برای نخستین بار روش ژن درمانی برای بازگشت شنوایی کودک ۱۸ ماهه با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت

محققان برای نخستین بار توانستند با استفاده از روش ژن درمانی شنوایی یک کودک ۱۸ ماهه را با موفقیت به او بازگردانند. در این روش نسخه فعال از ژن معیوب از طریق یک ویروس بی ضرر به گوش بیمار تزریق می‌شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کودک بریتانیایی به دلیل داشتن ژن […]

محققان برای نخستین بار توانستند با استفاده از روش ژن درمانی شنوایی یک کودک ۱۸ ماهه را با موفقیت به او بازگردانند. در این روش نسخه فعال از ژن معیوب از طریق یک ویروس بی ضرر به گوش بیمار تزریق می‌شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کودک بریتانیایی به دلیل داشتن ژن معیوب به شکل ناشنوا به دنیا آمده بود. اما اکنون با استفاده از ژن درمانی توانسته شنوایی خود را به دست آورد. در این روش یک ویروس بی‌ضرر حاوی ژن به گوش فرد تزریق می‌شود.

این کودک ۱۸ ماهه بیماری ناشی از ژن معیوب با نام نوروپاتی شنوایی داشته است. در این بیماری گوش تشخیص صداها را انجام داده اما نمی‌تواند آن را به مغز منتقل کند. این موضوع باعث کاهش شنوایی شده و یا از بدو تولد باعث ناشنوا شدن فرد می‌شود.

اکنون این کودک توانسته با استفاده از ژن درمانی تنها در ۱۶ دقیقه به صورت عادی بشنود. پزشکان در زمان بیهوشی کودک ویروس بی‌ضرری را به گوش راست وی تزریق کردند که در آن یک نسخه فعال از ژن معیوب وی قرار داشته است. پس از گذشت ۴ هفته از ژن درمانی امکان پاسخ دادن به صداها توسط کودک ایجاد شد. طبق بیانیه مطبوعاتی با گذشت ۲۴ هفته اکنون سطح شنوایی او نزدیک به نرمال گزارش شده است.

این کودک ۱۸ ماهه اکنون امکان شنیدن زمزمه‌های افراد را در گوش درمان شده دارد و می‌تواند به صدای والدین پاسخ داده و حتی کلماتی از قبیل بابا و خداحافظ را بیان کند. نوروپاتی شنوایی توسط ژن معیوب به وجود می‌آی. معمولاً  تا زمانی که کودک دو تا سه ساله نشده و تاخیر در گفتار آن قابل مشاهده نباشد تشخیص داده نمی‌شود. این اختلال از طریق آزمایش ژن زودتر از موعد در این کودک ۱۸ ماهه تشخیص داده شد. پیش از این نوروپاتی شنوایی از طریق ایمپلنت درمان می‌شد. اما آزمایش ژن درمانی روی کودکان برای نخستین بار در بیمارستان آدن بروک کمبریج انگلستان مورد آزمایش قرار گرفت. آزمایش کارآزمایی ژن درمانی از طریق تزریق دوز کم در فاز اول دوز بالاتر در فاز دوم و درمان در هر دو گوش با دوز بی‌خطر در فاز سوم ادامه پیدا می‌کند.