چگونه استرس می تواند در نهایت به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود

استرس روانی به دلیل راه اندازی برخی از واکنش ها در مغز مرکز ترس را فعال کرده و طی فرایندی در نهایت می‌تواند به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، از عوامل اصلی بیماری های قلبی معمولاً به فشارخون بالا، کلسترول، استعمال دخانیات، دیابت اشاره می […]

استرس روانی به دلیل راه اندازی برخی از واکنش ها در مغز مرکز ترس را فعال کرده و طی فرایندی در نهایت می‌تواند به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، از عوامل اصلی بیماری های قلبی معمولاً به فشارخون بالا، کلسترول، استعمال دخانیات، دیابت اشاره می کنند. اما تا چه اندازه میزان استرس زیاد می تواند در این گروه قرار بگیرد. مطالعات اخیر انجام شده روی استرس روانی مزمن نشان میدهد که به اندازه عوامل خطرناک و بیماری‌های قلبی استرس نیز مهم و خطر زا است. به طوری که در افراد دارای مشکل قلبی استرس روانی یکی از عوامل کشنده و یا ایجاد رویدادهای قلبی عروقی محسوب می شود.

 در مطالعه اخیر ۹۱۸ بیمار با مشکلات قلبی پایدار مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد طی آزمایش‌های مربوط به استرس جسمی و روانی ایسکمی میوکارد یا همان کاهش جریان خون به عضله قلب شدند. از طرفی پس از این آزمایش به مدت ۴ الی ۹ سال تحت نظر بودند. این استرس باعث واکنش نامطلوب و تاثیر منفی بزرگی بر قلب و زندگی بیماران داشته است. به طوری که احتمال دارد در سال های بعد در اثر حمله قلبی غیر کشنده و یا بیماریهای قلبی عروقی کشنده بمیرند. معمولاً در این گونه بیماران هشدارهایی در رابطه با استرس های جسمی مانند بلند کردن اجسام سنگین داده می‌شود. اما هیچگاه در مورد استرس عاطفی و خطرات ناشی از واکنش بیش از حد به آنها مانند شرایط ملال‌آور هشدار داده نمیشود.

این استرس علاوه بر بیماران دارای مشکل قلبی و اثرات مخرب همراه با خطرات قلبی عروقی برای افراد دارای قلب سالم نیز مضر است. به طوری که مطالعه جداگانه ای نشان می دهد والدین داغدیده تا سالها بعد همچنان در معرض خطر رویدادهای قلبی قرار دارند. به گفته دکتر آزبورن از بیمارستان عمومی ماساچوست و تحقیق هایی که در این زمینه انجام شده هر فرد در برابر استرس روانی واکنش جداگانه‌ای نشان می‌دهد و می‌گوید: این واکنش های مغز و بدن در برابر استرس روانی نشان دهنده غفلت پزشکی مدرن از مهمترین خطر سلامت قلب است.

 در واقع استرس با فعال کردن مرکز ترس در مغز به استرس واکنش نشان می دهد و طی آن هورمون‌هایی آزاد شده که روی سطح چربی بدن، فشار خون و مقاومت به انسولین تاثیر می گذارند. از طرفی این واکنش ها باعث التهاب در شریان ها، تقویت لخته شدن خون و اختلال عملکرد عروق خونی خواهد شد که این عوامل در نهایت به ایجاد آرتریواسکلروز کمک خواهد کرد که زمینه‌ساز بسیاری از حملات قلبی و سکته است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال