آگهی کسب و کارها

پنجمین دوره رویداد فیس کاپ در گردهمایی فعالان هوش مصنوعی کشور آغاز شد!

دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی در روز چهارشنبه 21 شهریور 1403 از ساعت 12:30 در سالن صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری (واقع در خیابان ملاصدرا، کوچه زاینده روز شرقی) برگزار شد و مرکزنوآوری نکسترا در این رویداد میزبان بیش از 900 نفر از علاقه‌مندان و فعالان اکوسیستم هوش مصنوعی کشور بود. اولین دوره […]

دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی در روز چهارشنبه 21 شهریور 1403 از ساعت 12:30 در سالن صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری (واقع در خیابان ملاصدرا، کوچه زاینده روز شرقی) برگزار شد و مرکزنوآوری نکسترا در این رویداد میزبان بیش از 900 نفر از علاقه‌مندان و فعالان اکوسیستم هوش مصنوعی کشور بود.

رونمایی از پنجمین دوره رویداد فیس‌کاپ

اولین دوره این رویداد نیز در مهر 1402 تحت عنوان بزرگداشت روز فناوری هوش مصنوعی و رونمایی از چهارمین دوره رویداد فیس‌کاپ برگزار شد که میزبان قشرهای مختلف این اکوسیستم و شرکت‌های دانش بنیان و فعال حوزه هوش مصنوعی بود.

این رویداد که در ابتدا به منظور تکریم دستاوردهای این فناوری شکل گرفته، اکنون به یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های سالانه فعالان و متخصصان حوزه هوش مصنوعی تبدیل شده است و نقش مهمی در توسعه و تعمیق این فناوری در سطح کشور ایفا می‌کند. این رویداد دارای بخش‌های مختلفی بود که هر کدام محتواهای منحصر به فردی را به مخاطبان ارائه دادند‌ و در ادامه به بررسی هر از این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

سخنرانی‌های و ارائه‌های تخصصی و پنل‌های تخصصی تلکام و نوآوری

ابوالحسن فیروزآبادی: در ایران هنوز هوش مصنوعی را آغاز نکرده‌ایم!

در اولین گام دکتر ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان سخنران کلیدی رویداد نکات تاثیرگذاری را بیان کردند. ایشان فرمودند با توجه به اهمیت هوش مصنوعی و تنوع و شاخه‌های برآمده از آن به نظر می رسد که بعد از عصر ارتباطات و اطلاعات وارد عصر جدیدی می‌شویم که خلق بازار بزرگی را برای بشر رقم خواهد زد.

 

در ادامه، مدیرعامل گروه توسعه فناوری زعیم به وضعیت هوش مصنوعی در ایران پرداخت و گفت: «در ایران، هرچند که تحولات و فعالیت‌هایی در زمینه هوش مصنوعی در حال انجام است، هنوز به سطح مطلوبی از پیشرفت نرسیده‌ایم. سند توسعه هوش مصنوعی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده، نیازمند اصلاح و تکمیل است تا بتواند به تحقق اهداف مورد نظر کمک کند.»

او با اشاره به اهمیت تدوین برنامه‌های ملی در این حوزه، تصریح کرد: «برای موفقیت در عرصه هوش مصنوعی، نیازمند پروژه‌های بزرگ ملی هستیم. باید تلاش کنیم تا همگرایی و همکاری میان نهادهای مختلف را تقویت کرده و از فرصت‌های موجود به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم.»

فیروزآبادی در پایان سخنرانی خود، از همه فعالان حوزه هوش مصنوعی خواست تا با همت و همکاری، به پیشرفت و توسعه این فناوری کمک کنند و بر ضرورت حمایت از استارتاپ‌ها و نوآوری‌های داخلی تأکید کرد.

او افزود: «تحولات هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر است و برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها، باید با سرعت و دقت عمل کنیم. امیدوارم که با همدلی و هم‌گرایی، بتوانیم در این عرصه به موفقیت‌های بزرگ دست یابیم.»

دکتر فیروزابادی در رویداد مرکز نوآوری نکسترا

سپس در دومین گام دکتر حسین بیانی مدیر عامل نکسترا به بررسی عملکرد مرکز نوآوری و رویداد فیس‌کاپ در حوزه هوش مصنوعی پرداخت. ایشان افزودند در مسابقه فیس‌کاپ گروه‌ها به ارائه کدنویسی هوش مصنوعی و حل مسائل در حوزه سامانه‌های تشخیص چهره می‌پردازند و هدف اصلی برگزاری این مسابقه، اتصال جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی به صنعت و کسب‌وکار است.

و در ادامه دکتر قاسمی با پرداختن به یک ارائه تخصصی در طول 15 دقیقه به بررسی الزامات بین المللی فعالیت در زمینه هوش مصنوعی پرداختند که تجربیات ارزشمندی نیز در آن داشتند تا بتوان با دیدگاهی مناسب به استقبال این فناوری کاربردی رفت و زمینه‌سازی فراگیر شدن آن را ایجاد کرد.

مدیران ایرانسل، رایتل و همراه اول در پنل تخصصی هوش مصنوعی در تلکام

دکتر الیاسی عضو کمیته راهبردی نکسترا، به عنوان دبیر پنل با اشاره به اهمیت نقش هوش مصنوعی در صنایع ارتباطی و مخابراتی، این پنل را فرصتی برای بررسی چالش‌ها و دستاوردهای این حوزه معرفی کرد. او در سخنان ابتدایی خود گفت: «هوش مصنوعی امروز به یکی از مهم‌ترین ارکان تحول در صنعت تلکام تبدیل شده و با توجه به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمات به مشتریان، مدیریت شبکه‌ها و بهینه‌سازی سرویس‌ها حیاتی است.»

 

اولین سخنران این پنل، مهدی معظمی پیرو، مدیر شبکه و سرویس‌های همراه اول بود. او با تشریح اهمیت زیرساخت‌های پردازشی و داده‌محوری در توسعه هوش مصنوعی، به برخی از پروژه‌های مهم همراه اول اشاره کرد. معظمی پیرو گفت: «ما در همراه اول سال‌هاست که در زمینه زیرساخت‌های پردازشی و استفاده از داده‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی شبکه، مدیریت منابع و ارائه خدمات مبتنی بر مشتری از اولویت‌های ماست.»

صالح بنی اسد، مدیر ارشد بازاریابی رایتل، دومین سخنران پنل بود. او با تأکید بر تأثیرات هوش مصنوعی در تحول بازاریابی اپراتورها، به راهکارهایی که رایتل در این زمینه به کار گرفته است، اشاره کرد. بنی اسد گفت: «هوش مصنوعی به ما کمک کرده تا بازار را بهتر تحلیل کنیم و نیازهای مشتریان را با دقت بیشتری تشخیص دهیم. ما از داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران استفاده می‌کنیم تا خدمات و محصولات خود را به شکل هوشمندانه‌تر و هدفمندتر ارائه دهیم.»

پنل هوش مصنوعی در نوآوری فیس کاپ

در ادامه پنل، امیر صداقت نژاد، مدیرکل دیجیتال ایرانسل، به بررسی نقش هوش مصنوعی در تحول دیجیتال و استراتژی‌های ایرانسل پرداخت.

او با اشاره به برنامه‌های گسترده ایرانسل در زمینه توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، گفت: «ایرانسل در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در حوزه هوش مصنوعی انجام داده است. ما در تلاش هستیم که با استفاده از این فناوری، سرویس‌های نوآورانه‌ای را به مشتریان ارائه کنیم که علاوه بر افزایش بهره‌وری، کیفیت خدمات را نیز ارتقا دهد.»

بعد از اولین پنل تخصصی آقای پوریا حداد در سخنرانی کوتاه به بررسی آینده برنامه نویسی در عصر هوش مصنوعی پرداخت که این موضوع برای مخاطب جوان حاضر در رویداد و علاقه‌مند به شرکت در پنجمین دوره فیس‌کاپ بسیار جذاب بود.

سراوا، سپاس (بیمه دات‌کام، سفر دات‌کام و…) و فیس‌کاپ در پنل استارتاپی و نوآوری

پنل آخر این رویداد با حضور آرش سروری به عنوان دبیر پنل برگزار شد. دکتر صبری دبیر رویداد فیس کاپ، خانم شریفیون مدیر عامل هلدینگ سپاس و مهدی هاشمی معاون توسعه کسب و کار سرآوا میهمانان این پنل بودند و به بررسی تخصصی تاثیر هوش مصنوعی در اکوسیستم نوآوری کشور پرداختند.

در این پنل درباره موضوعاتی همچون نگرانی بخشی از اکوسیستم از عدم توسعه هوش مصنوعی در کشور و وجود نیازمندی در این حوزه صحبت شد.

دکتر محمد صبری (دبیر رویداد فیس‌کاپ) در این پنل اشاره کردند که:« با توجه به وجود نیازمندی‌های گسترده صنایع و حتی اکوسیستم نوآوری کشور به کاربردهای موثر هوش مصنوعی، رویداد فیس‌کاپ در راستای برطرف کردن دغدغه‌های این حوزه گام برداشته است.»

سرکار خانم شریفیون (مدیرعامل هلدینگ سپاس؛ خانواده دات‌کام‌ها) نیز بیان کردند:« در حال حاضر مشکل و پاشنه آشیل ما در این حوزه مباحث آکادمیک و علمی نیست! بلکه بیشتر زمان خود را می‌بایست صرف توسعه زیرساخت‌ها، پرورش نیروی متخصص و توسعه مهارت‌ها و آگاهی بخشی در این اکوسیستم کنیم.»

نفر دیگر پنل مهدی هاشمی (معاون توسعه کسب‌و‌کار سراوا) بود که افزود:« یکی از نمونه‌های موفق پرتفولیو ما دیجی کالا است که اکنون همگان شاهد توسعه فناوری هوش مصنوعی در این مجموعه هستند. مورد دیگر این است که میزان ریسک‌پذیری مجموعه‌های سرمایه‌گذار بسیار کاهش یافته و این موضوع بر روند رشد استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای حوزه هوش مصنوعی تاثیر بسیار بالالیی داشته و این روند را دچار اختلال کرده است.»

پنل تلکام رویداد هوش مصنوعی فیس کاپ

نمایشگاه شرکت‌های حوزه هوش مصنوعی

در حاشیه این رویداد نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های فناور برپا شده بود. نمایشگاه جانبی دومین گردهمایی سالانه فعالان هوش مصنوعی میزبان ۲۰ شرکت مؤثر در حوزه هوش مصنوعی بود. در بخش نمایشگاهی رویداد شرکت‌کنندگان امکان بازدید و تعامل با شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی را داشتند و می‌توانستندد از فرصت‌های موجود و چالش‌هایی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند مطلع شوند و ارتباط سازنده‌ای را برقرار کنند.

 

ایرانسل، رایتل، علوم سبز، دیبارایان، فناپ، گرین وب، توسن تکنو، داتا و سیتاد از جمله شرکت‌های فعال در بخش نمایشگاهی بودند که هر کدام به سهم خود نقش تاثیرگذاری را در این اکوسیستم ایفا می‌کنند.

رونمایی از پنجمین دوره رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ

تندیس پنجمین دوره فیس‌کاپ رونمایی شد!

رویداد فیس‌کاپ به عنوان بزرگ‌ترین رویداد تخصصی هوش مصنوعی با محوریت بازشناسی چهره، با هدف ایجاد فضایی رقابتی برای شناسایی افراد و تیم‌های مستعد در زمینه فناوری بازشناسی چهره، تاکنون چهار دوره موفقیت‌آمیز برگزار کرده است. این رویداد، مشابه با مسابقه بین‌المللی FRVT، بر دقت الگوریتم‌های بازشناسی چهره تمرکز دارد و در سال جاری، پنجمین دوره آن به صورت آنلاین و حضوری برگزار خواهد شد. در طی رویداد گردهمایی فعالان هوش مصنوعی از تندیس پنجمین دوره رویداد فیس کاپ نیز رونمایی شد و حاضرین بوم نمادین رویداد را به رسم یادبود امضا کردند.

بیانیه فعالان هوش مصنوعی کشور

آینده‌داران هوش مصنوعی و اختتامیه مدرسه تابستانه هوش مصنوعی

مرکز نوآوری نکسترا برای دومین تابستان متوالی اقدام به برگزاری مدرسه تابستانه هوش مصنوعی کرده بود. این مدرسه تابستانه از تیر ۱۴۰۳ آغاز شده و در نیمه دوم مرداد ۱۴۰۳ به پایان رسید. مخاطبان این دوره آموزشی و مهارت محور نوجوانان سنین ۱۳ تا ۲۰ سال بودند که با مقدمات و لازمه‌های ورود به دنیای برنامه نویسی و هوش مصنوعی آشنا شده و مهارت کاربردی را فراگرفته بودند.

در حاشیه این رویداد بزرگ، دانش آموزان این مدرسه تابستانه فارغ التحصیلی خود را در این دوره ۴۰ ساعته جشن گرفتند و در حضور برترین‌های اکوسیستم گواهی پایان دوره خود را دریافت کردند.

در نهایت نیز دومین گردهمایی سالیانه فعالان اکوسیستم هوش مصنوعی با قرائت بیانیه‌ای از سوی آقای ضیابری، معاون کمیسیون هوش مصنوعی نصر تهران پایان یافت.

salb-techna