آیا پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین جایگزین روانشناس می‌شود؟

با گسترش استفاده از تکنولوژی و اینترنت، ارائۀ خدمات آنلاین به کلینیک‌های روانشناسی و روان‌شناس‌ها هم رسیده است. بسیاری از متخصصان روانشناس و مشاورها به‌صورت آنلاین با بیمارهایشان گفت‌وگو می‌کنند. گفت‌وگوی آنلاین بیمار و روانشناس بعد از شیوع بیماری کرونا هم طرفدار زیادی پیدا کرد. با وجود گسترش این نوع مشاوره، وقت آن رسیده است […]

با گسترش استفاده از تکنولوژی و اینترنت، ارائۀ خدمات آنلاین به کلینیک‌های روانشناسی و روان‌شناس‌ها هم رسیده است. بسیاری از متخصصان روانشناس و مشاورها به‌صورت آنلاین با بیمارهایشان گفت‌وگو می‌کنند. گفت‌وگوی آنلاین بیمار و روانشناس بعد از شیوع بیماری کرونا هم طرفدار زیادی پیدا کرد. با وجود گسترش این نوع مشاوره، وقت آن رسیده است که این سوال را بپرسیم: آیا سایت‌ها و اپلیکیشن‌های روانشناسی آنلاین می‌توانند جایگزین روانشناس شوند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم؛ ولی قبل از آن با ویژگی‌های روانشناسی آنلاین آشنا می‌شویم.

روانشناسی آنلاین چیست؟

روانشناس آنلاین یکی از روش‌های ارائۀ خدمات مشاوره است. در این جلسه‌ها، مشاور و بیمار از لپ‌تاپ، تبلت، کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند برای گفت‌وگو استفاده می‌کنند. معمولاً جلسه‌های مشاوره آنلاین در بسترهایی مثل واتس اپ، گوگل هنگ اوت، زوم و اسکایپ برگزار می‌شود. البته بعضی از استارتاپ‌های روانشناسی پلتفرم‌های مخصوصی برای برگزاری جلسه‌های مشاوره دارند.

روانشناسی آنلاین چیست؟

برای بزرگنمایی کلیک کنید

سایت یاری وی یکی از این استارتاپ‌ها است. در تمام برنامه‌ها و پلتفرم‌ها، شما و روانشناس می‌توانید در هر زمان که بخواهید با هم قرار بگذارید و صحبت کنید. فاصله جغرافیایی هم مانع از برگزاری جلسۀ مشاوره نمی‌شود. با این روش، فاصله اجتماعی بین مشاور و بیمار حفظ می‌شود و حریم خصوصی هم قابل کنترل است.

برنامه‌های مراقبت از روان در بستر اینترنت

بعد از این‌که مشاور خودتان را در پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین پیدا کردید، مشاور گفت‌وگو را آغاز می‌کند و با استفاده از رویکردهای روانشناسی برنامه مخصوصی برای شما درنظر می‌گیرد. بیشتر روانشناس‌ها با رویکرد رفتارشناختی کار می‌کنند؛ ولی رویکردهای دیگری هم برای تشخیص و تغییر افکار ناراحت‌کننده وجود دارد. مشاورها و متخصصانی که در پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری وی فعالیت می‌کنند، از جلسه‌های اول همراه شما هستند و سعی می‌کنند مناسب‌ترین رویکرد را برای حل مشکلات ذهنی شما استفاده کنند.

مشاوره آنلاین برای چه کسانی مناسب است؟

افراد زیادی می‌توانند از مشاوره آنلاین استفاده کنند. کسانی‌که در شهرهای دور زندگی می‌کنند، افرادی که به دلیل شغلشان زمان خالی کمتری دارند و کسانی‌که بیشتر وقتشان را در خانه هستند، می‌توانند از مزایای جلسه‌های مشاوره آنلاین بهره ببرند. مثلاً پزشک‌ها و پرستارها بیشتر وقتشان را در بیمارستان هستند، آن‌ها می‌توانند برای برطرف‌کردن دغدغه‌های ذهنی‌شان به مشاور آنلاین رجوع کنند.

مشاوره آنلاین بهترین گزینه برای ایرانی‌های ساکن کشورهای خارجی است. بسیاری از ایرانی‌های به روانشناس ایرانی و هم‌زبان دسترسی ندارند. در چنین مواقعی می‌توانند با صرف هزینه‌ای کم از خدمات پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین استفاده کنند. پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری وی دقیقاً با همین هدف ساخته شده است. اگر در کشورهای خارجی ساکن هستید، می‌توانید با ثبت‌نام در سایت یاری وی و پرداخت هزینه با کارت‌های پی‌پال، با روانشناس مناسب خودتان گفت‌وگو کنید.

جلسه‌های مشاوره آنلاین چگونه برگزار می‌شود؟

برای بزرگنمایی کلیک کنید

جلسه‌های مشاوره آنلاین چگونه برگزار می‌شود؟

در جلسه‌های مشاوره آنلاین هم مانند جلسه‌های حضوری، روانشناس یا درمانگر به مشکلات ذهنی و دغدغه‌های شما گوش کرده و سعی می‌کند در مسیر غلبه بر مشکلات به شما کمک کند؛ بنابراین محتوا و ساختار روانشناسی آنلاین مانند جلسه‌های حضوری مشاوره است. زمان جلسه‌های آنلاین هم مانند جلسه‌های حضوری است و مدت‌زمان گفت‌وگوی شما با مشاور از ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد. نکتۀ مهم در پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین، رعایت حریم خصوصی است. تمام جلسه‌های مشاوره در بستری محرمانه برگزار می‌شوند.

جلسه‌های مشاوره آنلاین در یاری وی چگونه برگزار می‌شود؟

پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری برای ایرانیان خارج از کشور طراحی شده است. وقتی وارد سایت می‌شوید، فرآیند مشاوره در چهار مرحله انجام می‌شود. اگر نمی‌توانید مشاور موردنظر خودتان را انتخاب کنید، در جلسۀ ارزیابی اولیه شرکت می‌کنید. بعد روانشناس مناسب برای شما درنظر گرفته می‌شود.

رزرو جلسه و برگزاری جلسۀ آنلاین هم مراحل آخر هستند. روانشناس‌های یاری وی در حوزه‌های قبل از ازدواج، افسردگی، استرس، اضطراب، رابطه دوستی و عاطفی، کنترل خشم، مشاوره کودک و نوجوان، اعتماد‌به‌نفس و خانواده به شما کمک می‌کنند. در بخش زیر حوزه‌های مشاوره در سایت یاری وی را به تفکیک توضیح می‌دهیم.

مشاورۀ قبل از ازدواج در پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری وی

در مشاورۀ قبل از ازدواج، مشاورها به شناخت و آگاهی بیشتر زوج‌ها از هم کمک می‌کنند. صحبت دربارۀ امور مالی، بروز و کنترل احساسات، چگونگی حل اختلاف، نحوۀ تقسیم وظایف، کنترل خشم، مهارت‌های ارتباطی، روابط جنسی و فرزندآوری در جلسه‌های مشاورۀ قبل از ازدواج انجام می‌شوند. می‌توانید این جلسه‌ها به صورت فردی یا همراه با همسرتان شرکت کنید. معمولاً مشاور تست‌های شخصیتی و روان‌شناختی هم از زوج‌ها می‌گیرد.

مشاورۀ ازدواج

دغدغه‌ها و مشکلات ارتباطی بعد از ازدواج هم ادامه دارد. بنابراین درصورتی‌که با همسر یا شریک عاطفی‌تان دچار مشکل شدید، می‌توانید از مشاورۀ ازدواج کمک بگیرید. در جلسه‌های مشاورۀ ازدواج، اختلاف‌های خانوادگی، رضایت جنسی، خشونت خانوادگی، تصمیم برای فرزندآوری، تفاوت‌ها و تعارض‌های زوجین بررسی می‌شود.

مشاورۀ ازدواج در یاری وی چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً زوج‌ها تا زمانی که با مشکل حادی مواجه نشوند، به روانشناس مراجعه نمی‌کنند. این تصور اشتباهی است و بهتر است قبل از جدی‌شدن موضوع با روان‌درمانگر صحبت کنید. به‌علاوه، اگر دغدغۀ کوچکی هم دربارۀ رابطه دارید، می‌توانید از مشاور کمک بگیرید. در جلسه‌های مشاورۀ ازدواج یاری وی، روانشناس از شما سوال می‌پرسد تا به ریشۀ مشکلات پی ببرد. بعد از تشخیص علت‌های اصلی مشکل، تمرین‌های مخصوصی به شما و همسرتان داده می‌شود. با انجام این تمرین‌ها می‌توانید رابطۀ بهتری با شریک زندگی خودتان برقرار کنید. جلسه‌های مشاورۀ ازدواج یاری وی غیرحضوری هستند و مشکلاتی مثل ترافیک شهری و حمل‌ونقل خسته‌کننده را از سر راه شما برمی‌دارند.

مشاوره افسردگی، استرس و اضطراب در پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری وی

بیشتر متخصصان این حوزه، مدرک روانشناسی بالینی و روانشناسی شناختی دارند و با استفاده‌ از به‌روزترین روش‌ها، استرس و اضطراب شما را درمان می‌کنند. اگر با علائمی مثل کاهش وزن شدید، اختلال کیفیت خواب، مشکلات گوارشی مثل سوزش معده و یبوست، تیک عصبی و جویدن ناخن، اختلال خوردن، تمرکز نداشتن در محل کار یا تحصیل و ریزش مو و مشکلات پوستی مداوم مواجه شدید، بهتر است برای تشخیص و درمان استرس عصبی به مشاور مراجعه کنید.

شاید جالب باشد که بدانید، مشاوره آنلاین در درمان اختلال افسردگی نقش بسیار مثبتی دارد. اگر احساس درماندگی و ناامیدی می‌کنید و انرژی ندارید، بهتر است وقت مشاوره آنلاین بگیرید. به جز این‌ها، تغییرات اشتها، تغییرات خواب، خشم و عصبانیت، از خودبیزاری و نداشتن تمرکز از علائم دیگر افسردگی هستند.

مشاوره افسردگی و اضطراب چگونه انجام می‌شود؟

بعد از رزرو جلسۀ مشاوره و صحبت‌کردن با مشاور، احتمالاً روانشناس راجع به رفع و درمان استرس با شما گفت‌وگو کرده و راهکارهای لازم را معرفی می‌کند. ورزش‌کردن، کاهش مصرف کافئین، سپری‌کردن اوقات با خانواده و دوستان، شنیدن موسیقی آرامش‌بخش و تقویت مهارت نه‌گفتن از جمله راهکارهای درمان اضطراب و استرس شدید هستند. ورزش‌کردن باعث رهاسازی اندورفین می‌شود و خلق‌وخوی شما را بهتر می‌کند. ورزش روی کیفیت خواب هم تاثیر می‌گذارد و به تقویت اعتماد‌به‌نفس کمک می‌کند. اگر استرس دارید و نمی‌توانید خوب بخوابید، ورزش استرس را از شما دور می‌کند.

یکی از دلایل افزایش سطح استرس در بدن، مصرف کافئین است. کافئین موجود در قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، اعصاب شما را تحریک می‌کنند. سعی کنید به جای مصرف کافئین، دم‌نوش‌های گیاهی بنوشید. سنبل‌الطیب، چای سبز و گل‌گاوزبان در بهبود روحیه و حفظ آرامش موثر هستند.

گرچه در دوران افسردگی و اضطراب، بودن در کنار خانواده و دوستان سخت است؛ ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دریافت حمایت اجتماعی در بهبود اضطراب و افسردگی تاثیرگذار هستند. سعی کنید هنگام استرس به موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید و کمی حرکات کششی کار کنید.

یکی دیگر از راهکارهای بهبود استرس، تقویت مهارت نه‌گفتن است. اگر نمی‌توانید کاری را انجام دهید، با خیال راحت نه بگویید. با این کار لازم نیست بابت کاری که در توانتان نیست، استرس تحمل کنید. بهتر است راهکارهای بهبود استرس و اضطراب را همراه با مشاور اجرا کنید و به تمرین‌های عملی روانشناس هم پایبند باشید.

مشاورۀ رابطه دوستی و عاطفی

متخصصان روانشناسی بالینی و روانشناسی تربیتی در حوزۀ رابطه دوستی و عاطفی مشاوره می‌دهند. در جلسه‌های مشاورۀ رابطه دوستی و عاطفی می‌توانید دربارۀ ویژگی‌های یک رابطه عاطفی سالم صحبت کنید و مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرید. همچنین، اگر نگران رابطۀ عاطفی با پارتنرتان هستید، در این جلسه‌ها می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

قبل از انتخاب روانشناس، سابقه و تخصص او را بررسی کنید. کسانی‌که در حوزۀ خانواده و ازدواج فعالیت می‌کنند، برای مشاورۀ رابطه مناسب هستند. سعی کنید در جلسه‌های مشاوره، صریح و شفاف صحبت کنید و تمرین‌های مشاور را انجام دهید. بعضی از جلسه‌های مشاورۀ رابطه به‌صورت دو نفری و همراه با همسر یا پارتنر انجام می‌شود، فراموش نکنید که بعد از مشاوره، همسرتان را سوال‌پیچ نکنید.

مشاوره رابطه دوستی و عاطفی چگونه انجام می‌شود؟

در جلسۀ مشاوره، روانشناس دربارۀ ویژگی‌های رابطه عاطفی سالم با شما گفت‌وگو می‌کند. حمایت متقابل، توازن در انتظارها، کمک به پیشرفت دیگری، توازن و برابری، استقلال و آزادی فردی، گفت‌وگو و احترام متقابل از جمله ویژگی‌های رابطۀ عاطفی سالم هستند. فراموش نکنید که رابطۀ عاطفی یک رابطۀ دوطرفه و مشترک است و شما نمی‌توانید تمام مسئولیت‌ها را به دوش بکشید. در یک رابطۀ سالم، کنترل‌گری وجود ندارد و شما می‌توانید در فضایی سالم، نیازها و دغدغه‌های خودتان را بیان کنید.

در جلسه‌های مشاوره آنلاین یاری وی می‌توانید دربارۀ روابط عاطفی خارج از ازدواج هم صحبت کنیم. ایرانیان مهاجر با مسائلی مثل رابطۀ جنسی، زندگی مشترک و هم‌خانه‌بودن هم مواجه می‌شوند. برای اینکه بتوانید تصمیم درستی دربارۀ برقراری رابطۀ جنسی و جدی‌ترکردن رابطه بگیرید، با مشاور صحبت کنید.

مشاوره کنترل خشم در پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری وی

شما می‌توانید برای مدیریت خشم هم به مشاور مراجعه کنید. طبق گفتۀ متخصصان، دو نوع خشم وجود دارد: خشم خوب و خشم بد. خشم بد منجر به عواقب ناخوشایندی می‌شود و ممکن است شما را به ادارۀ پلیس و بیمارستان بکشاند؛ اما اگر بتوانید به کمک مشاور و راهکارهای کنترل خشم، احساستان را مدیریت کنید، در موقعیت‌های ناگوار قرار نمی‌گیرید.

مشاوره کنترل خشم مخصوص کسانی است که بیشتر از بقیه با این احساس درگیر هستند و نمی‌توانند عصبانیت خودشان را کنترل کنند. افرادی‌ که کنترل هیجانی پایینی دارند و خشمشان باعث ایجاد مشکلاتی در روابط فردی، زناشویی و شغلی می‌شود، بهتر است برای کنترل خشم به مشاور مراجعه کنند. مشاورهای یاری وی در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند با شما صحبت کنند.

مشاوره کنترل خشم چگونه انجام می‌شود؟

بعد از اینکه برای کنترل خشم جلسۀ مشاوره رزرو کردید، احتمالاً روانشناس برای مدیریت خشم راهکارهایی به شما ارائه می‌دهد. تنفس عمیق، انجام حرکات کششی و یوگا، تامل دربارۀ دلیل خشم، گوش‌دادن به موسیقی و دیدن نیمه پر لیوان از جمله راهکارهای مدیریت خشم هستند. هنگام خشمگین‌شدن، محل یا فضای فعلی را ترک کرده و سعی کنید تنها باشید.

صحبت‌کردن هنگام عصبانیت به مشکل شما کمک نمی‌کند. بهتر است در چنین مواقعی یک لیوان آب بنوشید و نفس عمیق بکشید. شمردن از ۱ تا ۱۰ هم می‌تواند به آرامش شما کمک کند. بعد از عصبانیت، به دلیل خشم فکر کنید و جزئیات را با دقت بنویسید. یادداشت‌برداری باعث آرام‌شدن ذهن می‌شود. گاهی اوقات عصبانیت زیاد و غیرکنترل‌شده منجر به خودزنی و آسیب به دیگران می‌شود. در چنین مواقعی، حتماً با روانشناس و روانپزشک گفت‌وگو کنید.

مشاوره کودک و نوجوان در پلتفرم روانشناسی یاری وی

کودکان در شرایط مختلف ممکن است به مشاوره احتیاج داشته باشند. در صورتی‌که کودک شما اضطراب و وسواس فکری دارد، از خواب می‌پرد، تمایلی به بازی‌کردن کردن ندارد، کم‌رو و گوشه‌گیر است، باید به مشاور رجوع کنید. بهتر است درمورد مسائل آموزشی و تربیتی هم از مشاور کودک و نوجوان سوال بپرسید.

روانشناس‌ متخصص به شما در خصوص برخورد با کودک و ایجاد یک رابطه سازندۀ با او به شما کمک می‌کند. مشاورهای کودک و نوجوان از قصه و بازی برای درمان استفاده می‌کنند. کودکان در بازی‌درمانی، هیجان و احساساتشان را بروز می‌دهند. مشاور هم می‌تواند ریشه مشکلات آن‌ها را شناسایی کرده و درمان را شروع کند.

مشاوره کودک و نوجوان در سایت یاری وی چگونه برگزار می‌شود؟

کودکان به‌صورت فردی یا همراه با والدینشان می‌توانند در جلسه‌های مشاوره شرکت کنند. حضور پدر و مادر در جلسه‌ها با تشخیص روانشناس است؛ ولی کودک از سن ۷ سالگی به بعد می‌تواند تنهایی با مشاور صحبت کند.

مشاوره نوجوانان با روانشناس‌های یاری وی

نوجوانان بحران‌ و تغییرات زیادی را پشت‌سر می‌گذارند. آن‌ها از ۱۱ سالگی به بعد بلوغ جسمی، بلوغ فکری و بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند و به دنبال هیجان‌ها و اتفاق‌های جدید هستند؛ بنابراین اگر فرزندتان به سن نوجوانی رسیده است، برای اجرای شیوه درست رفتار با آن‌ها به مشاور احتیاج دارید. طبق آمارهای به دست‌آمده از مراجعین یاری وی، بیشترین تعداد مراجعان به مشاوره نوجوان به دلیل مشکلات افسردگی، ضعف عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس، اضطراب، خودزشت‌پنداری، بیزای از اجتماع، خودارضایی و پرخاشگری بوده است. خانواده‌ها و نوجوانان می‌توانند با هم در جلسه‌های مشاوره شرکت کنند. همچنین، امکان برگزاری جلسه‌های فردی هم وجود دارد.

مشاوره اعتماد‌به‌نفس

دپارتمان مشاوره اعتماد‌به‌نفس یاری وی در تقویت اعتماد‌به‌نفس به شما کمک می‌کند. مشاورها نقاط قوت و ضعف شما را شناسایی می‌کنند. اگر خودتان را دیگران مقایسه می‌کنید یا همیشه مشغول سرزنش خودتان هستید، بهتر است برای از مشاورهای اعتمادبه‌نفس یاری وی کمک بگیرید.

مشاوره اعتماد‌به‌نفس چگونه انجام می‌شود؟

متخصصان اعتمادبه‌نفس در یاری وی بعد از گفت‌وگو با شما، راهکارهای تقویت اعتمادبه‌نفس را معرفی می‌کنند. رسیدگی به‌ ظاهر، خودشناسی، مثبت‌اندیشی، تقویت زبان بدن، شناخت و تقویت توانایی‌ها، مقایسه‌نکردن خود با دیگران، ثبت و تمجید موفقیت‌ها از جمله راهکاری تقویت اعتمادبه‌نفس هستند. تمرین‌های خودشناسی و افزایش توانایی‌ها در این مسیر به شما کمک می‌کند. هرچقدر بیشتر روی شناخت خودتان و زندگیتان وقت بگذارید، گرفتار مقایسه با دیگران نمی‌شوید. همچنین، مشاور در اجرایی‌کردن این راهکارها در کنار شما است و تمرین‌های لازم را توصیه می‌کند.

مشاوره خانواده آنلاین

مشاورۀ خانواده به توسعه و حفظ روابط خانوادگی کمک می‌کند و مهارت‌های مدیریت اختلاف‌های خانوادگی را به شما یاد می‌دهد. اگر نمی‌توانید با والدین خودتان یا همسرتان صحبت کنید و احساساتتان را به آن‌ها بگویید، بهتر است به مشاور خانواده رجوع کنید. جلسه‌های مشاوره می‌توانند فردی یا با حضور بقیه اعضای خانواده باشند.

اگر تمام اعضای خانواده به حضور در جلسه تمایل دارند، می‌توانند در این جلسه‌ها شرکت کنند. روانشناس‌های خانواده در زمینه حل مشکلات و اختلاف‌های بین نوجوانان و پدر و مادرها هم متخصص هستند و سعی می‌کنند مهارت‌های ارتباطی بین اعضای خانواده را تقویت کنند. سایت روانشناسی خانواده یاری وی در زمینه‌های متنوعی به شما مشاوره می‌دهد و به شما در حل مشکلات خانوادگی کمک می‌کند.

مشاوره خانواده در سایت یاری وی چگونه انجام می‌شود؟

پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری وی از متخصصان سلامت روان و مشاورهای خانواده برای حل اختلاف‌های خانوادگی استفاده می‌کنند. آن‌ها به‌طور تخصصی دربارۀ مشکلات رفتار و اختلاف اعضای خانواده تحقیق می‌کنند. مشکلات مالی، غم و‌ غصه، تجاوز، جدایی، بیماری‌های مزمن و مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان از جمله این مشکلات هستند. این مشاورها توانایی ارتباط با اعضای مختلف خانواده را دارند و حرف‌های آن‌ها گوش می‌کنند.

مشخصه اصلی مشاورهای خانواده همدلی و حل‌وفصل اختلاف‌ها است. مشاور با همدلی و قدرت رهبری به شناسایی ریشه مشکلات و حل آن‌ها کمک می‌کند. روانشناس‌های خانواده فقط روی شما و مسائل ذهنیتان متمرکز نمی‌شوند؛ بلکه به توسعه روابط مثبت و تقویت صمیمیت بین اعضای خانواده هم می‌پردازند. در واقع، هدف از برگزاری جلسه‌های مشاوره خانواده، حل‌وفصل تناقض‌ها است. خدمات مشاوره خانواده به روش‌های متعددی برگزار می‌شود: مشاوره کاربردی، چندسیستمی، چندنسلی، استراتژیک و مشاوره ساختاری.

مشاوره کاربردی برای خانواده‌هایی است که می‌خواهند مشکلات رفتاری و احساسی کودکشان را حل کنند.  مشاوره چندسیستمی مشکلات گسترده‌تری را دربرمی‌گیرد و روی چالش‌های چندنسلی خانواده تمرکز می‌کند. هدف از مشاوره چندنسلی درک ارتباطات بین اعضای خانواده و افزایش تعامل‌های بین نسلی است. متخصصی که مشاوره استراتژیک را دنبال می‌کند، به فکر تغییر الگوی تعامل بین اعضای خانواده است. مشاوره ساختاری هم به مدیریت ساختار خانواده می‌پردازد.

در جلسه‌های روانشناسی آنلاین از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

در جلسه‌های روانشناسی آنلاین از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

برای بزرگنمایی کلیک کنید

به‌طور کلی جلسه‌های مشاوره آنلاین با ایمیل، اپلیکیشن‌های موبایلی، پیام متنی، تلفن و تماس ویدیویی برگزار می‌شود. بعضی از سایت‌ها با ساخت پلتفرم‌های مخصوص، جلسه‌های مشاوره را برگزار می‌کنند. این پلتفرم‌ها در کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه قابل‌دسترسی هستند.

روانشناس‌های آنلاین چه کسانی هستند؟

روانشناس‌ها و مشاورهای آنلاین هم مثل بقیه متخصصان روانشناسی برای انجام کار مشاوره و درمان، مدرک‌ها و گواهینامه‌های لازم را دارند. بعضی از آن‌ها در حوزۀ خانواده متخصص هستند و بعضی از مشاورها هم مشاورۀ ازدواج می‌دهند. در پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری وی، شما می‌توانید با روانشناس‌های مختلفی گفت‌وگو کنید. آن‌ها مدرک معتبر دارند و در حوزه مشخصی، تخصص و تجربه کسب‌ کرده‌اند. حوزه‌های مشاوره، ازدواج، افسردگی، استرس، اضطراب، رابطه دوستی و عاطفی، کنترل خشم، کودک و نوجوان، اعتماد‌به‌نفس و مشاوره خانواده هستند.

ویژگی‌های یک روانشناس آنلاین خوب چیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا چهارچوب و قوانین مشخصی را برای استفاده از فناوری‌های متنوع و اینترنت در مشاوره ارائه کرده است. این چهارچوب‌ها به شرح زیر هستند.

درک درست از فناوری

روانشناس‌هایی که در پلتفرم‌های آنلاین فعالیت می‌کنند، به مهارت‌های کار با ابزارها و پلتفرم‌های آنلاین احتیاج دارند.

مشاوره در حوزۀ تخصصی

بهتر است در هر حوزه به دنبال روانشناس متخصص آن بگردید. به‌علاوه، روانشناس‌ها هم باید در زمینه‌ای که آموزش دیده‌اند، فعالیت کنند.

متعهد به چهارچوب‌های مشاوره

بعضی از قوانین برای تمام جلسه‌های مشاوره صدق می‌کند. مثلا رعایت حریم خصوصی بیمار، برقرارنکردن ارتباط با بیمار خارج از زمان‌های مشاوره و قضاوت‌نکردن بیمار از جمله قوانین کلی هستند.

پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین چه مزایایی دارند؟

روانشناسی آنلاین در پلتفرم‌های مخصوص به دلایل زیر، انتخاب اول برای دریافت خدمات مشاوره هستند:

دسترسی آسان

موانع زیادی برای دسترسی به مشاور مناسب و حضور در جلسۀ مشاوره وجود دارد. زندگی در کشورهای خارجی و دسترسی‌نداشتن به روانشناس هم‌زبان یکی از این موانع است. بسیاری از مردم در شهرهای دور زندگی می‌کنند و نمی‌توانند برای حضور در مطب روانشناس، مسافت زیادی را طی کنند.

کسانی هم که محدودیت‌های فیزیکی دارند با روانشناسی آنلاین به راحتی می‌توانند مشکلاتشان را رفع کنند. معلولین، بیمارهای حرکتی، سالمندان و بیمارهایی که باید در خانه استراحت کنند، می‌توانند با پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین در خانه با مشاور متخصص صحبت کنند.

هزینه کمتر

معمولاً جلسه‌های مشاوره آنلاین هزینۀ کمتری از جلسه‌های حضوری دارند. در این روش، روانشناس لازم نیست برای اجاره یا خرید مطب هزینه‌ای بپردازد. شما هم برای مراجعه به مطب مشاور، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. در مشاوره آنلاین، فقط هزینۀ مشاوره و اینترنت را می‌دهید.

موانع کمتر

در جلسه‌های آنلاین مشاوره، تمام عواملی که باعث ترس شما از حضور جلسۀ مشاوره می‌شوند، از بین می‌روند. اگر نشستن در اتاق روانشناس و صحبت‌کردن در حضور او می‌ترسید، همین الان پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین را تجربه کنید. با این روش دیگر لازم نیست از چیزی بترسید. در خانه یا محل آرامش خودتان می‌نشینید و تصویری با در پیام صوتی با متخصص گفت‌وگو می‌کنید.

برنامه‌ریزی راحت

با وجود مشغله‌های متعدد ، برنامه‌ریزی و پیداکردن وقت مناسب برای جلسه حضوری به‌سختی انجام می‌شود؛ اما جلسه‌های آنلاین به راحتی و در هر ساعتی از روز قابل برنامه‌ریزی هستند. شما می‌توانید در زمان استراحت بعد از ناهار یا در ساعت‌های پایانی روز با روانشناس صحبت کنید.

مزایای پلتفرم روانشناسی آنلاین یاری وی

سایت یاری وی یک سایت همه‌جانبه برای دریافت خدمات مشاوره است و طبق نیازهای ایرانی‌های مهاجر ساخته شده است. روانشناس‌های متخصص در حوزه‌های مختلف، پرداخت هزینه قبل از جلسه‌ها، برگزاری جلسه ارزیابی قبل از شروع مشاوره، تنظیم اختلاف ساعت، پشتیبانی از کارت‌های پرداخت بین‌المللی و برگزاری جلسه‌های صوتی و تصویری از جمله مزایای سایت یاری وی هستند.

هزینه‌های مشاوره آنلاین چقدر است؟

گرچه هزینه جلسه‌های آنلاین از جلسه‌های حضوری کمتر است؛ ولی عوامل دیگری هم در هزینه نهایی تاثیرگذار هستند. معمولا روانشناس‌ها خودشان هزینه مشاوره را تعیین می‌کنند؛ ولی در پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین، پولی که برای تماس تلفنی و تماس تصویری پرداخت می‌کنید، از قبل مشخص است. در سایت یاری وی، هزینه جلسه‌های تلفنی و تصویری به ازای هر دقیقه از کیف پول شما کم می‌شود.

مشاوره آنلاین در چه مواردی اثرگذاری بیشتری دارد؟

طبق تحقیقات انجام‌شده، مشاوره آنلاین در زمین درمان اعتیاد، کنترل خشم، اختلال‌های اضطراب، اختلال دوقطبی، افسردگی، اختلال خوردن و روابط بین فردی موثر بوده است.

محققان دربارۀ اثربخشی روانشناسی آنلاین چه می‌گویند؟

تحقیقات زیادی با موضوع ارائۀ خدمات روانشناسی و اجرای رویکردهای روان‌درمانی در بستر اینترنت انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که پلتفرم‌های روانشناسی به اندازه روانشناس مفید هستند و می‌توانند در درمان اختلال‌های روانی موثر باشند. در بعضی از مطالعه‌ها، مشاوره آنلاین نقش مثبتی در کاهش علائم اضطراب، استرس و افسردگی داشته است.

طبق تحقیقات، روانشناسی آنلاین برای کسانی که اختلال اضطراب اجتماعی دارند، مفید است. کسانی‌که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برند، تمایلی به برقراری ارتباط و کمک‌گرفتن از دیگران ندارند. این افراد می‌توانند در جلسه‌های مشاوره آنلاین شرکت کنند و با رویکرد رفتار شناختی، افسردگی و اضطراب خودشان را درمان کنند.

در بعضی از تحقیقات به اثرگذاری بهتر رویکردهای روانشناختی در بستر آنلاین اشاره شده است. مطالعه‌های علمی نشان می‌دهد که مشاورها رویکرد رفتار شناختی را به‌صورت آنلاین اجرا کرده‌اند و مراجعه‌کننده‌‌ها هم از روند درمانی خودشان رضایت کامل را داشتند. کاهش علائم اضطراب و افسردگی، درمان اختلال هراس و اضطراب بعد از حادثه و ترس‌های خاص از دیگر نتایج این تحقیقات بوده است. همچنین، محققان معتقدند که روانشناسی آنلاین از طریق گفت‌وگوی ویدیویی باید با رضایت مراجعه‌کننده و مشاور انجام شود.

چرا مردم جذب پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین می‌شوند؟

مهم‌ترین عامل جذابیت این پلتفرم‌ها، انعطاف‌پذیری آن‌ها است. در این حالت، مراجعان دستشان بازتر است و می‌توانند جلسه‌های مشاوره خودشان را در هر مکان و زمانی که بخواهند، هماهنگ کنند. بعضی از افراد در برقراری ارتباط چهره‌به‌چهره و حضوری راحت نیستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌صورت ناشناس با مشاور صحبت کنند. پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین هزینه حمل‌ونقل به دفتر مشاوره را هم حذف کرده‌اند. دیگر لازم نیست برای مراجعه به مطب متخصصان، ساعت‌ها در راه باشید، کافیست وارد سایت شده و روانشناس مناسب خودتان را پیدا کنید.

قبل از شرکت در جلسه‌های مشاوره آنلاین به این نکات توجه کنید

همه مشاورها و پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین را مقایسه کنید.

جلسه‌های ویدیویی اثرگذاری بیشتری دارند؛ ولی اگر تماس تصویری رو دوست ندارید، می‌توانید از مشاوره صوتی استفاده کنید. به‌طور کلی، پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین به‌صرفه‌تر از روانشناس‌های آنلاین مستقل هستند. هماهنگی جلسه‌ها در این پلتفرم‌ها بهتر انجام می‌شود و پشتیبان‌ها هم همواره در خدمت شما هستند.

زمینه مشاوره را انتخاب کنید

دغدغۀ ذهنی شما چیست و برای چه مسئله‌ای به کمک مشاور احتیاج دارید؟ اگر برای ازدواج و رابطه عاطفی به مشاوره احتیاج دارید، بهتر است سراغ روانشناس‌های همین حوزه بروید. در صورتی‌که نمی‌توانید روانشناس متخصص پیدا کنید، در جلسه‌های ارزیابی شرکت کنید. در این جلسه‌‌ها، یک روانشناس با شما صحبت کرده و بهترین متخصص را پیشنهاد می‌دهد. جلسه‌های ارزیابی در پلتفرم روانشناسی یاری وی ۴۵ دقیقه است.

چه انتظاری از جلسه‌های مشاوره دارید؟

هرچقدر هدف واضح‌تری از شروع روند مشاوره داشته باشید، بهتر می‌توانید کیفیت آن را ارزیابی کنید و بهترین نتیجه را از آن بگیرید. در طول جلسه‌ها، دربارۀ هدفتان از مشاوره صحبت کنید.

با مشاورتان صادق باشید

هدف روانشناس کمک به شما و مشکلات ذهنی شما است؛ پس سعی کنید با او صادق باشید. صحبت‌کردن دربارۀ تجربه‌ها و احساسات مختلف دردناک و آزاردهنده است، اما بیان این احساسات و شفاف‌بودن با مشاور به شما کمک می‌کند. اگر صحبت‌کردن دربارۀ موضوعی برای شما سخت است، به مشاورتان بگویید. روانشناس‌ متخصص روش‌های مختلف را امتحان کرده و راه نفوذ به ذهنتان را پیدا می‌کند.

با مشاور همکاری کنید

شرکت در جلسه‌های روانشناسی فقط آنلاین‌شدن و صحبت‌کردن با مشاور نیست. برای اثربخشی جلسه‌ها به تمرین هم احتیاج دارید. احتمالاً مشاور به شما تمرین می‌دهد و از شما می‌خواهد که قبل از جلسه بعدی آن‌ها را انجام دهید.

عوامل حواس‌پرتی را کم کنید

قبل از شروع مشاوره به جای آرام و خلوتی بروید و اطرافتان را خلوت کنید. درست است که جلسه‌های روانشناسی آنلاین در هر مکان و زمانی قابل برگزاری است؛ ولی بهتر است مکان خلوتی برای خودتان پیدا کنید. قطعاً نمی‌توانید جلوی همسر، کودکان، همکاران و خانواده‌تان با مشاور صحبت کنید؛ پس سعی کنید به اتاق خودتان بروید و از بقیه خواهش کنید که در این مدت مزاحم شما نشوند.

از محرمانگی جلسه‌ها مطمئن شوید

قبل از برگزاری جلسه‌های مشاوره دربارۀ محرمانگی اطلاعات سوال کنید. پلتفرم های روانشناسی با هدف حفظ اطلاعات شما، جلسه‌های مشاوره را ضبط نمی‌کند. با این کار، اطلاعات شما حفظ می‌شود و شخص دیگری به آن‌ها دسترسی ندارد.

سخن آخر

در این مطلب دربارۀ جنبه‌های مختلف روانشناسی آنلاین و ویژگی‌های پلتفرم روانشناسی آنلاین صحبت کردیم. با توجه به این توضیحات و نتایج پژوهش‌ها در خصوص اثربخشی پلتفرم‌های مشاوره آنلاین، می‌توان گفت که این پلتفرم‌ها قابلیت جایگزینی روانشناس را دارند؛ چون با استفاده از تکنولوژی و تخصص روانشناس‌ها، مجموعۀ زیادی از مشاورها را گردهم ‌آورده‌اند.