حسگر‌هایی با الیاف ۵۰ برابر نازک‌تر از موی انسان روی پوست چاپ شد

محققان حسگرهای نامرئی بسیار نازکی را طراحی کردند که حداقل ۵۰ برابر نازک تر از موی انسان بوده و می‌تواند به طور مستقیم روی پوست چاپ شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان با الهام از تار عنکبوت و ابداع روشی نوآورانه توانستند حسگرهای طبیعی و سازگار با محیط زیست بسازند که […]

محققان حسگرهای نامرئی بسیار نازکی را طراحی کردند که حداقل ۵۰ برابر نازک تر از موی انسان بوده و می‌تواند به طور مستقیم روی پوست چاپ شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان با الهام از تار عنکبوت و ابداع روشی نوآورانه توانستند حسگرهای طبیعی و سازگار با محیط زیست بسازند که امکان چاپ یکپارچه و نامرئی آنها روی انگشت یا گل وجود دارد. طبق گزارش‌های منتشر شده این روش ابداعی یک پیشرفت خارق العاده در بیو الکترونیک با کارایی بالا خواهد بود. زیرا در آینده امکان سفارشی سازی حسگرها و استفاده از آنها روی طیف وسیعی از سطوح از جمله نوک انگشتان دست انسان را فراهم خواهد کرد. این نوع از حسگرها می‌توانند با چاپ مستقیم حتی روی گلبرگ یا شاخک‌های ظریف قاصدک‌ها نیز چاپ شود.

در این حسگرها با الهام از ساختارهای تارهای پیچیده و کارآمد عنکبوت‌ها الیافی ساخته شد که حداقل ۵۰ برابر نازک‌تر از موی انسان هستند. همچنین در صورت قرارگیری روی پوست انسان کاملاً با آن مطابقت داشته و می‌توانند در منافذ تعریق قرار گرفته و حتی برای کاربران غیر قابل تشخیص باشند.

در این حسگرها از الیاف بیوالکترونیک ساخته شده از پلیمر رسانای زیست سازگار به نام  PEDOT:PSS استفاده شده که همراه با اسید هیالورونیک و پلی اتیلن اکسید ساخته می‌شود. همچنین الیاف مورد نظر از محلول مبتنی بر آب در دمای اتاق تولید خواهد شد و این نیرو امکان کنترل دقیق را فراهم خواهد کرد. مهمترین ویژگی این الیاف سازگاری آنها با سطوح زنده از جمله ریز ساختارهایی از قبیل اثر انگشت است.

در حال حاضر حسگرهای پوشیدنی با روش‌هایی تولید می‌شوند که همگی دارای محدودیت و اشکالات قابل توجه هستند. لوازم الکترونیک انعطاف پذیر در زمان چاپ روی نوارهای پلاستیکی باعث جذب گاز و رطوبت شده و در نهایت اثری همانند یک نوار چسبناک روی پوست ایجاد می‌کند. اما در روش جدید علاوه بر عملکرد بالا محصولی سازگار با محیط زیست ایجاد خواهد شد.