آموزش: چگونه گوشی اندرویدی روت شده خود را آنروت کرده و به حالت اول بازگردانیم؟

خوب، شما توانسته‎اید با روت کردن گوشی اندرویدی خود درها را به سمت قابلیت‎های پیشرفته باز کنید. عالی است! شما می‎توانید با گوشی خود کارهایی بکنید که سایرین با گوشی‎هایشان نمی‎توانند بکنند. ولی زمانی که اوضاع عوض می‎شود و می‎خواهید گوشی خود را آنروت کنید چه اتفاقی می‎افتد؟ ترس نداشته باشید، ما برای کمک اینجا […]

خوب، شما توانسته‎اید با روت کردن گوشی اندرویدی خود درها را به سمت قابلیت‎های پیشرفته باز کنید. عالی است! شما می‎توانید با گوشی خود کارهایی بکنید که سایرین با گوشی‎هایشان نمی‎توانند بکنند. ولی زمانی که اوضاع عوض می‎شود و می‎خواهید گوشی خود را آنروت کنید چه اتفاقی می‎افتد؟ ترس نداشته باشید، ما برای کمک اینجا هستیم.

شاید خواسته باشید به دلایل امنیتی گوشی خود را آنروت کنید، شاید دیگر برای تغییرات مورد علاقه‎ی خود دیگر نیاز به روت بودن دستگاه خود ندارید. یا، شاید سعی دارید دستگاه خود را فروشید، یا خدمات گارانتی دریافت کنید. یا شاید خواسته باشید یک به روزرسانی OTA دانلود کنید. به هر دلیلی، آنروت کردن آنقدر هم مشکل نیست، تا زمانی که بدانید چکار دارید می‎کنید.

راه‎های زیادی برای آنروت کردن یک دستگاه اندرویدی وجود دارد

نظیر روت کردن، روش‎های متفاوت اندکی برای آنروت کردن دستگاه شما وجود دارد، و اینکه از کدام روش استفاده خواهید کرد بستگی به دستگاه شما، نسخه‎ی اندرویدتان و کاری که سعی دارید آن را انجام دهید، دارد. به طور کلی، آنروت کردن شامل یکی از این فرآیندها خواهد شد.

  • هرگونه گوشی که تنها روت شده است: اگر تنها کاری که انجام داده‎اید روت کردن گوشی‎تان است، و گیر نسخه‎ی پیش‎فرض اندروید افتاده‎اید، آنروت کردن بایستی (امیدوارانه) آسان باشد. شما می‎توانید با استفاده از گزینه‎ای در اپلیکیشن SuperSU گوشی خود را آنروت کنید، اپلیکیشنی که باعث می‎شود روت گوشی شما حذف و نسخه‎ی خام اندروید ریکاوری و جایگزین شود. چنین چیزی به مفصل در قسمت اول این پست آموزشی توضیح داده خواهد شد.
  • هرگونه گوشی که از یک رام سفارشی یا فریم ورک Xposed استفاده می‎کند: اگر بیشتر از یک بار گوشی خود را روت کرده‎اید، احتمالا قسمت‎هایی از سیستم خود را آنقدر شدید تغییر داده‎اید که تنها راه برای آنروت کردن برگشتن به حالت کاملا خام، شرایط خارج از کارخانه است. چنین چیزی برای هر گوشی متفاوت است، و ما نمی‎توانیم برای هر گوشی راهنمای مجزایی ارائه دهیم، ولی این قضیه را در قسمت نهایی این آموزش تحت پوشش قرار می‎دهیم

ساده به نظر می‎‎آید، نه؟ متاسفانه، روش SuperSU همیشه به صورت کامل کار نمی‎کند. شاید خطا دهد، شاید هم نتواند به دلایلی ریکاوری لازم را انجام دهد. در این موارد، شما می‎توانید به صورت دستی گوشی خود را با استفاده از این روش‎ها آنروت کنید:

  • گوشی‎های نکسوس و سایر گوشی‎های نسخه‎ی توسعه‎دهنده‎ی دارای اندروید مارشملو: اگر روش SuperSU جواب نمی‎دهد، شما می‎توانید گوشی خود را با استفاده از دوباره فلش کردن فایل img آنروت کنید. این فایل، فایل اصلی است که زمانی که گوشی دارای اندروید مارشملوی خود را روت می‎کنید، ویرایش می‎شود، بنابراین جایگزین کردن آن و سپس دوباره فلش کردن ریکاوری استوک (رسمی یا خام )اندروید خام جوابگو باشد. چنین چیزی در قسمت دوم این آموزش بحث می‎شود.
  • گوشی‎های نکسوس و سایر گوشی‎های نسخه‎ی توسعه‎دهنده‎ی دارای اندروید آب‎نبات چوبی و قبل از آن: اگر روش SuperSU جواب نمی‎دهد، شما می‎توانید گوشی خود را با استفاده از پاک کردن فایل SU آنروت کنید. این فایل، فایلی است که به گوشی‎های دارای اندروید ماقبل از مارشملو دسترسی به روت را می‎دهد، بنابراین پاک کردن آن و دوباره فلش کردن ریکاوری اندروید خام باید کار لازم را انجام دهد. چنین چیزی در قسمت سوم این آموزش بحث می‎شود.
  • گوشی‎های نسخه‎ی غیر توسعه دهنده: اگر روش SuperSU جواب نمی‎دهد و شما یک گوشی غیر توسعه‎دهنده دارید، احتمالا باید به صورت مرکزی وهسته‎ای عمل کنید یعنی پاک کردن گوشی خود و برگشتن به حالت کاملا خام و پایه و شرایط خارج از کارخانه به منظور آنروت کردن. برای هر گوشی چنین چیزی متفاوت است، و ما نمی‎توانیم برای هرکدام آموزش جداگانه‎ای ارائه دهیم، ولی در بخش آخر این راهنما چنین چیزی را بحث می‎کنیم.

ما هرکدام از این روش‎ها را در 4 قسمت زیر بحث خواهیم کرد (با سطح متفاوتی از جزئیات). از قسمتی که مناسب گوشی شما، نسخه‎ی اندرویدتان و موقعیت‎تان است، استفاده کنید.

نحوه‎ی آنروت کردن هر دستگاه اندرویدی با اپلیکیشن SuperSU

SuperSU به سادگی محبوب‎ترین و قوی‎ترین اپلیکیشن مدیریت روت موجود برای اندروید است. اگر یک دستگاه روت شده دارید، به احتمال خیلی زیاد از SuperSU برای مدیریت اینکه کدام اپلیکیشن‎های دسترسی فوق یوزر را داشته باشند، استفاده می‎کنید. این اپلیکیشن همچنین ساده‎ترین و هوشمندانه‎ترین راه برای آنروت کردن دستگاه اندرویدی شما است، چون کل این فرآیند در خود اپلیکیشن مستقیما بر روی گوشی شما انجام می‎شود.

برای کاملا آنروت کردن دستگاه خود، اولین چیزی که خواهان انجام آن خواهید بود رو آوردن به اپلیکیشن SuperSU  است، که در کشوی اپلیکیشنی پیدا می‎شود.

325x578xScreenshot_20160401-120706-576x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.xZCRuPJIeU.jpg

به دنبال باز کردن آن، به زبانه‎ی تنظیمات بروید و به سمت پایین صفحه اسکرول کنید تا قسمت “Cleanup” را مشاهده کنید. بر روی گزینه‎ی “آنروت کردن کامل” آهسته ضربه بزنید.

324x576xScreenshot_20160331-143724-576x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.JbjJ3wWasl

چنین چیزی یک کادر گفتگو در اختیار شما قرار می‎دهد که از فرآیند آنروت چه انتظاری دارید و از شما می‎پرسد این کار ادامه داشته باشد یا خیر. اگر دستگاهی دارید که برای روت کردن آن از روش‎های سنتی استفاده کرده‎اید، معمولا نسخه‎ی اندروید آب‎نبات چوبی و قدیمی‎تر- استفاده از این اپلیکیشن اولین و تنها کاری است که باید بکنید. فشار دادن دکمه‎ی continue دستگاه را آنروت خواهد کرد و شما برای کامل شدن این فرآیند باید ری‎بوت کنید.

324x576xScreenshot_20160331-144854-576x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.vtpMOVjg0u

اگر دستگاهی دارید که با روش روت شدن بدون سیستمی در اندروید مارشملو روت شده است، فشار دادن گزینه‎ی “Continue” کادر دیگری باز می‎کند و از شما می‎پرسد که آیا دوست دارید بوت ایمیج (boot image) خام را بازگردانی کند یا نه، با اشاره به اینکه چنین چیزی برای به روزرسان‎های OTA لازم است. اگر نسبت به دانلود آخرین آپدیت اندروید در زمان عرضه‎ی آن امید دارید، یا قصد خلاصی یافتن از دستگاه خود را دارید، پس پیشنهاد می‎کنیم گزینه‎ی “بله” را اینجا فشار دهید. اگر موارد گفته شده در مورد شما صدق نمی‎کند، یقینا رها کردن بوت ایمیج تغییر یافته با فشار دادن گزینه‎ی “خیر” خوب است.

324x576xScreenshot_20160331-145220-576x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.HzMIZXAvCn

صفحه‎ی بعدی ممکن است از شما بپرسد که آیا دوست دارید به ایمیج ریکاوری استوک ری‎استور کنید یا خیر. اگر از یک ریکاوری سفارشی استفاده می‎کنید (که احتمالش وجود دارد) و بخواهید از یک آپدیت OTA استفاده کنید، این گزینه یعنی فشار دادن گزینه‎ی “بله” ضروری است. اگر قصد دارید در آینده دوباره روت کنید یا می‎خواهید به ریکاوری سفارشی خود ادامه دهید (به عنوان مثال برای بک‎آپ‎های غیر اندرویدی)، پس اینجا گزینه‎ی “خیر” را فشار دهید. احتمال ظاهر نشدن این گزینه هم وجود دارد، که در آن صورت باید به صورت دستی ریکاوری استوک را فلش کنید. دستورالعمل‎هایی برای نحوه‎ی انجام این کار در قسمت انجام کار به صورت دستی در زیر وجود دارد.

324x518xScreenshot_20160331-145705-640x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.SHXVF2hxJ5

بعد از آن، اپلیکیشن SuperSU خودش را پاک و فرآیند نصب را پاک‎سازی می‎کند. کل این فرآیند تنها چند ثانیه طول می‎کشد و بعد از آن دستگاه ری‎بوت خواهد شد. به دنبال پایان رسیدن ری‎بوت دستگاه باید به طور کامل آنروت شده باشد و بسته گزینه‎هایی که در طول فرآیند آنروت شدن انتخاب شده‎اند، به حالت کاملا خام برگردد.

نحوه‎ی آنروت کردن دستی یک دستگاه نکسوس یا توسعه‎دهنده‎ی دیگر دارای اندروید مارشملو

با آنکه روش بالای آنروت کردن با اپلیکیشن SuperSU باید به طور تئوری بر روی هر دستگاهی که با استفاده از روش بدون سیستمی روت شده باشد، کار کند ولی داشتن دانش در رابطه با چطور واکنش دادن در زمانی که SuperSU به طور کامل قادر به آنروت کردن یک دستگاه باشد نیز خوب است.

اخبار خوب این است که یک فلش ساده، به منظور جایگزینی بوت ایمیج تغییر یافته با یکی خام بایستی کار لازم را انجام دهد.

به عنوان مثال یک نکسوس 5 دارید، ولی این فرآیند برای تمامی دستگاه‎های نکسوس دیگر هم مشابه است. اگر در حال استفاده از یک گوشی نسخه‎ی توسعه‎دهنده از سازنده‎ی دیگری هستید، این فرآیند ممکن است اندکی فرق داشته باشد.

اولین کاری که باید انجام دهید ایمیخ فکتوری برای دستگاه‎تان است. به عنوان مثال برای نکسوس‎ها، چنین چیزی توسط گوگل فراهم می‎شود. ایمیج سایر دستگاه‎ها نیز بایستی توسط تولیدکننده‎شان فراهم شده باشد.

زمانی که ایمیج فکتوری دستگاه خود را دانلود کردید، ابتدا باید فایل را از حالت زیپ خارج کنید.

650x310x2016-03-29_11h33_07-650x310.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.XeT_4TP2bE

درون این فایل، یک فایل زیپ دیگر وجود دارد، آن هم از حالت زیپ خارج کنید.

650x314x2016-03-29_11h33_22-650x314.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.LvfOEfj4_E

این فایل حاوی ایمیج بوت‎لودر است (اگر قابل استفاده باشد) به همراه اسکریپت‎های مختلف به منظور فلش کردن به بیلد کامل اندروید. فایلی که ما نیاز داریم یعنی boot.img در فایل زیپ نهایی پیدا می‎شود که باید نام آن اینطور باشد: “image-<device name>-<build number>.zip”. این فایل را از حالت زیپ خارج کنید.

650x424x2016-03-29_11h33_39-650x424.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.GY5IDgvMWS

در خود گوشی، مطمئن شوید که در مسیر Settings > About phone با چندین بار آهسته ضربه زدن بر روی بیلد نامبر، گزینه‎ی Developer Options فعال شده است. نوتیفیکیشن‎هایی وجود دارند که به شما نشان خواهند داد که چندبار دیگر باید برای “تبدیل شدن به یک توسعه‎دهنده” آهسته ضربه بزنید.

325x206xScreenshot_20160329-121431-650x412.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.1iGRreRVxz

زمانی که منوی Developer Options فعال شد، به منوی تنظیمات اصلی برگردید. منوی ” Developer Options” بخش جدیدی است که در بالای “About phone” ظاهر می‎شود، روی آن آهسته ضربه بزنید.

325x249xScreenshot_20160329-123148-650x498.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.-OJCxSyHom

به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه‎ی “USB Debugging” را مشاهده و آن را فعال کنید.

325x134xScreenshot_20160329-123545-650x268.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.N2N-uoIjaq

هشداری به همراه توضیحی ظاهر خواهد شد که فعال‎سازی این قابلیت چه کاری انجام می‎دهد، به منظور فعال‎سازی این قابلیت بر روی “اوکی” آهسته ضربه بزنید.

325x221xScreenshot_20160329-123237-650x442.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.8pyRq_XVWa

دستگاه خود را با یک کابل یو‎اس‎بی به کامپیوتر متصل کنید. تا زمانی که درایورهای درستی را نصب شده دارید، پنجره‎ای باید روی دستگاه ظاهر شود که توسط آن بتوانید روی کامپیوتر متصل شده به گوشی‎تان اجازه‎ی انجام USB debugging را بدهید. اگر کامپیوتر مال خودتان است، می‎توانید گزینه‎ی Always allow from this computer” را تیک بزنید تا به صورت خودکار عمل دباگ کردن در آینده صورت گیرد. روی “اوکی” ضربه بزنید.

325x232xScreenshot_20160329-114554-650x465.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.ewGFUIQKQ3

در کامپیوترتان، اگر درایو گوشی‎های اندرویدی (ADB) را در مسیر سیستمی خود نصب دارید، روی پوشه‎ای که فایل‎های ایمیج فکتوری را از حالت زیپ خارج کرده‎اید کلیدهای ترکیبی شیفت + راست کلیک را بگیرید و “Open a command window here” را انتخاب کنید.

650x345x2016-03-29_11h50_05-650x345.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.uWdikGXgTC

اگر درایو گوشی‎های اندرویدی (ADB) را در مسیر سیستمی خود نصب ندارید، فایل بوت ایمیج را کپی و در پوشه‎ی adb خود قرار دهید یعنی C:\Android\platform-tools. زمانی که کپی کردن فایل مذکور به پایان رسید، در هر جایی از این پوشه کلیدهای ترکیبی شیفت + راست کلیک را بگیرید و “Open a command window here” را انتخاب کنید.

650x345x2016-03-29_11h52_15-650x345.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.viNojG82ub

سپس فرمان زیر را به منظور ری‎بوت شدن دستگاه به بوت‎لودر وارد کنید:

adb reboot bootloader

646x298x2016-03-29_11h45_59.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.QsEYOS_D5g

زمانی که گوشی شما به داخل بوت‎لودرش بوت شد، فرمان زیر را اجرا کنید که باید اتمام آن چند ثانیه‎ای طول بکشد:

fastboot flash boot boot.img

646x298x2016-03-29_11h46_16.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.S_tARa84Vy

اگر به دلیل دریافت آپدیت OTA قصد آنروت کردن را دارید یا می‎خواهید که به حالت کاملا استوک گوشی خود برگردید، باید ریکاوری استوک را نیز فلش کنید. با این فرمان می‎توانید این کار را انجام دهید:

fastboot flash recovery recovery.img

646x298x2016-04-01_12h28_01.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.IbW37aBq9m

بعد از آن، اندروید را با فرمان زیر ری‎بوت کنید:

fastboot reboot

646x298x2016-03-29_11h46_32.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.0fynflkvdE

گوشی بایستی فورا ری‎بوت شود و دسترسی به روت هم رفته باشد، و اندروید به حالت ریکاوری استوک خود برگشته باشد، ولی سایر بخش‎های سیستم‎عامل  شما همچنان دست نخورده باقی خواهند ماند. اگر قصد فروش یا رهایی یافتن از دستگاه خود را دارید، می‎توانید حالا یک ریست فکتوری کنید.

نحوه‎ی دستی آنروت کردن یک دستگاه نکسوس یا توسعه‎دهنده‎ی دیگر که نسخه‎ی اندروید آب‎نبات چوبی (یا قدیمی‎تر) را دارد

به طور کلی، آنروت کردن با اپلیکیشن SuperSu بهترین گزینه برای دستگاه‎هایی است که پارتیشن سیستمی تغییر یافته‎ای دارند، چون تمامی این تغییرات در طول فرآیند روت صورت می‎گیرد پاک‎سازی می‎شوند. ولی اگر شما می‎خواهید به صورت دستی این فرآیند را انجام دهید، به نسبت ساده فلش کردن بوت ایمیج نظیر روش بدون سیستم، دردسر بیشتری دارد. البته خبرهای خوب این است که کل این فرآیند را می‎توان به صورت مستقیم روی خود گوشی، بدون نیاز به کامپیوتر، انجام داد.

اولین چیزی که نیاز خواهید داشت یک فایل منیجر با قابلیت‎های روت است، اپلیکیشن ES File Explorer به نظر می‎رسد محبوب‎ترین اپلیکیشن فایل منیجر این روزها باشد، ولی هرگونه اپلیکیشن دیگر با قابلیت‎های روت قابل قبول است.

در اپلیکیشن ES، شما بایستی منوی کناری را با لغزاندن آن از سمت چپ به سمت لبه‎ی بیرونی، باز کنید سپس به سمت پایین و گزینه‎ی “Root Explorer” اسکرول کنید و تاگل آن را در حالت فعال قرار دهید. اپلیکیشن SuperUser نصب شده روی دستگاه شما باید در این جا از شما اجازه‎ی دسترسی دادن به فایل منیجر را بخواهد.

325x541xScreenshot_2016-04-01-11-02-58-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.FqCbPs1ebp

زمانی که دسترسی به روت به دست آورده شد، به پوشه‎ی /system بروید. با استفاده از اپلیکیشن ES، روی گزینه‎ی کشویی که عنوان “Homepage” دارد آهسته ضربه بزنید (با فرض اینکه البته هنوز روی صفحه‎ی شروع هستید). گزینه‎ی “/ Device” را انتخاب کنید.

324x540xScreenshot_2016-04-01-12-33-35-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.z7S-1Gj-Ci

324x540xScreenshot_2016-04-01-12-35-01-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.OoH06N_yXZ

در پارتیشن اصلی دستگاه، به سمت پوشه‎ی “/system” اسکرول کرده و آن را باز کنید.

324x539xScreenshot_2016-04-01-11-20-14-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.vaVM-FlaQQ

اینجا اوضاع کمی پیچیده می‎شود، بسته به نحوه‎ی روت شدن دستگاه شما، فایل “Su” (فایلی که در این فرآیند ما آن را پاک خواهیم کرد) در یکی از دو این مکان قرار خواهد داشت: /system/bin یا /system/xbin. ابتدا اولی را بررسی کنید.

324x539xScreenshot_2016-04-01-11-15-55-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.SUyNF6DVZk

فایل‎هایی که اینجا هستند براساس حروف الفبا مرتب شده‎اند، بنابراین اگر این فایل را مشاهده نمی‎کنید پس باید در پوشه‎ی /system/xbin باشد. با فشار دادن کلید برگشت به عقب، به عقب برگردید و پوشه‎ی “xbin” را باز کنید.

تعداد فایل‎های آنجا نبایستی زیاد باشد، بنابراین پیدا کردن فایل “Su” باید کاملا ساده باشد.

324x539xScreenshot_2016-04-01-11-05-19-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.YrnEp6de29

بدون توجه به محل این فایل بر روی دستگاه به خصوص شما، ما یک کار را انجام می‎دهیم. اگر به دنبال آنروت کردن به طور کامل هستید، این فایل را با فشار دادن طولانی روی آن و انتخاب آیکون سطل آشغال پاک کنید.

324x539xScreenshot_2016-04-01-11-18-55-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.SBkFl0Z7G_

اگر می‎خواهید برای دریافت آپدیت OTA فقط به صورت موقت از حالت روت خارج شوید، فایل را از این محل کات کرده و به محل دیگری انتقال دهید. می‎توانید برای این منظور به پوشه‎ی /sdcard/ به پارتیشن اصلی یعنی “/ Device” بروید و پوشه‎ی “sdcard” را باز کنید. فایل را اینجا با انتخاب آیکون پیست، پیست کنید.

324x539xScreenshot_2016-04-01-11-20-21-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.AUX37LbPF7 324x539xScreenshot_2016-04-01-11-18-551-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.yy4dYrEjrb

با از عمل انداختن فایل “su”، یک فایل دیگر نیز وجود دارد که باید انتقال یا پاک شود. به بخش سیستم برگردید و پوشه‎ی “app” را باز کنید.

324x539xScreenshot_2016-04-01-11-04-37-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.Vk8VByFhYh

شما در حال نگاه کردن به اپلیکیشن SuperUser نصب شده بر روی گوشی خود خواهید بود، اگر شما این اپلیکیشن را اجرا دارید، در پوشه‎ای به همین نام پیدا می‎شود. ممکن است اگر از اپلیکیشن SuperUser متفاوت دیگری استفاده می‎کنید، به دنبال اپلیکیشن مربوطه بگردید. زمانی که پوشه را پیدا کردید، آن را باز کنید. باید اشاره کنیم که ممکن است خبری از یک پوشه نباشد، ممکن است تنها چیزی به اسم “superuser.apk” در روت فولدر وجود داشته باشد.

324x540xScreenshot_2016-04-01-12-43-59-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.KhU7py6rqm

زمانی که فایل درست را پیدا کردید، روی آن یک فشار طولانی به منظور یا پاک یا کات کردن آن اعمال کنید، نظیری کاری که با فایل “su” کردید.

اگر آن را کات کردید، به سمت مسیر /sdcard برای امن کردن موقعیت آن، بروید و آن را پیست کنید.

حالا شما می‎توانید دوباره وضعیت روت دستگاه را با استفاده از دستگاهی نظیر Root Checker بررسی کنید. اگر جواب آنروت بود، پس کار شما تمام شده است.

324x539xScreenshot_2016-04-01-11-07-05-615x1024.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.0g3QMub45z

سپس، شما بایستی ریکاوری استوک اندروید را روی گوشی خود جایگزین کنید. برای انجام این کار، بایستی ایمیج فکتوری را برای دستگاه خود دانلود کنید. براس دستگاه‎های نکسوس، چنین چیزی توسط گوگل فراهم شده است. ایمیج سایر دستگاه‎ها را سازندگان آن‎ها باید فراهم کنند.

زمانی که ایمیج فکتوری دستگاه خود را دانلود کردید، ابتدا باید فایل را از حالت زیپ خارج کنید.

650x310x2016-03-29_11h33_07-650x310.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.XeT_4TP2bE

درون این فایل، یک فایل زیپ دیگر وجود دارد، آن هم از حالت زیپ خارج کنید.

650x314x2016-03-29_11h33_22-650x314.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.LvfOEfj4_E

این فایل حاوی ایمیج بوت‎لودر است (اگر قابل استفاده باشد) به همراه اسکریپت‎های مختلف به منظور فلش کردن به بیلد کامل اندروید. فایلی که ما نیاز داریم یعنی boot.img در فایل زیپ نهایی پیدا می‎شود که باید نام آن اینطور باشد: “image-<device name>-<build number>.zip”. این فایل را از حالت زیپ خارج کنید.

650x424x2016-03-29_11h33_39-650x424.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.GY5IDgvMWS

در خود گوشی، مطمئن شوید که در مسیر Settings > About phone با چندین بار آهسته ضربه زدن بر روی بیلد نامبر، گزینه‎ی Developer Options فعال شده است. نوتیفیکیشن‎هایی وجود دارند که به شما نشان خواهند داد که چندبار دیگر باید برای “تبدیل شدن به یک توسعه‎دهنده” آهسته ضربه بزنید.

325x206xScreenshot_20160329-121431-650x412.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.1iGRreRVxz

زمانی که منوی Developer Options فعال شد، به منوی تنظیمات اصلی برگردید. منوی ” Developer Options” بخش جدیدی است که در بالای “About phone” ظاهر می‎شود، روی آن آهسته ضربه بزنید.

325x249xScreenshot_20160329-123148-650x498.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.-OJCxSyHom

به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه‎ی “USB Debugging” را مشاهده و آن را فعال کنید.

325x134xScreenshot_20160329-123545-650x268.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.N2N-uoIjaq

هشداری به همراه توضیحی ظاهر خواهد شد که فعال‎سازی این قابلیت چه کاری انجام می‎دهد، به منظور فعال‎سازی این قابلیت بر روی “اوکی” آهسته ضربه بزنید.

325x221xScreenshot_20160329-123237-650x442.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.8pyRq_XVWa

دستگاه خود را با یک کابل یو‎اس‎بی به کامپیوتر متصل کنید. تا زمانی که درایورهای درستی را نصب شده دارید، پنجره‎ای باید روی دستگاه ظاهر شود که توسط آن بتوانید روی کامپیوتر متصل شده به گوشی‎تان اجازه‎ی انجام USB debugging را بدهید. اگر کامپیوتر مال خودتان است، می‎توانید گزینه‎ی Always allow from this computer” را تیک بزنید تا به صورت خودکار عمل دباگ کردن در آینده صورت گیرد. روی “اوکی” ضربه بزنید.

325x232xScreenshot_20160329-114554-650x465.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.ewGFUIQKQ3

در کامپیوترتان، اگر درایو گوشی‎های اندرویدی (ADB) را در مسیر سیستمی خود نصب دارید، روی پوشه‎ای که فایل‎های ایمیج فکتوری را از حالت زیپ خارج کرده‎اید کلیدهای ترکیبی شیفت + راست کلیک را بگیرید و “Open a command window here” را انتخاب کنید.

650x345x2016-03-29_11h50_05-650x345.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.uWdikGXgTC

اگر درایو گوشی‎های اندرویدی (ADB) را در مسیر سیستمی خود نصب ندارید، فایل بوت ایمیج را کپی و در پوشه‎ی adb خود قرار دهید یعنی C:\Android\platform-tools. زمانی که کپی کردن فایل مذکور به پایان رسید، در هر جایی از این پوشه کلیدهای ترکیبی شیفت + راست کلیک را بگیرید و “Open a command window here” را انتخاب کنید.

650x345x2016-03-29_11h52_15-650x345.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.viNojG82ub

سپس فرمان زیر را به منظور ری‎بوت شدن دستگاه به بوت‎لودر وارد کنید:

adb reboot bootloader

646x298x2016-03-29_11h45_59.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.QsEYOS_D5g

زمانی که گوشی شما به داخل بوت‎لودرش بوت شد، فرمان زیر را اجرا کنید که باید اتمام آن چند ثانیه‎ای طول بکشد:

fastboot flash boot boot.img

646x298x2016-03-29_11h46_16.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.S_tARa84Vy

اگر به دلیل دریافت آپدیت OTA قصد آنروت کردن را دارید یا می‎خواهید که به حالت کاملا استوک گوشی خود برگردید، باید ریکاوری استوک را نیز فلش کنید. با این فرمان می‎توانید این کار را انجام دهید:

fastboot flash recovery recovery.img

646x298x2016-04-01_12h28_01.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.IbW37aBq9m

بعد از آن، اندروید را با فرمان زیر ری‎بوت کنید:

fastboot reboot

646x298x2016-03-29_11h46_32.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.0fynflkvdE

گوشی بایستی فورا ری‎بوت شود و دسترسی به روت هم رفته باشد، و اندروید به حالت ریکاوری استوک خود برگشته باشد، ولی سایر بخش‎های سیستم‎عامل  شما همچنان دست نخورده باقی خواهند ماند. اگر قصد فروش یا رهایی یافتن از دستگاه خود را دارید، می‎توانید حالا یک ریست فکتوری کنید.

 

دستگاه خود برای داشتن یک بیلد کاملا استوک دوباره فلش کنید

اگر از یک رام سفارشی یا فریم‎ورک Xposed استفاده می‎کنید، باید به طور کامل دستگاه خود را پاک کنید و آن را به حالت آنروت شده فلش کنید، یعنی حالت کاملا جدید و بیرون آمده از کارخانه. اگر روش SuperSU برای شما جواب نداده است، این راه تنها راه آنروت کردن یک دستگاه نسخه‎ی توسعه‎دهنده یا غیر نکسوس است.

متاسفانه، این فرآیند برای هر کارخانه متفاوت است، و می‎تواند از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت باشد. بنابراین، به استثنای دستگاه‎های نکسوس (که راهنمای آن‎‎ها را داریم)، نمی‎توانیم تمامی دستورالعمل‎ها را اینجا به طور کامل بگوییم. در عوض، نگاهی به این خواهیم داشت که این فرآیند برای هر تولیدکننده چطور خواهد بود:

  • دستگاه‎های نکسوس و سایر دستگاه‎های نسخه‎ی توسعه‎دهنده: دستگاه‎های نکسوس کاملا آسان هستند. فقط کافی است که یک ایمیج فکتوری از گوگل یا تولید‎کننده‎ی خود دانلود کنید (بسیار شبیه به کاری که در حالت آنروت کردن دستی برای اندروید مارشملو در بالا ما انجام دادیم)، سپس تمامی فایل‎های آن را در گوشی‎تان را فلش کنید.
  • دستگاه‎های سامسونگ: شما نیاز به فایل کامل فریم‎ویر خواهید داشت، که عملا برای هر دستگاهی در سایت com باید وجود داشته باشد. شما باید از برنامه‎ای به اسم “Odin” بر روی کامپیوتر خود استفاده کنید، که کاملا کار با آن آسان است. فقط مطمئن باشید برای دقیقا دستگاه خود راهنمای معتبری پیدا کنید.
  • دستگاه‎های موتورولا: موتورولا از برنامه‎ای به اسم “RSD Lite” برای ارائه‎ی فایل‎های ایمیج به دستگاه‎های خود استفاده می‎کند، گرچه این شرکت ایمیج خود را در معرض دستگاه‎های غیر توسعه‎دهنده نمی‎گذارد. کپی‎های فراوانی در اینترنت وجود دارند، ولی مطمئن شوید که قبل از استفاده از منبع مطمئنی آن را دانلود کنید.
  • دستگاه‎های ال‎جی: ال‎جی برای ارائه‎ی فایل‎های KDZ خاص هر دستگاه به گوشی‎هایش از ابزاری به اسم “Flash Tool” استفاده می‎کند. مجددا، مطمئن شوید که از راهنما و منبع معتبری برای دریافت فایل استفاده می‎کنید.
  • دستگاه‎های اچ‎تی‎سی: از بین تمامی دستگاه‎های مصرف‎کننده شاید دستگاه‎های اچ‎تی‎سی ساد‎ه‎ترین راه فلش کردن را داشته باشند، در این رابطه فقط چیزی به اسم فایل “RUU” (ابزار به روزرسانی رام) را استفاده کنید که با فرمان‎های ساده‎ی adb و fastboot می‎توان از آن بهره برد. شما همچنین می‎توانید فایل RUU را روی پارتیشن /sdcard اکثر دستگاه‎های اچ‎تی‎سی قرار دهید و این فایل به طور خودکار زمانی که به بوت‎لودر بوت می‎کنید، شناسایی خواهد شد. فقط باید برای دستگاه‎ خاص خود RUU مورد نظر را پیدا کنید.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال