آموزش جاوا و یک دنیا شگفتی در یادگیری آن در سال 2021

یکی از انتخاب افراد در یادگیری زبان های برنامه نویسی، دوره آموزشی جاوا است. حال می خواهیم آشنایی با این زبان را از سایت درسمن بشنویم. قرار است در این مطلب به ما بگویند که: آموزش جاوا چیست چه کاربردی دارد پلتفرم های زبان جاوا چه هستند و مطالب جالب دیگر از زبان برنامه نویسی […]

یکی از انتخاب افراد در یادگیری زبان های برنامه نویسی، دوره آموزشی جاوا است. حال می خواهیم آشنایی با این زبان را از سایت درسمن بشنویم. قرار است در این مطلب به ما بگویند که:

  • آموزش جاوا چیست
  • چه کاربردی دارد
  • پلتفرم های زبان جاوا چه هستند
  • و مطالب جالب دیگر از زبان برنامه نویسی جاوا

آموزش جاوا

سرگذشت زبان جاوا:

طراحی زبان جاوا از آنجایی شروع شد که خالقان زبان سی پلاس پلاس یعنی جیمز گاسلینگ و همکارانش از این زبان احساس نارضایتی کرده و تصمیم گرفتند تا زبانی دیگر طراحی کنند که از سادگی بیشترو قدرت بالاتری نسبت به سی پلاس پلاس باشد.

بعد از تلاش های بسیار، تیم گاسلینگ و همکارانش زبان Oak به معنای بلوط را ابداع کردند. اگر از شنیدن این نام متعجب شده اید باید بگوییم صبر کنید در ادامه گفته می شود که چرا این نام را در ابتدا انتخاب کرده اند.

گفته ها حاکی از آن است که در مجاورت اتاق کار اقای گاسلینگ یک درخت بلوط قرار داشت، به همین خاطرتصمیم بر آن شد که  نام Oak به معنای “بلوط” را بر روی زبان خود بگذارند.

بعد از گذشت مدتی، گاسلینگ و همکارانش برای انتخاب نام بهتر به یک کافی شاپ رفتند که نتیجه صحبت های آنان چیزی جز استفاده از مخفف نام های خودشان یعنی James Gosling، Arthur Van Hoff  و همچنین Andy Bechtolsheim  نبود و به این ترتیب نام جاوا را انتخاب کردند. بعد از مراسم نام گذاری، آنها تصمیم گرفتند که از یک فنجان قهوه داغ به عنوان نماد این زبان استفاده کنند که در نهایت، سال 1995 زبان جاوا از سمت شرکت Sun Microsystems ارائه شد اما بعد از ده سال این شرکت را اوراکل خریداری کرد.

 

اما جاوا چیست و براساس چه اهدافی طراحی گردید؟

همان طور که در ابتدا اشاره شد گاسلینگ میخواست زبانی را جایگزین سی پلاس پلاس کند پس موارد چون: سادگی و مشهور بودن، شی گرایی قدرتمند، کارایی و عملکرد بالا و بهینه، قابلیت انتقال و پرتابل بودن، ضریب اطمینان بالا و خطای کم و همچنین زبانی پویا را در دستور کار خود قرار داد.

پس جاوا را میتوان زبانی شی گرا و چند سکویی (Cross Platform)دانست که مدیریت حافظه را بطور خودکار انجام می‌دهد و افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. همچنین ضریب اطمینان عملکرد برنامه‌های نوشته‌شده با زبان جاوا نسبت به زبان های نسل اول C بالاتر است.

نحوه اجرا و کامپایل شدن برنامه های جاوا به چه صورت است؟

 جاوا دارای یک ماشین مجازی قوی به نام JVM است و برنامه هایی که به صورت بایت کد کامپایل شده اند را به کدهای ماشین تبدیل و اجرا می کند. این ویژگی، زبان جاوا را از وابسته بودن به هر سیستم عاملی جدا کرده تا برنامه های نوشته شده با آن روی هر سیستم عامل و وسیله الکترونیکی اجرا شود. در واقع شعار جاوا این است ” یکبار بنویس و هرجایی اجرا کن”

 

پلتفرم های جاوا چه هستند؟

انواع پلتفرم های جاوا را میتوان در 3 دسته تقسیم بندی کرد که عبارت است از:

  • Java SE

این پلتفرم همان جاوا استاندار است که اکثر برنامه نویسان به دنبال یادگیری آن هستند.  Java SE، قابلیت های اصلی زبان برنامه نویسی جاوا را در خود جای داده و از انواع داده های لازم در کلاس های پیشرفته تا دسترسی به پایگاه داده و …. پشتیبانی می کند.

  • java EE

این پلتفرم بر پایه SE طراحی شده با این تفاوت که در طراحی وب برای سازمان و تجارت های الکترونیکی نقش آفرینی می کند. پس میتوان نتیجه گرفت استفاده از این پلتفرم در انجام کارهای بزرگ و گسترده تر، قابل اعتماد است.

  • java ME

افرادی که قصد اجرای برنامه خود بر روی دستگاه های کوچکی مانند موبایل را دارند، بهترین انتخاب آنها استفاده از این پلتفرم است.

آموزش جاوا تا چه حد سخت است؟

در پاسخ به سوال آموزش جاوا تا چقدر سخت است، باید گفت شروع هرکاری کمی سخت و نیازمند پشتکار و تلاش بسیار می باشد اما نسبت به دیگر زبان ها، جاوا کمی پیچیده است و آن هم جز قدرتمندی بالای این زبان نیست. در حقیقت سرعت کدنویسی در زبان جاوا تا حدی پایین است اما این یعنی چه؟

یعنی:

  • برای برنامه نویسی نیازمند نوشتن کدهای طولانی و بسیار نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی مثل پایتون است.
  • حافظه زیادی را برای اجرای کدهای خود استفاده می کند.

در اینجا یک سوال پیش می آید که جاوا برای چه کاری مناسب است؟

  • استفاده در فضای کلان داده ها به صورت گسترده
  • استفاده از جاوا برای برنامه های اندرویدی
  • استفاده سازمان های بزرگ مالی مانند بانک ها و …. در بخش برنامه نویسی سرور یا همان بک-اند

به طو کلی ویژگی هایی که آموزش جاوا را محبوب کرده، عبارت است از:

  • قابل حمل بودن
  • پشتیبانی از شی گرایی پیشرفته
  • بستر مستقل
  • امن
  • وابسته نبودن به معماری خاص
  • پویا بودن
  • ایجاد برنامه های توزیع شده در جاوا

به عنوان کلام آخر:

به انتهای آشنایی با زبان جاوا از زبان سایت درسمن رسیدیم و به عنوان هدیه شما می توانید از آموزش جاوا سایت درسمن به صورت رایگان بهره مند شوید. اما در پایان، با برنامه های نوشته شده با این زبان و محیط های توسعه آن آشنا می شوید. همچنین به تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت نیز پی میبرید.

به طورکلی با جاوا میتوان انواع برنامه های تحت دسکتاپ، موبایل، وب، سیستم های تعبیه شده، کارت های هوشمند، رباتیک، بازی ها و….. را طراحی کرد. از مهم ترین و معروف ترین محیط های یکپارچه برای جاوا میتوان به IntelliJ IDEA، NetBeans و Eclipse نیز اشاره کرد.

اما تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت؛ خیلی از افراد، زبان جاوا و جاوا اسکریپت را یکی میدانند که سخت در اشتباه هستند چراکه این دو زبان کاملا متفاوت از یکدیگر می باشند.

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است در صورتی که جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی می باشد که در ابتدا برای پویایی صفحات وب مورد استفاده قرار گرفت و سپس سطح کدنویسی خود را به وسلیه کتابخانه های متعدد خود گسترش داد.

تفاوت دیگر این دو زبان این تاس که جاوا اسکریپت برنامه مستقلی را ایجاد نمی کند و نمیتوان با آن برنامه ساخت چرا که کدهای آن بدون کامپایل در مرورگر کاربر اجرا میشود در صورتی که با جاوا میتوان یک برنامه ساخت که در مروگر یا یک ماشین مجازی قابل اجرا باشد. آخرین تفاوت این دو زبان باهم در متغیرهای آنها نیز حس می شود.

مطلب جاوا در اینجا به پایان رسید. اگر قصد یادگیری این زبان به صورت کاربردی و اصولی را دارید و به دنبال معتبرترین منبع آموزشی هستید چه سایتی بهتر از خود درسمن که آموزش مقدماتی و آموزش جاوا پیشرفته را در اختیار کاربرانش قرار داده است. البته این نکته هم بدانید که دوره مقدماتی این سایت کاملا رایگان می باشد و مباحث بسیاری را پوشش قرار داده است.

منبع: darsman.com