ریدایرکت چیست؟ تشریح کامل ریدایرکت 3XX و تاثیر آن در سئو

به صورت خلاصه و ساده می توان گفت که ریدایرکت عبارتند از فرستادن یوزر ها از آدرس اینترنتی به آدرسی دیگر. وبمستران اغلب برای صفحاتی که حذف شده اند، آدرس آن ها تغییر کرده است و یا حاوی محتوای تکراری هستند از این کد استفاده می کنند تا از برخورد با صفحات 404 (پیدا نشد) […]

به صورت خلاصه و ساده می توان گفت که ریدایرکت عبارتند از فرستادن یوزر ها از آدرس اینترنتی به آدرسی دیگر. وبمستران اغلب برای صفحاتی که حذف شده اند، آدرس آن ها تغییر کرده است و یا حاوی محتوای تکراری هستند از این کد استفاده می کنند تا از برخورد با صفحات 404 (پیدا نشد) توسط مخاطب و کرولر های گوگل جلوگیری کنند. این عمل باعث ایجاد تجربه کاربری خوب و تاثیر مثبت روی سئو سایت می شود. در این مقاله به بررسی انواع ریدایرکت (301 تا 308) می پردازیم و سعی داریم شما را با انواع تغییر مسیر ها آشنا کنیم.

اهمیت استفاده از ریدایرکت در چیست؟

دلایل زیادی برای استفاده از انواع ریدایرکت وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • با استفاده از ریدایرکت ترافیک ورودی از یک صفحه ای که دیگر وجود ندارد را به آدرسی جدید منتقل می کنید.
  • در مفاهیم سئو هنگامی که آدرس صفحه ای را ریدایرکت می کنید، اعتبار آن صفحه که شامل بک لینک های آن است نیز منتقل می شود. جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر از سایت ایران وب لایف را مطالعه نمایید:

https://www.iranweblife.com/seo/

  • ریدایرکت سبب بهبود تجربه کاربران با جلوگیری از ورود آن ها به “صفحات 404 یافت نشد” می شود.

جان مولر (یکی از افراد مهم در دنیای وبمستری گوگل) نیز با اشاره به صفحات 404 در توییتر گفت:

اگر بک لینک های شما به هیچ جا (404) برسد قاعدتا ما آن ها را در رتبه بندی محاسبه نمی کنیم. اگر شما چیزی که دیگر وجود ندارد را به کسی معرفی کنید، مسلما توصیه ارزشمندی نیست!

چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنیم؟

  • شما قصد دارید یک URL را منتقل کنید. (از com/a به sample.com/b)
  • صفحه ای را حذف کرده اید.
  • صفحات تگ یا کتگوری درست کرده اید که دارای کلمات کلیدی یکسان با صفحات دیگر شما هستند. (به عنوان مثال در مقاله سئو چیست، تگ سئو چیست را درج کرده اید!)
  • وبسایت را به دامنه ای جدید منتقل کرده اید. (به عنوان مثال از com به x.net یا هر TLD دیگری انتقال داده اید.)
  • شما قصد دارید دو یا چند صفحه از سایت را یکی کنید.
  • به هنگام انتقال سایت از HTTP به پروتکل ایمن HTTPS

در بالا به برخی از متداول ترین موارد استفاده از ریدایرکت اشاره کردیم، در سایر موارد بر اساس نظر شما نیز می توان از ریدایرکت استفاده کرد اما بهتر است پیش از آن با یک متخصص سئو مشورت کنید.

ریدایرکت 301

انواع ریدایرکت

به طور کلی دو نوع ریدایرکت داریم: دائمی یا موقت! کاربران نمی توانند تفاوت بین این دو را تشخیص دهند اما نوع هر یک برای موتورهای جستجو مهم است. حال چرا:

اگر شما صفحه ای را حذف کرده باشید و از ریدایرکت دائم استفاده کنید، به سرچ انجین ها این موضوع که می توانند صفحه قبلی را از ایندکس خود خارج کنند را اطلاع داده اید. تغییر مسیر موقتی نیز در حالتی است که احتمال دارد آدرس صفحه را بازگردانی کنید.

1-   تغییر مسیر HTTP

ریدایرکت از ناحیه http به این صورت عمل می کند:

مرورگر کاربر از سرور درخواست آدرس قدیمی را می کند و سرور به صورت اتوماتیک URL جدید را نمایش می دهد. از دیدگاه کاربر، این نوع ریدایرکت کاملا یکپارچه است و در کسری از ثانیه اتفاق می افتد. کل این عمل با پاسخ دادن از طریق کد 3XX صورت می پذیرد. برخی از موارد ریدایرکت 300 که متداول تر هستند؛ عبارتند از:

  • 301: انتقال دائم

ریدایرکت 301 به گوگل سیگنال می دهد که این انتقال دائمی است. این نوع از انتقال، بهترین راه برای حفظ ارزش بک لینک های یک صفحه می باشد اما به یاد داشته باشید با هر ریدایرکت مقداری از ارزش صفحه کاهش پیدا می کند؛ بنابراین صرفا در هنگام ضرورت از آن استفاده کنید.

  • 302: ریدایرکت موقت

ریدایرکت معروف دیگر، نوع 302 است که به گوگل، تغییر مسیر موقتی را نشان می دهد. ریدایرکت 302 نیز با اینکه موقت است اما همچنان ارزش و اعتبار را منتقل می کند اما این فرایند زمانبر است. به طور کلی، فقط در صورتی از 302 استفاده کنید که قصد دارید URL اصلی را بعدا بازگردانید.

به غیر از دو مورد بالا، 3 ریدایرکت دیگر وجود دارد که معمولا از آن ها استفاده نمی شود:

  • 303: ریدایرکت شده موقت

303، تغییر مسیری است که کاربران را به صفحه مرتبط دیگری می فرستد، در صورتی که صفحه قبلی در دسترس نیست (اغلب زمانی که کاربران قبلا فرمی را ارسال کرده اند و نمی توانند دوباره ارسال کنند.)

  • 307: ریدایرکت شده موقت

مشابه ریدایرکت 302، اما درخواست سرور را برای بازنشانی صفحه به طور متفاوتی هدایت می کند. (302 برای سئو بهتر است.)

  • 308: ریدایرکت شده دائم

ریدایرکت دائمی و مشابه 301 که نوع 301 برای سئو ترجیح داده می شود.

2-   ریدایرکت متا رفرش (Meta Refresh)

ریدایرکت متارفرش بر خلاف نوع HTTP به جای سرور در سمت کلاینت و مخاطب اجرا می شود. اگر مجبور به تغییر مسیر هستید، ریدایرکت های HTTP برای سئو بهتر از متا رفرش هستند؛ اما چرا؟

ریدایرکت متا رفرش می تواند گوگل و بازدیدکنندگان وب سایت را گیج کند چراکه این نوع ریدایرکت کند تر عمل می کند، به تجربه کاربر آسیب می رساند و ممکن است منجر به ایندکس شدن صفحه اشتباهی توسط گوگل شوند. همچنین طبق توصیه گوگل، استفاده از ریدایرکت سمت سرور به دلیل انتقال ارزش نسبت به متا رفرش توصیه می شود.

متارفرش و میزان تاخیر آن (0 به معنای بدون تاخیر است.) به شکل کد زیر است:

<meta http-equiv=”refresh” content=”0; url=https://www.example.com/”>

3-   ریدایرکت جاوا اسکریپت

تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت نیز در سمت کلاینت اتفاق می افتد. مانند ریدایرکت های متا رفرش، نوع جاوا اسکریپت نیز برای سئو توصیه نمی شود. به این دلیل که ممکن است گوگل صفحات شما را در هنگام تغییر مسیر با استفاده از جاوا اسکریپت به درستی ایندکس نکند. (کرولر ها همچنان در خوانش فایل های جاوا اسکریپت مشکل دارند.)

ریدایرکت جاوا اسکریپت به شکل زیر است:

window.location.replace(“https://example.com”);

ریدایرکت در سئو

نحوه ریدایرکت در CMS های مختلف

1-   ریدایرکت در CMS وردپرس

اگر از وردپرس استفاده می کنید، پلاگین های سئویی مانند Yoast و Rank math بسیار ساده و در چند قدم صفحه ای را برای شما ریدایرکت می کنند. صرفا نیاز به وارد کردن آدرس قبلی و آدرسی که مقصد جدید است دارید و همچنین می توانید نوع ریدایرکت (301 تا 308) را برای آن انتخاب کنید.

2-   ریدایرکت دستی با کد

با استفاده از فایل htaccess و ادیت آن می توانید انواع ریدایرکت را به شکل زیر اجرا کنید. (توجه کنید این کد ها صرفا مربوط به افراد حرفه ای می باشد و اشتباه در این فایل، صدمات بدی به همراه دارد.)

  • ریدایرکت یک صفحه
1 Redirect 301 /old-page.html /new-page.html
  • ریدایرکت یک دامنه قدیم به جدید
1 RewriteEngine on
2 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR]
3 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC]
4 RewriteRule ^(.*)$ https://newsite.com/$1 [L,R=301,NC]
  • ریدایرکت دامنه با www به بدون www یا برعکس
1 RewriteEngine on
2 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
3 RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]
  • ریدایرکت دامنه از HTTP به HTTPS
1 RewriteEngine On
2 RewriteCond %{HTTPS} off
3 RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

منابع:

https://ahrefs.com/blog/301-redirects/

https://iranweblife.com/

https://www.semrush.com/