فیسبوک سیستم مقابله با اخبار جعلی خود را معرفی کرد

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا که نتیجه‌ای غیرمنتظره به همراه داشت، شاهد اتهامات زیادی به اخبار جعلی منتشر شده در این زمینه بودیم. برخی معتقد هستند که برخی از این اخبار جعلی و داستان‌های نادرست، به شدت در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است و موجب تغییر نتیجه انتخابات […]

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا که نتیجه‌ای غیرمنتظره به همراه داشت، شاهد اتهامات زیادی به اخبار جعلی منتشر شده در این زمینه بودیم. برخی معتقد هستند که برخی از این اخبار جعلی و داستان‌های نادرست، به شدت در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است و موجب تغییر نتیجه انتخابات آمریکا شده است. در ابتدای این ماجرا، مارک زاکربرگ موسس فیسبوک این گفته‌ها را ” بسیار دیوانه‌وار ” می‌دانست و به هیچ عنوان رخ دادن چنین اتفاقی در این ابعاد را نمی‌پذیرفت. در مصاحبه‌ای که شبکه‌ی BBC با مدیرعامل گوگل، Sundar Pichai داشت، هنگامی که از او پرسیده شده که آیا گوگل می‌توانست در جلوگیری از پخش خبرهای غیرواقعی در سال 2016 بهتر عمل کند یا خیر، او چندان هم نظر منفی در این باره نداشت. حالا و در خبری غافلگیر کننده، فیسبوک اعلام کرده است که سیستم اختصاصی خود برای مقابله با اخبار دروغین را طراحی کرده است تا با این کار از انتشار اخبار غیرواقعی در محیط اینترنت جلوگیری کند.

Adam Mosseri، معاون بخش فید خبری فیسبوک دیروز در پستی در بلاگ خود توضیح داد که غول شبکه‌های اجتماعی درحال انجام نهایت تلاش خود برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در فضای وب می‌باشد. با استفاده از این ابزار طراحی شده بوسیله‌ی فیسبوک، کاربران میتوانند اخبار مشکوک را به فیسبوک اطلاع دهند و آنها را آنالیز کنند. فیسبوک در اولین قدم خود قصد مقابله با ” بدترین‌های بدترین‌ها ” را دارد. به این معنی که تمرکز اولیه‌ی این کمپانی بروی مقابله با پخش شدن شایعات و اتفاقاتی است که گروهی خاص از افراد از پخش شدن اینگونه اطلاعات نادرست بوسیله‌ی کاربران سود می‌برند. علاوه بر نیاز به کاربران برای شناسایی این اطلاعات نادرست، به کمک ارگان‌های گوناگون مثل خبرگزاری ها هم نیاز است تا بتوان اطلاعات درست را از نادرست تشخیص داد.

بطور مشخص‌تر، فیسبوک بزودی قابلیت گزارش اطلاعات نادرست برای کاربران خود را فراهم میکند. این امکان قرار است تا با قرار گرفتن گزینه‌ای در بخش بالایی و سمت راست هر پست فراهم شود. علاوه بر این، این غول شبکه‌های اجتماعی بزودی قابلیتی به نام disputed را برای کاربران خود فراهم خواهد کرد که کاربران با استفاده از می‌توانند پست‌های ” مناقشه برانگیز ” را به اطلاع فیسبوک برسانند. این اطلاعات قرار است از طریق سازمانهایی که قرارداد Poynter International Fact Checking Code of Principles را امضا کرده‌اند و کاربران خود فیسبوک تامین شود. پست‌هایی که بوسیله‌ی تعدادی از کاربران به عنوان disputed نشانه گذاری شوند، از فیسبوک پاک نمی‌شوند. بلکه این پست‌ها برای کاربران کمتری نمایش داده خواهد شد و درصورتی که کاربر قصد اشتراک گذاری دوباره‌ی این گونه پست‌ها را داشته باشد، به اطلاع او می‌رسد که پست شما بوسیله‌ی نهادهای مستقل به عنوان پست disputed نشانه گذاری شده است؛ ولی با این حال همچنان امکان اشتراک گذاری آن پست برای کاربر فراهم است. افزون بر اینها، فیسبوک همچنین ممکن است از قابلیتی استفاده کند تا پست‌هایی که به تعداد کم اشتراک گذاری می‌شوند را مجازات کند! به طور مثال، زمانی که کاربری پستی را می‌خواند، اگر مجاب به اشتراک گذاری آن نشود، فیسبوک متوجه می‌شود که آن پست شامل مواردی بوده است که آن کاربر را از اشتراک گذاری آن باز داشته است.

همچنین، فیسبوک امکان استفاده‌ی اسپمرها از دومین‌های جعلی ( سایت‌هایی با آدرس‌های جعلی ) را از بین می‌برد. این به این معنی است که کاربران فیسبوک از این پس نمی‌توانند اخبار جعلی خود را به عنوان اخبار منتشر شده در رسانه‌های معتبر جلوه دهند. با توجه به گفته‌های Adam Mosseri، این تازه اول راه فیسبوک برای مقابله با اخبار جعلی است. در تصویر زیر می‌توانید قابلیت‌های جدید توضیح داده شده در این خبر را مشاهده کنید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال