا پیدا کنید.

اگر در حال حاضر بر روی کامپیوتر شما ویندوز 10 نصب شده است، می‌توانید آن را به نسخه سازگار ویندوز 11 آپگرید کنید. برای مثال، اگر نسخه فعلی ویندوز 10 شما Home است، می‌توانید آن را به ویندوز 11 ارتقا دهید.

متأسفانه، مایکروسافت اجازه ارتقا مستقیم ویندوز 7 و ویندوز 8.1 به ویندوز 11 را نمی‌دهد. اگر ویندوز 7 یا 8.1 بر روی کامپیوتر شما نصب است، ابتدا باید آن را به ویندوز 10، ارتقا دهید. سپس، ویندوز 10 را به ویندوز 11 ارتقا دهید. Windows 11 نیازمند سخت‌افزار بسیار بالایی است؛ بنابراین ممکن است که رایانه فعلی شما با این سیستم عامل، سازگار نباشد.

سؤالات متداول

  1. تفاوت بین Windows 11 SE Education و Windows 11 Pro Education چیست؟
    تفاوت اصلی بین SE Education و Pro Education در کنترل و امنیت است. فقط مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند برنامه‌ها را روی رایانه‌های Windows 11 SE نصب کنند.
    در مقابل در نسخه Pro Education، دانش‌آموزان و سایر کاربران نیز می‌توانند برنامه‌ها را روی دستگاه‌های خود، نصب کنند.
    مایکروسافت Windows 11 SE Education را به‌عنوان اولین نسخه ابری ویندوز 11، طراحی کرد. علاوه بر این، مخاطبان هدف مایکروسافت برای آموزش SE K-8 است.
  2. آیا Windows 11 Home با BitLocker عرضه می‌شود؟
    متأسفانه ویندوز 11 هوم با بیت لاکر همراه نیست. اگر به BitLocker نیاز دارید، باید لایسنس ویندوز 11 پرو را خریداری کنید.
  3. تفاوت بین Windows 11 Pro و Windows 11 Pro for Workstation چیست؟
    Windows 11 Pro for Workstations نسخه ارتقا یافته ویندوز 11 پرو به همراه ویژگی‌های خاصی است که برای کاربران حرفه‌ای و پیشرفته، اضافه شده است. نسخه Pro for Workstations دارای برخی تغییرات خاصی است که آن را برای دانشمندان داده، متخصصان CAD، انیماتورها، طراحان گرافیک، محققان و تیم‌های تولید رسانه مناسب‌تر می‌کند.
  4. تفاوت بین نسخه‌های ویندوز 11 چیست؟
    تفاوت بین نسخه‌های Windows 11 در ویژگی‌هایی است که با خرید هر نسخه، دریافت می‌کنید. نسخه اولیه و پایه ویندوز 11، هوم است.
    نسخه Home برای کسانی که فقط به یک کامپیوتر Windows 11 نیاز دارند اما نمی‌خواهند ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند BitLocker، Local Security Policy یا نیاز اتصال کامپیوتر به دامنه Active Directory را داشته باشند، عالی است.
    اگر می‌خواهید تمام ویژگی‌هایی که ویندوز ۱۱ هوم با ویژگی‌های اضافی ارائه می‌‍دهد را داشته باشید، باید به سراغ نسخه Pro بروید.
    نسخه Pro for Workstations بهبودهای بیشتری مانند تعمیر خودکار داده‌ها و پشتیبانی از حداکثر سی‌پی‌یو 4 و 6 ترابایت حافظه را ارائه می‌دهد.
    در آخر نسخه‌های Enterprise و Education هستند. این دو نسخه، بیشتر روی ویژگی‌های مدیریتی که دریافت می‌کنید، تمرکز می‌کنند.