پرتاب ماهواره‌های کوچک بین‌المللی در ماموریت آرتمیس ۲

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در اقدامی جدید، قصد دارد پنج ماهواره کوچک (کیوب‌ست) را با همکاری آژانس‌های فضایی مختلف در ماموریت آرتمیس ۲ به فضا پرتاب کند. این ماموریت، نخستین ماموریت سرنشین‌دار برنامه آرتمیس ناسا محسوب می‌شود که هدف آن بازگشت انسان به ماه است. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، در مراسمی […]

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در اقدامی جدید، قصد دارد پنج ماهواره کوچک (کیوب‌ست) را با همکاری آژانس‌های فضایی مختلف در ماموریت آرتمیس ۲ به فضا پرتاب کند. این ماموریت، نخستین ماموریت سرنشین‌دار برنامه آرتمیس ناسا محسوب می‌شود که هدف آن بازگشت انسان به ماه است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، در مراسمی که در تاریخ ۱۸ سپتامبر در آژانس فضایی آلمان (DLR) برگزار شد، توافق‌نامه‌ای برای پرتاب ماهواره کیوب‌ست TACHELES امضا گردید. این ماهواره ساخت آلمان، مأموریت جمع‌آوری داده‌های مربوط به تأثیر محیط فضایی بر اجزای الکترونیکی را بر عهده دارد و نتایج آن در توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای ماموریت‌های قمری آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ماهواره‌های کیوب‌ست که ابعادی به اندازه یک جعبه کفش دارند، ابزارهای ارزشمندی برای انجام تحقیقات فضایی محسوب می‌شوند. این ماهواره‌ها در داخل یک سازه مخصوص به فضاپیما متصل شده و پس از رسیدن به مدار زمین، از آن جدا می‌شوند.

با همکاری با آژانس‌های فضایی دیگر کشورها، ناسا قصد دارد به جامعه جهانی فرصت مشارکت در اکتشافات فضایی را ارائه دهد و به توسعه دانش علمی و فناوری در این حوزه کمک کند. اگرچه موفقیت ماموریت‌های کیوب‌ست به دلیل اندازه کوچک و هزینه نسبتا پایین آن‌ها تضمین شده نیست، اما این ماهواره‌ها به عنوان ابزاری مناسب برای آزمایش فناوری‌های جدید و انجام تحقیقات علمی در مقیاس کوچک مورد توجه قرار گرفته‌اند. ناسا در آینده جزئیات بیشتری را در مورد سایر کشورهایی که در این پروژه مشارکت دارند، منتشر خواهد کرد. تمام این کشورها توافق‌نامه‌های آرتمیس را امضا کرده و متعهد به همکاری در اکتشافات فضایی مسالمت‌آمیز هستند. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.