آشنایی با کتابخانه های جاوا اسکریپتی

جاوا اسکریپت در سال‌های اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و محبوبیت زیادی را بدست آورده است که البته دلایل منطقی بسیار زیادی برای این موضوع وجود دارد. در کنار اینکه جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی چند کاره بوده و در زمینه‌های مختلف توسعه می‌تواند مشارکت داشته باشد، اما یک مزیت جاوا اسکریپت که […]

جاوا اسکریپت در سال‌های اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و محبوبیت زیادی را بدست آورده است که البته دلایل منطقی بسیار زیادی برای این موضوع وجود دارد. در کنار اینکه جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی چند کاره بوده و در زمینه‌های مختلف توسعه می‌تواند مشارکت داشته باشد، اما یک مزیت جاوا اسکریپت که در بیشتر زبان‌های برنامه نویسی با این کیفیت و کمیت وجود ندارد، وجود کتابخانه‌های زیاد برای جاوا اسکریپت است.

جاوا اسکریپت توسعه دهندگان بسیار زیادی داشته و به همین دلیل توسط شرکت‌ها و افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته و هر کسی به سهم خود نیز در توسعه و بزرگ کردن اکوسیستم آن نقش دارد. به همین دلیل است که جاوا اسکریپت به نسبت برخی از زبان های برنامه نویسی از کتابخانه‌ها و ابزارهای جانبی بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه این موضوع منجر می‌شود که فرایند توسعه اپلیکیشن‌ها با آن ساده‌تر و سریع‌تر شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با محبوب ترین و پر استفاده‌ترین کتابخانه‌ های جاوا اسکریپتی آشنا کنیم. در این مقاله می‌توانید لیستی از کتابخانه‌های بروز و پر کاربرد را مشاهده کنید و همچنین از یک دوره آموزشی حرفه‌ای برای یادگیری یکی از این کتابخانه‌ها آگاهی پیدا کنید.

کتابخانه Vue JS 3

برای سال‌های بسیار زیادی، توسعه دهندگان همواره قصد پیدا کردن یک کتابخانه‌ همه فن حریف و البته ساده را داشتند تا بتوانند بدون درگیر شدن با موضوعات پیچیده در بازه زمانی نسبتا کوتاه‌تر و با تلاش کمتری، موضوعات مورد نظر خود را پیاده‌سازی بکنند.

به همین دلیل بود که کتابخانه و فریمورک Vue JS ایجاد شد. در زمانی که کتابخانه‌ها و فریمورک‌های جاوا اسکریپتی روز به روز پیچیده تر شده و هر کدام از روندهای پر چالشی برای پیاده سازی رابط‌های کاربری خود استفاده می‌کردند، کتابخانه ویوجی‌اس بوجود آمد. هدفی که کتابخانه ویوجی‌اس دنبال می‌کرد این بود که بتواند با کمترین تلاش به هر آنچه که کتابخانه‌های حرفه‌ای به آن رسیده‌اند، دست پیدا کند.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

به همین دلیل در سال‌های گذشته ما نیز تصمیم به ضبط کردن دوره‌های آموزشی مختلف برای ویوجی‌اس گرفتیم. با مراجعه کردن به صفحه «آموزش Vue JS 3» شما می‌توانید به خوبی مسیر یادگیری Vue را دنبال کنید.

به عنوان یک نکته مهم نیز این را بگوییم که ویوجی‌اس یک فریمورک یا کتابخانه تنها نبوده و ابزارها و کتابخانه‌های دیگری نیز حول محور این فریمورک ایجاد شده‌اند که در دوره های آموزشی راکت می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

کتابخانه React

همانطور که گفتیم جاوا اسکریپت توسط شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و همین شرکت ها نیز در توسعه و تکامل آن نقش برجسته‌ای دارند، کتابخانه React یکی از نمونه‌های این تلاش‌هاست. React توسط شرکت فیسبوک توسعه پیدا کرد و در مدت زمان کوتاهی توانست به محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

React یک انتخاب بسیار مناسب برای اپلیکیشن‌هایی‌ست که سطح پیچیدگی بسیار بالایی داشته و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در اپلیکیشن‌های کوچک‌تر با مقیاس کوچک از فریمورک یا کتابخانه‌ای مانند ویوجی‌اس استفاده شود.

React از آنجایی که ابزارهای جانبی بسیار زیادی دارد در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال شما با استفاده از فریمورک React Native توانایی توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی را دارید که خود یک مزیت بزرگ برای React به حساب می‌آید.

در وبسایت آموزشی راکت ما یکسری مسیر یادگیری برنامه نویسی را در نظر گرفته‌ایم که با پیش رفتن با هر کدام می‌توانید تکنولوژی‌های مختلف را به خوبی یاد بگیرید. در ارتباط با React نیز این قضیه صادق است. از طریق مسیر یادگیری React شما می‌توانید به یک توسعه دهنده همه فن حریف React تبدیل شوید.

کتابخانه Angular

در ابتدا دنیای فریمورک‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی با ورود انگولار، جنبش بی سابقه‌ای به خود دید چرا که انگولار از جنبه‌های مختلف یک مورد بی نقص و تکرار نشدنی بود. اما با ورود بیشتر فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها انگولار کم رنگ شد و نتوانست جایگاه قبلی خود را به خوبی بدست بیاورد.

انگولار توسط تیم توسعه گوگل ایجاد شد و در حال حاضر نیز نگهداری و بروزرسانی می‌شود اما به دلیل پیچیدگی‌های بسیار زیادی که دارد ابدا در استفاده برای اپلیکیشن‌های متوسط و کوچک پیشنهاد نمی‌شود. بهترین افرادی که می‌توانند از انگولار استفاده بکنند کسانی هستند که آگاهی کاملی از ویژگی‌های متفاوت آن داشته و می‌دانند دقیقا به چه دلیلی باید از انگولار استفاده بکنند.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

انگولار به صورت پیشفرض از تایپ اسکریپت استفاده کرده و به همین دلیل شما نمی‌توانید به صورت مستقیم با جاوا اسکریپت از توانایی‌های آن استفاده بکنید. در وبسایت آموزشی راکت ما یک دوره آموزشی جامع و کامل برای انگولار پیاده سازی کرده‌ایم که با مشاهده آن و پیش نیازهای آن می‌توانید به خوبی با ویژگی‌های مختلف آن آشنا شوید.

سه فریمورک و کتابخانه‌ای که در اینجا از آن‌ها صحبت کردیم کتابخانه‌های توسعه رابط کاربری بوده و همانطور که می‌دانید این تنها بخشی نیست که جاوا اسکریپت در آن توانمند است. به لطف به وجود آمدن نودجی‌اس، جاوا اسکریپت این توانایی را بدست آورد تا بتواند در زمینه‌های دیگری مانند توسعه سمت سرور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

اما از دیگر کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی که می‌توانید برای توسعه رابط کاربری از آن‌ها استفاده بکنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • JQuery
  • js
  • js
  • Svelte

کتابخانه Express.js

زمانی که قصد توسعه سمت سرور با نودجی‌اس و جاوا اسکریپت را داشته باشید باید این موضوع را بدانید که به یک فریمورک یا کتابخانه در این زمینه نیاز دارید. استانداردترین و پر استفاده ترین کتابخانه‌ای که در این زمینه توسعه یافته Express.js نام دارد. این کتابخانه با داشتن ویژگی‌های مختلف و زیادی که دارد، با وجود آنکه یک میکرو-فریمورک به حساب می‌آید، می‌تواند در توسعه اپلیکیشن‌های مختلف به شما کمک بکند.

اکسپرس با داشتن ابزارهای جانبی بسیار زیادی که دارد، می‌تواند فرایند توسعه یک اپلیکیشن را بسیار راحت بکند و در نتیجه یک توسعه دهنده سمت سرور نودجی‌اس را از بیشتر ابزارهای خارجی، بی نیاز کند. البته همانطور که گفته شد Express یک فریمورک کوچک به حساب آمده و برای نیازهای پیچیده در مقیاس بزرگ چندان انتخاب مناسبی نخواهد بود. به همین دلیل شما باید سراغ انتخاب‌های دیگر بروید.

در وبسایت آموزشی راکت ما به صورت قدم به قدم کتابخانه Express.js را آموزش داده و تمام نکات مهم برای ا ین کتابخانه را به شما آموزش خواهیم داد. برای این کار کافی‌ست از طریق «مسیر یادگیری برنامه نویسی» به صفحه مربوط به آموزش Node.js مراجعه کنید.

کتابخانه Meteor

اگر دنبال یک گزینه All in one هستید، فریمورک Meteor گزینه مناسبی است که می‌تواند در اختیار شما قرار بگیرد. در واقع هدفی که Meteor دنبال می‌کند این است که شما از استفاده کردن از کتابخانه‌های خارجی و شخص ثالث بی نیاز باشید و بتوانید تمام نیازهای خود را داخل اکوسیستم همین فریمورک به انجام برسانید. بسیاری از افرادی که در حوزه این فریمورک مشغول به فعالیت و توسعه هستند این فریمورک را با فریمورک‌هایی مانند لاراول در زبان PHP و جنگو در زبان برنامه نویسی پایتون مقایسه می‌کنند.

یکی از موضوعات مهمی که این فریمورک برای شما حل می‌کند حذف کردن چالش ادغام فریمورک‌های فرانت-اند با فریمورک بک-اند است. دلیل این موضوع نیز از آنجایی نشئت می‌گیرد که Meteor در خود حاوی کتابخانه فرانت-اند بوده و به همین دلیل در هر جایی از فریمورک که نیازمند استفاده از توانایی‌های یک فریمورک فرانت-اند باشید می‌توانید آن را فراخوانی کنید.

کتابخانه Nest.js

Nest.js نامی جدیدتر به نسبت کتابخانه‌های دیگر است و به همین دلیل کمتر شناخته شده است. هدفی که Nest.js دنبال کرده نیز تقریبا شبیه به Meteor است. در این فریمورک تمام تلاش خود را کرده‌اند تا فریمورکی ایجاد بکنند که تمام نیازمندی‌های یک توسعه دهنده در جهت توسعه یک اپلیکیشن تمام و کمال را به انجام برسانند. به همین دلیل است که Nest به عنوان یک رقیب جدی برای Meteor در نظر گرفته می‌شود.

یک موضوع بسیار جالب در ارتباط با این فریمورک این است که تمام ساختار فریمورک از ابتدا تا نسخه‌های جدید‌تر آن حتی، توسط یک نفر توسعه یافته و یک تلاش تیمی برای ایجاد آن در کار نبوده است. یکی از نکات مثبت و خوب این فریمورک این است که ادغام شدن آن با دیگر کتابخانه‌ها به سرعت امکان پذیر بوده و ناسازگاری در این زمینه وجود نخواهد داشت.

نتیجه گیری

جاوا اسکریپت برعکس دیگر زبان‌های برنامه نویسی از مجموعه کتابخانه و فریمورک‌های بسیار زیادی تشکیل شده و به همین دلیل یادگیری آن می‌تواند منجر به این قضیه شود که بتوانید به سرعت و با استفاده از ابزارهای جانبی هر آنچه در ذهن دارید را پیاده سازی بکنید. جاوا اسکریپت به لطف نودجی‌اس توانسته که در کنار اینکه تنها گزینه جدی برای توسعه رابط کاربری‌ست در زمینه توسعه سمت سرور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.