شوک تمام‌ عیار به استارتاپها

بررسی خسارت به کسب‌وکارهای آنلاین با گران شدن اینترنت

گرانی اینترنت که همچون خون برای یک اکوسیستم آنلاین و استارتاپی محسوب می‌شود یک شوک تمام‌عیار به این فضا در روزهای گذشته بوده است. بسیاری از زیرساخت‌های این دست کسب‌وکارها یا بر بستر اینترنت است و یا راه دسترسی کاربران آن‌ها به خدمات این کسب‌وکارها تنها و تنها استفاده از اینترنت است. به گزارش آژانس […]

گرانی اینترنت که همچون خون برای یک اکوسیستم آنلاین و استارتاپی محسوب می‌شود یک شوک تمام‌عیار به این فضا در روزهای گذشته بوده است. بسیاری از زیرساخت‌های این دست کسب‌وکارها یا بر بستر اینترنت است و یا راه دسترسی کاربران آن‌ها به خدمات این کسب‌وکارها تنها و تنها استفاده از اینترنت است.

به گزارش آژانس خبری تکنا، گران کردن اینترنت بدون مقدمه و گرفتن مشورت از ذی‌نفعان این زیرساخت حیاتی، تنها تحمیل هزینه‌های پیش‌بینی نشده به این کسب‌وکارهاست. استدلال‌هایی هم که درباره وضعیت شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت و ناکافی بودن درآمدهای آن‌ها با توجه به گرانی‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه تامین زیرساخت‌ها و دستگاه‌های موردنیازشان (که اغلب هزینه‌های دلاری دارند) می‌شود اگرچه در برخی موارد پذیرفتنی است اما راهکار حمایت از آن‌ها انداختن هزینه به دوش کاربران ایرانی و کسب‌وکارهای نوآور نیست.

افزایش حدودا ۶۰ درصدی تعرفه اینترنت ثابت از یک سو و حذف برخی بسته‌های اقتصادی‌تر اینترنت موبایل از سوی دیگر برای استارتاپ‌های ایرانی به معنای افزایش هزینه‌های زیرساختی و سخت‌تر شدن فرایندهای تعامل با کاربران آن‌هاست. استارتاپ‌هایی که در سال‌های گذشته یکی از دلایل رونق استفاده از اینترنت در داخل کشور بوده‌اند و با ارائه خدمات و محصولات جذاب باعث شده بودند بخش زیادی از جامعه ایران به دنیای وب روی بیاورند حالا یکی از اولین جاهایی هستند که از افزایش قیمت اینترنت آسیب می‌بینند.

بدیهی است که افزایش قیمت اینترنت به معنای کمتر شدن استفاده‌های غیرضروری از آن خواهد شد. تغییری که می‌تواند به کسب‌وکارهای حوزه ویدئو و بازی خسارت‌های زیادی وارد کند. کمتر شدن استفاده به معنای آن خواهد بود که احتمالا از ترافیک بازی‌های آنلاین کاسته شده و تعاملات کاربران در دنیای وب با درنظر گرفتن اهرم قیمت، حداقلی خواهد شد. موضوعی که اصلا به سود توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور نیست.

حرف مشخص اینکه هر تصمیمی در این اکوسیستم نوآور باید با همراهی و همفکری فعالان واقعی آن گرفته شود. با همراهی آن‌ها که کسب وکار دارند و تابلو و نام و نشان‌شان مشخص است. این روزها آدم‌های زیادی داعیه‌دار خیر وصلاح کسب‌وکارهای این حوزه شده‌اند اما تصمیم‌ها و عملکردها نشان می‌دهد باید بیش از هر زمان دیگری به خود کسب‌وکارها و صاحبان آن‌ها اعتماد کرد و از آن‌ها در راهبری این فضا یاری گرفت.

استارتاپ‌های ایرانی مدت‌هاست با مشکلات کسب‌وکاری عدیده‌ای از جمله درخصوص جذب سرمایه و توسعه بازار مواجه شده‌اند. اضافه شدن یک چالش بزرگ زیرساختی که افزایش قیمت اینترنت برای آن‌ها رقم خواهد زد آن‌ها را بیش از پیش دچار رکود خواهد کرد.