کاهش ریسک بروز اختلالات شناختی با استفاده بیشتر از مغز رابطه مستقیم دارد

محققان می‌گویند هرچه از مغز در حین کار بیشتر استفاده شود ریسک بروز اختلالات شناختی نیز بیشتر کاهش می‌یابد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نتایج مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد در صورتی که وظایف شغلی همراه با استفاده بیشتر از مغز باشد احتمال بروز مشکلات فکری و حافظه در سال‌های بعدی عمر […]

محققان می‌گویند هرچه از مغز در حین کار بیشتر استفاده شود ریسک بروز اختلالات شناختی نیز بیشتر کاهش می‌یابد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، نتایج مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد در صورتی که وظایف شغلی همراه با استفاده بیشتر از مغز باشد احتمال بروز مشکلات فکری و حافظه در سال‌های بعدی عمر کمتر خواهد بود. البته این مطالعه نمی‌تواند به اثبات جلوگیری از اختلال شناختی خفیف در اثر کار محرک مغز بپردازد. تنها ارتباط بین این دو موضوع را نشان می‌دهد.

محققان در بیمارستان آموزشی اسلو در نروژ طی یک مطالعه وظایف مربوط به ۷۰۰۰ نفر را در ۳۵۰ شغل مختلف مورد بررسی قرار دادند. آنها در این مطالعه متوجه شدند افراد با داشتن تحریک شناختی در دهه‌های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ زندگی می‌توانند بعد از ۷۰ سالگی ریسک بروز اختلال شناختی کمتری را تجربه کنند. این پژوهشگران می‌گویند در این مطالعه ارزش مشاغل نیازمند به تفکر پیچیده‌تر نشان داده شده است که می‌تواند باعث حفظ سلامت فکر و حافظه در پیری شود.

آنها در این مطالعه درجه تحریک شناختی شرکت کنندگان را حین کار اندازه‌گیری کردند. همچنین گروه کارهای روزمره را به چهار دسته شناختی، تحلیلی، بین فردی و دستی تقسیم بندی و بررسی کردند. این شرکت کنندگان پس از سن ۷۰ سالگی با شرکت در آزمایش‌های حافظه و فکر نشان دادند افراد شاغل در تقسیم بندی کمترین تحریک شناختی تا ۴۲ درصد بیشتر به اختلال شناختی خفیف مبتلا شده‌اند. که این رقم برای گروه با بیشترین تحریک شناختی تنها ۲۷ درصد بوده است.

همچنین عوامل دیگری نظیر سن، جنسیت، درآمد، سبک زندگی، آموزش و غیره نیز با داده‌های مربوط به گروه کمترین تحریک ذهنی تطبیق داده شد. در نهایت مشخص شد ریسک توسعه اختلال شناختی خفیف در گروه دارای کمترین تحریک ذهنی ۶۶ درصد بیشتر نسبت به گروه بالاترین تحریک شناختی بوده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال