مریخ‌نورد استقامت ناسا صعود به قله دهانه جِزِرو را برای کاوش بیشتر آغاز کرد

مریخ‌نورد استقامت ناسا، پس از بیش از سه سال کاوش در کف دهانه جِزِرو، وارد مرحله جدیدی از ماموریت خود شده است. این ربات شش چرخه، طی روزهای اخیر صعود به لبه این دهانه را آغاز کرده است. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، هدف از این صعود، جمع‌آوری نمونه‌های سنگ از لبه […]

مریخ‌نورد استقامت ناسا، پس از بیش از سه سال کاوش در کف دهانه جِزِرو، وارد مرحله جدیدی از ماموریت خود شده است. این ربات شش چرخه، طی روزهای اخیر صعود به لبه این دهانه را آغاز کرده است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، هدف از این صعود، جمع‌آوری نمونه‌های سنگ از لبه دهانه جِزِرو است. دانشمندان امیدوارند با مطالعه این نمونه‌ها، به اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخچه آب و هوایی سیاره مریخ و احتمال وجود حیات باستانی در این سیاره دست یابند. از زمان فرود بر روی مریخ در سال ۲۰۲۱، مریخ‌نورد استقامت موفق به جمع‌آوری ۲۲ نمونه هسته سنگ از کف دهانه شده است. استیون لی، از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، معتقد است که سنگ‌های موجود در لبه دهانه جِزِرو می‌توانند سرنخ‌های مهمی درباره فرآیند شکل‌گیری سیارات سنگی مانند مریخ و زمین در اختیار دانشمندان قرار دهند.

صعود به لبه دهانه جِزِرو، چالش‌های فنی متعددی را برای مریخ‌نورد استقامت ایجاد خواهد کرد. این مریخ‌نورد باید بر روی زمین‌های ناهموار و شیب‌های تند تا ۲۳ درجه حرکت کند. با این حال، مهندسان ناسا بر این باورند که استقامت با توجه به عملکرد درخشان خود در طول این مدت، از پس این چالش نیز بر خواهد آمد. شایان ذکر است که سنگ‌های موجود در لبه دهانه جِزِرو ممکن است منشأ آتشفشانی داشته باشند و در اثر فعالیت‌های هیدروترمال شکل گرفته باشند. در زمین، مناطق مشابهی مانند پارک ملی یلوستون به عنوان مهد پیدایش حیات شناخته می‌شوند.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.