مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون، کدام بهتر است؟

با ما همراه باشید تا یک هیجان علمی را تجربه کنیم: مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون! از دید شما کدام بهتر است؟ شما به کدام دسته تعلق دارید؟ متلب بازها یا پایتون بازها؟ راستش را بخواهید این دو، هیچ شباهتی به تیم های ورزشی ندارند؛ در نتیجه نمی شود رقابت این دو را خارج […]

با ما همراه باشید تا یک هیجان علمی را تجربه کنیم: مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون! از دید شما کدام بهتر است؟ شما به کدام دسته تعلق دارید؟ متلب بازها یا پایتون بازها؟ راستش را بخواهید این دو، هیچ شباهتی به تیم های ورزشی ندارند؛ در نتیجه نمی شود رقابت این دو را خارج از گود، مثلا در یک استادیوم تماشا کرد و به نتیجه رسید. شما باید دست تان در کار باشد. به عبارتی دیگر باید دستی بر آتش داشته باشید! با این حال می توان داستان را طور دیگری هم شروع کرد. اگر شما یک برنامه نویس تازه کار بودید کدام را به دیگری ترجیح می دادید؟ متلب یا پایتون را؟ بیایید مزایای هر کدام را ردیف کنیم و ببینیم کدام یک از این دو زبان برنامه نویسی برای تازه کارها یک انتخاب هوشمندانه است؟

متلب بهتر است یا پایتون

سرنخِ مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون!

مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون را از کجا شروع کنیم؟ بیایید از توصیف کلی این دو برنامه شروع کنیم و بعد به جزئیات بپردازیم. هدف ما این است که بفهمیم متلب بهتر است یا پایتون؟ متلب یک محیط یکپارچه و استاندارد است که همچون جعبه ای از ابزارهای پیشرفته به بازار عرضه شده است. در این جعبه شما یک ابزار برنامه نویسی قدرتمند، یک محیط برنامه نویسی خودکفا و پویا، Command Prompt، جستجوگر فایل، تابع ها، دستورها و کلی ابزارهای بی نظیر دیگر را پیدا می کنید.

با این حد از خودکفایی شما نیازی به ایمپورت کردن دستورها و منابع ندارید. البته این حد از خودکفایی به پاشنه آشیل متلب تبدیل شده است. وقتی تابع ها تنها به شرکت سازنده متلب وابستگی مطلق پیدا کنند، قدرت انعطاف زبان آن را کاهش می دهند. به همین دلیل هم متلب از حوزه کارهای تخصصی و مهندسی پا فراتر نگذاشته است.

متن باز! متن بسته!

پایتون در مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون، شانس هایی برای برنده شدن دارد! یکی از آنها برخلاف زبان متلب، انعطاف پذیری پایتون است: پایتون یک زبان متن باز است و ویژگی های شناوری دارد. برنامه نویس های زیادی برای توسعه این زبان، تلاش می کنند. آنها IDE گوناگونی برای این برنامه منتشر می کنند. IDE کوته نوشتِ عبارت انگلیسی integrated development environment است. این عبارت در فارسی به محیط توسعه یکپارچه ترجمه می شود. هدف از انتشار IDE، توسعه نرم افزارها است. یک بستۀ استاندارد IDE از دست کم یک ویرایشگر کد منبع، ابزار اتوماسیون و دیباگ (اشکال زدا) تشکیل شده است. گر چه برخی دیگر از IDE ها، در بسته خود یک کامپایلر و یک پردازنده زبان برنامه نویسی یا مترجم (Translator) هم دارند.

انجام پروژه پایتون

کتابخانه ای برای مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون!

یکی دیگر از مزایای پایتون که در مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون، باید به آن اشاره کنیم، کتابخانه (Library) است. هر نوع کتابخانه ای را می توانید در این (Library) های منتشر شده پیدا کنید. چه کار شما طراحی سایت باشد و چه ساخت یک اپلیکیشن اندرویدی یا برنامه ویندوزی، کتابخانه مورد نیاز خود را قطعا پیدا خواهید کرد. پایتون مصداق شعار مشهور سه تفنگدارِ الکساندر دوما است: همه برای یک نفر، یک نفر برای همه! همه می کوشند که این برنامه متن باز را ارتقا دهند. البته یادتان باشد که همه این کتابخانه ها را باید دستی فراخوانی کنید.

سر کیسه را شل کنید: به خاطر چند دلال بیشتر!

اگر بخواهیم مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون را مصداقی تر کنیم باید به چند مشکل برنامه و زبان متلب اشاره کنیم. درست است که زبان برنامه نویسی متلب در جامعه صنعتی و دانشگاهی ایران به خوبی جا افتاده است اما مشکلات آن هنوز آزاردهنده است. یکی از مهم ترین این مشکلات، قیمت این برنامه است. خرید نسخه اورجیتال این برنامه گران تمام می شود. از آنجا که کاربرد متلب بیشتر در حوزه صنعت است، خرید آن با توجه به چالش های واریز ارزی (دلاری) و تحریم ها، یک دردسر تمام عیار است. در ثانی شما باید برای هر فریم ورک این برنامه، هزینه جداگانه ای پرداخت کنید.

یکی دیگر از مشکلات متلب، پنهان بودن الگوریتم ها است. برخلاف برنامه های متن باز، الگوریتم های این برنامه، در دسترس شما نیستند. شما نمی توانید عملکرد یک تابع را از نزدیک بررسی کرده و از درستی پاسخ های دریافت شده، مطمئن شوید. چه برسد به اینکه بخواهید آنها را با توجه به نیازهای خود، تغییر دهید.

مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون و برنده ای به نام انعطاف!

یکی دیگر از مشکلاتی که در مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون، به آن می پردازیم، مشکل اجرای متلب در محیطی دیگر است. شما نمی توانید برنامه ای که به این زبان نوشته اید را در یک محیط دیگر اجرا نمایید. برای این کار باید در رایانه مقصد نیز برنامه متلب را راه اندازی کنید. حتما هم همان برنامه و همان ورژن باید بر سیستم نصب شده باشد. از این سد هم عبور کنید یک چالش دیگر در انتظار شما است: شرکت سازنده متلب هر شش ماه یک بار نسخه تازه ای از متلب را منتشر می کند! می بینید که چالش ها یکی و دو تا نیست.

انجام پروژه متلب

دلارهایتان را نگه دارید! این برنامه رایگان است!

اما بیایید مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون را به سوی زبان پایتون سوق دهیم! چرا پایتون، برنامه آسان تری است؟ اول از همه باید به مجانی بودن این برنامه اشاره کنیم: شما برای تهیه این برنامه دست به جیب نمی شوید! به محض اینکه پیکرۀ اصلی برنامه را نصب کردید می توانید برنامه نویسی را شروع کنید. البته این برنامه فقط رایگان نیست بلکه متن باز هم هست! مزیت برنامه های اپن سورس در این است که جزئی ترین تابع را هم می توانید دیده و با توجه به نیازهای خود ویرایش کنید. فراموش نکنید که با همه این ویژگی ها پایتون یک زبان قدرتمند و موضوع­محور است. همین قابلیت آن را در مقایسه با ساختار ماتریس­محور متلب، بسیار انعطاف پذیر می کند.

مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون: متلب بهتر است یا پایتون؟

با هم گشت و گذاری در دنیای برنامه نویسی زدیم و کار مقایسه انجام پروژه متلب و پایتون را با هم پیش بردیم. اما هنوز ناگفته هایی داریم. از جمله درباره رشته ها یا string ها در پایتون. ریشه در پایتون به مجموعه ای از کاراکترها گفته می شود که درون یک جفت کوتیشن گنجانده می شوند. گر چه دادۀ رشته ها در کدنویسی پایتونی ثابت تلقی می شود اما شما می توانید رشته تازه ای نوشته و آن را جایگزین رشته پیشین کنید. در ضمن پایتون یک نرم افزار پرتابل یعنی حمل پذیر است. شما به آسانی می توانید کدهای نوشته شده را بر هر نوع سیستم عاملی از ویندوز گرفته تا لینوکس اجرا کنید.