نیمی از کاربران تلفن‌های همراه در دنیا تنها برای مکالمه و ارسال پیام از گوشی خود استفاده می‌کنند

همه روزه نمی‌توان شاهد تلاشی در این مقیاس و اهمیت بالقوه در قلمرو تلفن‌های همراه بود. امروزه GSMA تصمیم به پایه‌ریزی پژوهش و محاسبه سالانه خویش با عنوان «نمایه وابستگی جهانی به تلفن همراه» (GMEI) گرفته است. این نمایه منحصر به فرد قرار است میزان وابستگی مردم جهان به گوشی‌های تلفن همراه را هم از […]

همه روزه نمی‌توان شاهد تلاشی در این مقیاس و اهمیت بالقوه در قلمرو تلفن‌های همراه بود. امروزه GSMA تصمیم به پایه‌ریزی پژوهش و محاسبه سالانه خویش با عنوان «نمایه وابستگی جهانی به تلفن همراه» (GMEI) گرفته است. این نمایه منحصر به فرد قرار است میزان وابستگی مردم جهان به گوشی‌های تلفن همراه را هم از نظر تعداد و هم از نظر نحوه استفاده مورد بررسی قرار دهد. داده‌های این پژوهش قرار است هم گوشی‌های هوشمند و هم مدل‌های قدیمی‌تر را از مجموع 56 کشور جهان (32 کشور از کشورهای در حال توسعه و 24 کشور باقیمانده کشورهای توسعه یافته) با بررسی میزان پاسخ‌دهی آنلاین در افراد بالای 18 سال هر کشوری ( که اساسا حدود 80 درصد کل جمعیت جهان را تشکیل میدهند) مورد اندازه‌گیری قرار دهد.

این پژوهش اساسا چالش بسیار بزرگی است: تعریف دقیق 29 مورد استفاده از گوشی تلفن همراه و رتبه‌بندی تک تک استفاده‌کنندگان هم از نظر تعداد سرویس‌ها و هم از نظر دفعات استفاده از هر سرویس تلفن همراه. هدف نهایی تعریف یک نمایه دقیق و قابل مقایسه برای هر کشور در عین فراهم آوردن یک سیستم طبقه‌بندی جامع از خود استفاده‌کنندگان گوشی های تلفن همراه می‌باشد. GSMA معتقد است 29 مورد استفاده می‌توانند در 4 طبقه «هنر دوستان»، «عملگرایان»، «متصلین به شبکه» و «صحبت‌کنندگان» خلاصه شوند. در ادامه این گزارش ما به بررسی هر کدام از این طبقات خواهیم پرداخت، اما هم چنان توصیه می‌کنیم به لینک اصلی رفته و با استفاده از اینفوگراف‌های سودمند آن در مورد هرکدام اطلاعات جامع‌تری به دست آورید.

GMEI characteristics GMEI characteristics

در نقطه سر خط این گزارش چنین آمده است: «تقریبا نیمی از کاربران گوشی‌های تلفن همراه هنوز هم صحبت‌کنندگان و پیامک‌زنندگان هستند. به اذعان GSMA این مطلب حقیقتی است که کمتر با شنیدن آن دچار شگفتی می‌شویم .این مسئله  تنها به تلفن‌های قدیمی و مدل‌های پایین‌تر در این چرخه نیست، بلکه گاهی با عوامل متعدد دیگری نظیر منطقه، میزان سن و تکنولوژی مرسوم هم مربوط می‌شود. اگرچه GSMA معتقد است روند نحوه استفاده از تلفن‌های همراه میان کاربران تا سال 2030 به 29 درصد کل کاهش پیدا خواهد کرد، اما هم چنان تا سال 2016 این رقم هنوز 47 درصد کل را نشان می‌داد.

موارد جالب‌تری هم در این گزارش یافت می‌شوند. برای مثال هنوز در برخی از بازارهای قدیمی‌تر تکنولوژی تلفن همراه نظیر ایالات متحده آمریکا و فرانسه، «پیامک»‌ها هم‌چنان محبوب‌تر از سرویس‌های پیام‌رسان اینترنتی هستند. این امر که یکی از اطلاعات ارزشمند GMEI می‌باشد، شاید به دلیل عدم محدودیت پیامک و گستره نامحدود آن نسبت به پیام‌رسان های اینترنتی بوده باشد. نکته جالب توجه در این است که در برخی جوامع میزان عادت و تطبیق با تکنولوژی‌های نو فقط مخصوص نوجوان‌ها و نسل‌های جوان خوره تکنولوژی نیست و نسل کهنسالان هم به سرعت خودشان را با تغییرات تکنولوژی به روز می‌کنند. برای مثال در کره جنوبی حدود 80 درصد از افراد متعلق به نسل پس از جنگ جهانی دوم (سن 51 تا 69 سال) از تلفن‌های همراه خود برای خریدهای اینترنتی استفاده می‌کنند.

Ranking by region Ranking by region

در همین رابطه گزارش نشان می‌دهد تعداد بسیار زیادی از کاربران تلفن‌های همراه (حدود 70 درصد) قبل از خرید اینترنتی ویژگی‌‌های محصول و خدمات مورد نیازشان را در اینترنت جستجو کرده‌اند، اما فقط دو مورد از هر سه مورد جستجوی اینترنتی به خرید منجر شده است یا خدمات مورد نظر را مستقیما از تلفن همراهش سفارش داده است. قطعا صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید به این آمار توجه و حساسیت ویژه‌ای نشان دهند. سایرروندهای این گزارش می‌تواند راهنمای خوبی برای شرایط ویژه کشورهای خاص باشد. مثلا در میانمار که از نظر مالکیت گوشی‌های هوشمند در بالاترین رده‌‌ها قرار می‌گیرد، بیش از 60 درصد کاربران اظهار کرده‌اند از دسترسی به همه خدمات و امکانات گوشی‌های تلفنشان به دلیل محدودیت‌های منطقه‌ای در محتوای خدمات، محروم هستند.

Trends and insights Trends and insights

در نهایت، GSMA یک نظرسنجی آنلاین برای درک محل حضور شما و افزودن داده‌های بیشتر به این گزارش در نظر گرفته است که شاید دیدنش خالی از لطف نباشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال