توانبخشی آسان و کم هزینه پس از سکته مغزی با کمک بازی ویدئویی

محققان معتقدند با کمک یک بازی ویدیویی خاص می توان به افرادی که به توانبخشی نیاز دارند مانند بیمارانی که سکته کرده اند کمک کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه میزوری در آزمایش جدید نشان دادند استفاده از بازی ویدیویی خاص می‌تواند به توانبخشی آسان و کم هزینه پس از […]

محققان معتقدند با کمک یک بازی ویدیویی خاص می توان به افرادی که به توانبخشی نیاز دارند مانند بیمارانی که سکته کرده اند کمک کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه میزوری در آزمایش جدید نشان دادند استفاده از بازی ویدیویی خاص می‌تواند به توانبخشی آسان و کم هزینه پس از سکته مغزی بیانجامد. در این روش بر خلاف توانبخشی سنتی تا ۸۰ درصد مراجعه فرد به درمانگر کاهش می یابد.

در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند توانبخشی با ترکیبی از مداخلات رفتاری و حرکتی با کمک درمانگر انجام می گیرد. در این زمان درمانگر بخش زیادی از زمان را در قالب درمان حرکت ناشی از محدودیت صرف میکند. در این بخش نیاز به یک فیزیوتراپیست برای بهبود عملکرد اندام فوقانی است. ریچل تروفید از محققان این آزمایش گفته است به عنوان درمانگر شاهد بیمارانی بودم که برای رسیدن به مرکز درمانی باید حدود یک ساعت رانندگی کنند. همچنین آنها مجبور اند ۳ یا ۴ روز در هفته به این مراکز مراجعه کنند تا اقدامات لازم برای توانبخشی روی آنها انجام شود. هر جلسه از توانبخشی نیز حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان می گیرد. در این بین به حضور درمانگر نیز نیاز است.

 البته استفاده از بازی ویدیویی برای درمان فیزیکی پیش از این نیز وجود داشته است. اما در پژوهش جدید مقایسه‌ای بین درمان با بازی ویدیویی و درمان حضوری انجام شده است. در این آزمایش حدود ۱۰۰ نفر پس از ۶ ماه سکته مغزی با محدودیت های خفیف تا متوسط اندام‌فوقانی حضور داشتند.

 بازی ویدیویی ریکاوری رپیدز در این آزمایش استفاده شد که زمان ساخت آن به چندین سال پیش برمی‌گردد. در این بازی حرکت اندام فوقانی مورد هدف قرار می گیرد. در این بازی بیمار در یک قایق کایاک حرکاتی مانند پارو زدن، جمع آوری زباله، تاب خوردن از سمتی به سمت دیگر و همچنین هدایت قایق را انجام خواهد داد. به طوری که تمرین های به کار گرفته شده در این بازی حالت سرگرم کننده دارد. البته با پیشرفت بیماران چالش‌های آنان در این بازی نیز سخت تر خواهد شد.

این بیماران در حین بازی از راه دور نظارت می شوند تا بازخورد و فعالیتهای روزانه آنها بررسی شود. در نهایت مشخص شد افرادی که با روش بازی ویدیویی محدودیت ها را پشت سر گذاشته بودند شبیه به بیماران گروه کنترل شده با درمانگر بودند. بدین ترتیب این بیماران دیگر نیازی به چند بار مراجعه در هفته برای ملاقات با درمانگر ندارند و دیگر مداخلات رفتار درمانی نیز می توان از راه دور روی بیماران انجام گیرد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال